Сьогоднішня стаття написана для теперішніх та майбутніх автолюбителів з метою допомогти їм у виборі літніх автошин. Вибір шин дуже відповідальний й важкий тягар автомобіліста, оскільки приходиться вибирати серед декількох параметрів, як-от зносостійкість, гучність, якість зчеплення з дорожнім покриттям, стійкість до аквапланування, має велике значення виробник. І, звичайно, найважче – це вписатися в запланований бюджет.
Зміст
Те, що заміна зимових шин на літні необхідна, гадю, ні в кого не викликає сумнівів. Насамперед, це безпека експлуатації автомобіля, зимова гума м’якша в порівнянні з її літніми “колегами”, що може негативно позначитися на керуванні, особливо на високих швидкостях. Вона має своєрідний рисунок протектора, призначений для кращого зчеплення зі снігом, тоді як рисунок протектора літньої шини більшою мірою призначений для надійного зчеплення з «голим» автодорожнім покриттям (або грунтом) і відведенням води. До того ж використання зимової гуми не по сезону призводить до її прискореного зносу й негативно впливає на витрату палива.
Ще деякі автомобілісти люблять користуватися так званими всесезонними шинами. Але використання цього типу покришок допускається лише в регіонах з дуже м’яким кліматом, де температура рідко опускається нижче -5°, а опади у вигляді снігу – рідкість.
Неможливо в одному виробі (на цьому етапі технічного прогресу) поєднати характеристики й для зими й для літа, тому всесезонна гума серйозно поступається за характеристиками як зимовій, так і літній.
Коли ж варто проводити заміну зимового автомобільного взуття на літнє? Думок дуже багато, але очевидного не змінити. При температурі вище 5°С зимова гума втрачає свої властивості й це є першим дзвіночком для того, щоб “перевзутися”. Але, я гадаю, усі пам’ятають середину квітня 2019 року, коли випав сніг. Тому досвідчені автомобілісти проводять зміну шин, скоріше, інтуїтивно, спостерігаючи за погодними умовами в регіоні, а ось для менш досвідчених автомобілістів я б порадив “перевзувати” авто, коли температура повітря зміцнитися в районі +7 ÷ 10°С.
Коли ж краще купувати літні шини? Кожен поважаючий свою безпеку автомобіліст стежить за станом покришок на своїй машині. У нижній частині поглиблення протектора присутні спеціальні мітки-індикатори, які сигналізують про необхідність заміни покришок у той момент, коли висота протектора зрівняється з індикаторами. Найоптимальніший варіант покупки нових покришок – це кінець зими початок весни. У цей період часу продавці пропонують найбільший асортимент усіх типорозмірів літніх шин різноманітних виробників, тобто буде з чого вибрати. Ближче до кінця літнього сезону також можна придбати гуму, цілком можливо, навіть з дисконтом, але вибір може бути обмежений. Тому, коли купувати нову гуму на автомобіль, вирішувати вам.
Так з чого ж почати вибір шин? А почнемо ми його з типорозміру ваших шин, він зазвичай вказаний виробником у технічній документації, що йде разом з автомобілем, а також може дублюватися на кузові машини, наприклад, на внутрішній частині дверей. Типорозмір шин зазвичай вказаний на бічній поверхні й виглядає подібним чином: 205/55 R16 94Н
55 – пропорційність, тобто ставлення висоти профілю до ширини. Зазначено в процентах.
R – вказує на радіальний тип конструкції покришки. Тобто те, що нитки корду в шарах каркаса мають радіальне розташування (є ще діагональні шини, де нитки каркаса укладені по діагоналі, перехрещуючись одна з однною, вони мають індекс D – вважається застарілим типом).
Радіальна конструкція шин починає свою історію з моменту її створення в далекому 1946 році компанією Michelin. Її предку з діагональною конструкцією каркаса притаманна безліч конструкційних обмежень і різноманітних недоліків. Через своєрідне розташування ниток у каркасі виникає внутрішнє тертя, що призводить до значного нагрівання, і, як наслідок, зменшення ресурсу її життя. У радіальній же конструкції відсутні ці недоліки, каркас має еластичність і гарну здатністю до поглинання нерівностей дороги.
16 –означає розмір (діаметр) диска в дюймах. Це посадковий діаметр покришки на диск, тобто її внутрішній діаметр (або зовнішній диска, як кому зручно).
94 –індекс максимально допустимого навантаження на одне колесо (у цьому випадку це 670 кг на одне колесо).
індекс навантаження |
60 |
61 |
62 |
63 |
64 |
65 |
66 |
67 |
68 |
69 |
Максимальне навантаження (кг) |
250 |
257 |
265 |
272 |
280 |
290 |
300 |
307 |
315 |
325 |
індекс навантаження |
70 |
71 |
72 |
73 |
74 |
75 |
76 |
77 |
78 |
79 |
Максимальне навантаження (кг) |
335 |
345 |
355 |
365 |
375 |
387 |
400 |
412 |
426 |
437 |
індекс навантаження |
80 |
81 |
82 |
83 |
84 |
85 |
86 |
87 |
88 |
89 |
Максимальне навантаження (кг) |
450 |
462 |
475 |
487 |
500 |
515 |
530 |
545 |
560 |
580 |
індекс навантаження |
90 |
91 |
92 |
93 |
94 |
95 |
96 |
97 |
98 |
99 |
Максимальне навантаження (кг) |
600 |
615 |
630 |
650 |
670 |
690 |
710 |
730 |
750 |
775 |
індекс навантаження |
100 |
101 |
102 |
103 |
104 |
105 |
106 |
107 |
108 |
109 |
Максимальне навантаження (кг) |
800 |
825 |
850 |
875 |
900 |
925 |
950 |
975 |
1000 |
1030 |
індекс навантаження |
110 |
111 |
112 |
113 |
114 |
115 |
116 |
117 |
118 |
119 |
Максимальне навантаження (кг) |
1060 |
1090 |
1120 |
1150 |
1180 |
1215 |
1250 |
1285 |
1320 |
1360 |
індекс навантаження |
120 |
121 |
122 |
123 |
124 |
125 |
126 |
127 |
128 |
129 |
Максимальне навантаження (кг) |
1400 |
1450 |
1500 |
1550 |
1600 |
1650 |
1700 |
1750 |
1800 |
1850 |
Н –швидкісний індекс шини. Кожна буква відповідає певній максимальній швидкості, при якій виробник гарантує нормальне функціонування покришки протягом декількох годин.
Індекс швидкості |
J |
K |
L |
M |
N |
P |
Q |
R |
S |
T |
U |
H |
V |
VR |
W |
Y |
ZR |
Максимальна швидкість (км/год) |
100 |
110 |
120 |
130 |
140 |
150 |
160 |
170 |
180 |
190 |
200 |
210 |
240 |
>210 |
270 |
300 |
>240 |
Рисунок протектора буває трьох типів: симетрично ненаправлений, симетрично спрямований та асиметричний.
Симетрично ненаправлений рисунок протектора покришок є найпоширенішим і популярнішим серед автовласників. Цей тип підходить для їзди в міських умовах, уторованій грунтовці й неспішній їзди по трасі.
Симетрично направлений рисунок шин по праву вважають найтехнологічнішим і сучасним рисунком. Ці покришки «заточеніші» для їзди в дощову погоду й мають яскраво виражений V-подібний рисунок, чудово відводить воду, що стабілізує автомобіль на мокрому асфальті (знову ж таки, у рамках швидкості, яка зазначена виробником на бічній поверхні покришки).
Цей рисунок протектора шин увібрав у себе переваги двох зазначених вище протекторів. Характеризується трьома зонами, кожна з яких відповідає за одну з функцій. Внутрішня частина має дрібні блоки протектора з м’якшої гуми й відповідає за водовідведення. У середній частині протектора розташоване довге поздовжнє ребро, яке збільшує курсову стійкість автомобіля. А на зовнішній частині розташовані більші блоки з твердішої гуми, що поліпшують керованість автомобілем на високих швидкостях і підвищують зчеплення з дорогою при проходженні поворотів.
Також шини діляться залежно від типу транспортного засобу, для якого вони призначені:
Вибір шин для легкового автомобіля грунтується на рекомендаціях виробника й закладений у той самий типорозмір, який ми розглядали трохи вище. Бажано не експериментувати з типорозміром шин, оскільки відступ від заданих параметрів призведе в деяких випадках до погіршення керованості автомобілем, і, як наслідок, вплине на безпеку керування.
SUV (англ. Sport utility vehicle – практичний спортивний автомобіль) – це автомобіль з кузовом універсал, який має збільшений дорожній просвіт (кліренс). Його можна назвати глибокою переробкою позашляховика, але називати позашляховиком помилка. Якісна шина для цих автомобілів – річ не дешева.
Вибір шин для такого автомобіля необхідно почати з відповіді на головне питання – де машина буде проводити основну частину часу: у місті чи поза ним – на бездоріжжі? Після відповіді на це питання можна прийняти рішення про вибір шин. У першому випадку це будуть шини шосейного типу, що забезпечують гарну стійкість і керованість машини при русі по твердому дорожньому покриттю на великих швидкостях.
Якщо ж ви більшу частину часу будете проводити в умовах бездоріжжя поза містом (щоправда, у нас це поняття можна застосувати й до деяких міст), то краще вибирати універсальні шини для різних типів доріг з агресивним рисунком протектора.
Покришки для цього класу автомобілів повинні володіти посиленим каркасом, особливо бічних частин. Тому що, навіть якщо автомобіль більшу частину часу експлуатується в міській межі, при виїзді з твердого покриття на бездоріжжі більшість водіїв, знаючи характеристики свого авто, захочуть його перевірити. І при використанні дешевих покришок це може привести до сумних наслідків.
При виборі шин для позашляховика ми зіткнемося з тими самими шосейними та універсальними покришками, плюс до цього додасться ще один тип – позашляховий або грязьовий.
Шосейні шини для позашляховиків призначені для пересування дорогами загального призначення. Покришки цього типу мають низькіший профіль, що дозволяє їх експлуатацію на високих швидкостях. І при цьому вони володіють зниженим рівнем гучності, у порівнянні з іншими видами шин для позашляховиків.
Універсальні та позашляхові шини мають своєрідний малюнок протектора з великими блоками та канавками, що дозволяють ефективно боротися із супутніми бездоріжжю брудом, снігом і дрібними каменями. А ось на дорогах з твердим покриттям шини цього типу мають гіршу керованість і стійкість й плюс до цього ще сильно шумлять.
Шини для цих типів автомобілів, у зв’язку з їх більшою вагою, ідуть з підвищеним індексом навантаження. Покришки такого плану зазвичай маркуються індексом «С» і здатні витримати вагу більше, ніж їх побратими для легкових автомобілів такого ж типорозміру.
Premiorri Solazo 175/65 R14 82H. У літніх шинах Premiorri Solazo втілені новітні технології у вигляді унікальних домішок у гумовотехнічну суміш, які забезпечили повний контроль над керуванням машини як на сухому покритті, так і на мокрому. А задовільна якість і демократична ціна роблять їх досить привабливими на ринку нашої країни.
Premiorri Solazo 205/55 R16 91V
Bridgestone TURANZA T001 185/65 R15 88H.
Це преміум-покришки, які призначені для дальніх поїздок, що акумулюють у собі всі позитивні риси від ER300, збільшивши при цьому ще рівень надійності й маневреності, у поїздках на далекі відстані при переміщенні на високій швидкості.
Модель розроблялася з акцентуванням уваги на комфорт у пересуванні. Саме тому малюнок протектора весь поцяткований безліччю канавок. І завдяки їх своєрідній формі, рівень шуму й вібрації у русі були максимально зменшені.
Завдяки новітньому складу суміші гуми Bridgestone Turanza T001, в яку додана велика кількість полімерів, був значно збільшений термін служби цієї моделі шин. Одним з основоположних показників для літньої гуми є показник нагріву, оскільки влітку дорожнє покриття нагрівається до досить високих температур. Завдяки новим технологіям компанії у моделі Bridgestone Turanza T001 це питання вирішене, і шини не перегріваються. Крім цього, введені полімери дали можливість зменшити опір при коченні машини, що позитивно вплинуло на витрату палива.
Також для цієї моделі був розроблений індивідуальний рисунок протектора – наявність плоскої точки контакту зробила покришки унікальними. Цей елемент малюнка протектора був сильно збільшений виробником у розмірі, що дозволило значно підвищити якість зчеплення шини з дорожнім покриттям. І плюс до всього, термін експлуатації Bridgestone Turanza T001 був збільшений незалежно від стилю водіння.
Новий малюнок протектора з великими борозенками для відводу води забезпечує безпеку на мокрому покритті й гарне зчеплення з дорожнім полотном.
CONTINENTAL ContiPremiumContact 5 195/65 R15 91H. Ця модель іменитого виробника з’явилася на ринку у 2013 році, розширивши і без того велику лінійку його автошин. Представлена вона була в рамках Женевського автосалону. І ще до презентації на автосалоні вони пройшли ряд експертних тестувань, де заслужено отримали вельми похвальні результати. Шини показали дуже непогану поведінку на мокрій трасі, зберігаючи на всьому протязі шляху гарну курсову стабільність, а гальмування було коротким і стабільним, незалежно від кількості опадів.
TOYO Proxes CF2 205/55 R16 91V.Ще один відомий бренд, цього разу з Японії. Унікальна технологія приготування гумової суміші в сукупності з індивідуально розробленим малюнком протектора дала можливість отримати на виході покришку з високим рівнем безпеки й комфорту. Широкі канавки для відводу води з плями контакту дають хорошу керованість і гальмування в мокру погоду. Плюс до всього, знижений рівень шуму завдяки реалізації великих плечових блоків. Зменшено опір коченню, що вплинуло на зниження витрати палива.
Для того, щоб правильно вибрати покришки для вашого автомобіля, вам просто необхідно знати типорозмір шин, заявлений виробником у технічній документації. Після цього слід визначитися з рисунком протектора – він буде симетрично ненаправлений, чи симетрично спрямований або асиметричний. Цей вибір вплине на курсову стабільність вашого автомобіля, гальмівний шлях і схильність до аквапланування. Також необхідно визначитися з брендом і постаратися вкластися в бюджет.
Беріть участь у розіграші смартфона Samsung Galaxy S25 FE 5G 8/128GB JETBLACKУмови розіграшу:Розіграш діє з 04.09.2025 р. по 12.09.2025 р.…
Бери участь у розіграші ігрової клавіатури Logitech G15 Lightspeed TKL (більше…)
Вибір між двома крутими флагманами — це складний компроміс, проте справа, як завжди, в деталях. Смартфони Pixel відомі передовими камерами,…
Бери участь у розіграші сольової гвинтівки для полювання на комах Bug-A-Salt 3.0 (більше…)
Бери участь у розіграші механічної клавіатури HATOR Rockfall 3 Mecha та ігрової миши HATOR Quasar 3 ULTRA – легка, швидка та…
Ось нарешті знайшовся вільний вечір, ви зручно розташувалися на дивані та готові відпочити, але потім годинами гортаєте стрічки кіносервісів і…