Продовжуючи тему велосипедів, сьогодні в нашій статті ми розглянемо такий вид байка, як шосейний.
Цей тип сконструйований таким чином, щоб велосипедист міг розвинути велику швидкість, але тільки лише в умовах гарного дорожнього покриття. А на це впливає, насамперед, невелика вага шосейника, порядку 7-9 кг (найлегші важать менше 3,5 кг). Тому, при всіх рівних умовах, на такому велосипеді ви зможете обігнати більшість його побратимів.
Зміст
- Чим шосейний велосипед відрізняється від інших видів
- Вибір велосипеда в залежності від вашого зросту
- Матеріали виготовлення рами, на що впливає
- Колеса: різновиди для шоссейників, як вибрати, на скільки це важливо
- Велосипедна задня касета – що це таке, навіщо потрібна, які вибирають для шоссейників
- Шатуни – що це таке, навіщо потрібні, які вибирають для шоссейників
- Кермо й сідло – як їх підібрати для шоссейників
- Підведемо короткі підсумки
- Електровелобайк і гірський велосипед – порівняння!
- Готуємося до велосезону: який велосипед Rover вибрати у 2019?
- Вибираємо велосипед для сезону 2019 року
- Користь від велосипеда – навіщо нам двоколісний друг?
Чим шосейний велосипед відрізняється від інших видів
Найголовніша відмінність шосейного велосипеда від інших байків у його призначенні – це швидкісна їзда гарною дорогою. Велосипед має коротку й високу раму, яка виготовлена з алюмінієвих або титанових сплавів, або найдорожчий варіант – з карбону, який робить ваш байк максимально легким. Є варіанти й зі сталевою рамою (найдешевший варіант). Але головною «візитною карткою» є, звичайно ж, його гнуте кермо (баранячі роги або бублик), що дозволяє велосипедисту в будь-який момент змінити свої аеродинамічні характеристики шляхом переміщення рук на кермі.
Ще однією відмінністю є вилка. З її допомогою колесо з’єднується з рамою, і дає нам можливість повертати його. Для шосейника використовується жорстка вилка, оскільки їй, у принципі, пом’якшувати й нічого не треба, адже його шлях лежить рівними дорогами (яких у нас, на жаль, поки не так багато). І досить часто в шоссейникам встановлена карбонова вилка, що, звичайно ж, впливає на остаточну ціну велосипеда.
Кермо й сідло в шоссейниках спроектовані таким чином, щоб максимізувати аеродинамічні властивості велосипедиста. Оскільки байк призначений для тривалого пересування на високих швидкостях, то сидіння намагаються зробити максимально легкими, міцними й ергономічними. Педалі використовуються контактні, а покришки досить вузькі, що володіють високими швидкісними характеристиками (тиск у шинах до 15 атмосфер).
- Велосипед TRINX (Tempo 1.0 MBBW) 28″ 18″ 2019
- Велосипед Lapierre Shaper 300 TP 52 Black/Green (ЦБ0001959) 2017
- Велосипед Orbea AVANT H60 18 53 White-Black-Blue
Дешевші або базові моделі шосейних велосипедів ідуть, здебільшого, зі звичайними педалями. А ось дорожчі часто вже не комплектуються педалями взагалі, оскільки виробник передбачає, що майбутній користувач байка або вже володіє необхідними педалями або ж придбає їх, підібравши під куплене спеціальне взуття. Адже без використання спецвзуття ви не зможете вичавити зі свого коня всі 100% його можливостей.
Один з підвидів шосейного велосипеда є турінг або туристичний велосипед, призначений для тривалих подорожей. Байк дає можливість подорожувати як гарною трасою з покриттям, так і грунтовими дорогами.
Головна відмінність від шосейного байка – це наявність широших і міцніших покришок, а також трохи подовженої рами, на яку можна повісити додаткове обладнання.
Туристичний велосипед являє собою гібрид із шосейного та гірського велосипеда, увібравши в себе кращі якості від двох видів.
Незважаючи на те, що шосейний велосипед майже у всіх асоціюється зі спортом, його досить часто купують люди ніяк не зв’язані з професійним спортом. Адже на сьогоднішній день шосейний велосипед пристосували й для занять фітнесом, і для звичайних прогулянок, адже він дозволяє їздити далі й швидше. І останнє, напевно, є основоположним чинником.
Часто велосипеди такого плану збираються, як конструктор Лего. І в кінцевому підсумку це може бути не найдешевшим варіантом, як здається на перший погляд. Та й до того ж для початківця немає ніякої різниці між байком початкового рівня та навороченим, зібраним вмілим механіком, а ось у ціні – є. Самому зібрати велосипед з конструктора буде дуже важко, звичайно ж, якщо ви не володієте необхідним досвідом. Тому ми рекомендували б вам скористатися готовим рішенням. І в разі, якщо ви плануєте серйозно тренуватися для участі в перегонах, то не зайвим було б прикупити ще пару запасних якісних коліс, оскільки не завжди в готовому варіанті йдуть гарні колеса.
Вибір велосипеда в залежності від вашого зросту
Для того, щоб правильно вибрати велосипед, існують спеціальні таблиці. Ґрунтуються вони на зрості майбутнього користувача ровера. У наведеній нижче узагальненій таблиці ви зможете підібрати велосипед для того, щоб зробити ваші поїздки максимально комфортними зі зменшеною кількістю травм.
Зріст, см |
Розмір рами, дюйм |
Розмір рами, см |
Розмір рами, ум. од. |
145 – 155 |
13″-14.5″ |
33-36 |
XS (XSmall) |
158 – 172 |
15″-16″ |
38-40 |
S (Small) |
168 – 182 |
17″-18″ |
43-47 |
M (Meduim) |
178 – 190 |
19″-20″ |
48-52 |
L (Large) |
188 – 200 |
21″-22″ |
55-58 |
XL (XLarge) |
200 – 210 |
23″-24″ |
59-62 |
XXL (XLarge) |
Як ви бачите з таблиці, розміри рам, залежно від виробника, можуть бути виражені в дюймах, сантиметрах або просто в умовних одиницях.
Матеріали виготовлення рами, на що впливає
Основою будь-якого байка є рама. Найпростіший і звичний для обивателя матеріал – це звичайна нелегована низьковуглецева сталь.
Наступна в черзі – рама, виготовлена зі сталі, що легована хромом і молібденом. Ці рами дорожчі, але разом з тим вони легші (але все ж досить важкі для деяких дисциплін), добре пручаються корозії (спасибі наявності хрому).
Найпопулярнішими на сьогоднішній день є рами, які виготовлені з алюмінію. Мало того, що вони мають дуже малу вагу, так ще володіють достатніми пластичними й міцнісними характеристиками. На багато рам з цього матеріалу виробник дає довічну гарантію. Для виготовлення рам використовуються кілька марок алюмінію з різною лігатурою. Тому рами з алюмінію, так би мовити, усередині свого сегмента також можуть різнитися за ціною.
Далі в ціновому сегменті причаїлися рами, виготовлені з титану. Вони гарні в усьому, перевершуючи за всіма характеристиками всі зазначені вище. Але є один серйозний недолік – ціна.
Ще один варіант з таким недоліком у вигляді високої ціни – це карбонові рами. Вони використовуються на дорогих шосейниках. Знову ж таки, через ціну основними споживачами роверів з такою рамою є велопрофессіонали.
І остання в нашому списку – це рама, виготовлена з магнію. Такі моделі добре поглинають вібрації і мають легку вагу. Але складність виробництва, мала корозійностійкість, а висока ціна зробили ці рами справою професіоналів.
Колеса: різновиди для шоссейників, як вибрати, на скільки це важливо
За рамою основним елементом велосипеда йдуть, звичайно ж, колеса. Який же з велосипеда велосипед без коліс.
Як уже згадувалося, при покупці готового рішення шосейного велосипеда ви в більшості випадків отримаєте колеса середньої якості, тому, якщо ви берете транспорт не для відпочинку та приємного проведення часу, порада все та сама – купіть якісніші, а значить легкіші колеса.
Так які ж колеса існують для шосейних велосипедів? Конструкційно перегонові колеса діляться на два типи – клінчерні та трубкові.
Клінчерні колеса складаються, власне, з вузької бортової покришки (клінчера) і камери, що знаходиться всередині. Обід колеса утворений у вигляді спеціальної форми з бортами, що дає можливість клінчеру входити в зачеплення з ободом.
А ось для трубок колеса мають зовсім іншу конструкцію. У них відсутні будь-які бортики, а трубка, що замінює покришку й камеру, кріпиться за допомогою клею до самого обіду. Завдяки специфічній конструкції трубок, колеса цього типу мають плавніший хід і накачані до тиску в 15 атмосфер. У плані їзди їх, звичайно, не можна порівнювати з клінчерними, але ось у плані ремонту трубкові практично неремонтоздатні, та й ціна вища.
Якщо розглядати колеса для дорослого населення, то виробники сьогодні пропонують кілька типорозмірів коліс: 26″, 27″, 27,5″, 28″ і 29″. Останній розмір з’явився на ринку зовсім нещодавно й має навіть свою назву – найнер або тунайнер.
Велосипедна задня касета – що це таке, навіщо потрібна, які вибирають для шоссейників
Задня касета – це спеціальна система зірочок, яка розташована на задньому колесі, по якій, при перемиканні швидкостей, «ковзає» ланцюг. Фактично задня касета – це коробка передач вашого “мустанга”.
Касети комплектуються різноманітною кількістю зірочок – зазвичай це 5-12 штук. Самі зірки відрізняються одна від одної діаметром і кількістю зубців. У дешевих варіантах кріплення виконане у вигляді заклепок, дорожчі моделі скріплені болтами й мають на увазі можливість розбирання і, відповідно, заміни зірочки. Далі йдуть касети, в яких зірочки скріплені спеціальними павуками (павуком).
Крім кількості зірочок, касети характеризуються ще й передавальним числом. Наприклад, 12-23 говорить про те, що найменша зірочка має 12 зубців, а найбільша – 23.
Виготовляються зірочки переважно з трьох матеріалів – це легована сталь, алюміній і титан. Розташовані вони в порядку зростання за ціною.
Сталеві зірочки мають оптимальні міцносні та зносостійкі характеристики, але вага мінімізує ці характеристики. Алюмінієві зірочки, звичайно ж, легші, але ось по міцності та зносостійкості поступаються зірочкам, виготовленим зі сталі. І найдорожчий варіант – це титан. За вагою він знаходиться в категорії між сталлю та алюмінієм, але ось міцнісні й зносостійкі характеристики у нього чудові. І ціна на нього, звичайно, кусається.
Оскільки шосейний велосипед, імовірно, буде використовуватися на хорошому твердому грунті, асфальті без значних перепадів висот, то цілком достатній діапазон 11-21, якщо ж гірки все ж будуть зустрічатися, то оптимальним буде діапазон 12-23.
Шатуни – що це таке, навіщо потрібні, які вибирають для шоссейників
Шатун є невід’ємною частиною велосипеда, без якої у принципі неможливим був би рух. За допомогою шатуна зворотно-поступальний рух ніг перетворюється на обертальний рух заднього колеса. До них кріпляться педалі, а самі шатуни кріпляться на вал каретки. Здебільшого провідна зірочка або касета нерозривно пов’язана з правим шатуном.
Матеріалом для шатунів виступають у принципі ті ж самі, з яких виготовляються й велосипеди – легована сталь, алюміній, титан і карбон. А в деяких випадках використовується композиція з матеріалів, наприклад, карбон з титановю віссю.
Шатуни бувають цільними, трубчастими, штампованими або пресованими зі спеціальною формою канавки.
Ринок велосипедних запчастин дуже широкий і на ньому наданий великий вибір шатунів різних розмірів. Для довідки, довжина шатуна – це відстань між віссю кріплення вала каретки й віссю кріплення педалі.
Як же підібрати шатун для шосейного велосипеда? Ми б рекомендували відштовхуватися від висоти рами вашого ровера. Як її підібрати, ми згадували раніше.
Розмір рами |
Рекомендована довжина шатуна |
< 54 см |
170,0 мм |
55-58 см |
172,5 мм |
59-61 см |
175,0 мм |
> 62 см |
177,5-180 мм |
Також слід пам’ятати, що неправильно підібраний шатун може привести до травми коліна.
Кермо й сідло – як їх підібрати для шоссейників
Як бути у випадку, якщо ви купили шосейний велосипед, сіли на нього, проїхалися й відразу ж відчули дискомфорт у районі нижче попереку? Звичайно ж, задуматися про заміну сідла, адже шосейник – це велосипед, який призначений для тривалих круїзів, а значить ваша п’ята точка опори повинна бути в комфортних умовах.
Одне з основних правил при підборі сідла саме для вас говорить про те, що ширина сидіння повинна бути на 2 см більша за ширину вашої сідничної кістки з кожного боку. У деяких веломагазинах присутні спеціальні вимірювальні інструменти, які заміряють якраз саме цю відстань.
Крім правильно підібраного сідла, повинна бути правильно виставлена його висота. А для тривалих поїздок, крім веловзуття, непогано було б подбати про хороші зі спеціальними вставками в потрібних місцях. І нарешті, при їзді на шосейному велосипеді дуже важлива правильна посадка на сідлі – таз повинен бути паралельний сідла, не потрібно його нахиляти слідом за тілом, що нахилене до керма, інакше віддавивелосипедні шортите собі всю промежину.
А взагалі існує маса варіантів перегонових сидінь, які відрізняються вагою й вирізами, які забезпечують нормальний кровообіг при тривалих поїздках.
Кермо – це ваша ще одна точка опори на велосипеді (третя, після педалей і сідла). І в разі шосейника – важлива. Адже, чим більше ви нахиляєтеся до керма, тим більше навантаження на руки. А правильне кермо допомагає зняти напругу з рук й уникнути травм та защемлення нервів.
Основний тип керма для шосейних велосипедів – це «баранячі роги» (Drop handlebar, Drop bar, кермо з вигином МАЕС, перегонове кермо). Такий варіант дозволяє здійснювати чотири різні захвати, які при тривалих поїздках розвантажують суглоби й не дозволяють тілу затікати в одному положенні. Плюс до всього, положення рук на кермі змінює, відповідно, до положення тіла, тим самим впливаючи на аеродинамічні характеристики велосипедиста. Досить часто на кермі використовується спеціальна обвитка замість грипсів. Подвійна обвитка досить непогано знижує вібрацію.
Кермо “баранячі роги” ділиться на два типи:
- невеликий (shallow) або «італійські барани» з дропами до 138 мм
- глибокий (rave) або «бельгійські барани» c дропами більше 150 мм
Дропи – це нижня кінцева частина керма, за яку тримаються руками.
І пам’ятайте, що кермо, як і сідло, повинно бути правильно виставлене. У шосейних велосипедах воно повинно бути встановлене нижче рівня сідла.
Підведемо короткі підсумки
Якщо ви все ж серйозно налаштувалися на придбання шосейного велосипеда, то не скупіться на покупку спеціального контактного шосейного взуття. Правильно виставте й відрегулюйте кермо й сідло. І запам’ятайте, до шоссейника треба звикнути, він багато в чому відрізняється від своїх побратимів, але, як тільки звикнете, ви не захочете пересідати на інший байк. А підібрати велосипед на будь-який смак ви зможете на нашому сайті.
Фотографії взяті з сайтів: sportek, era-sports, birota, provelolab, allo.ua