Вибір акумулятора — це непростий процес, до якого потрібно підходити серйозно. У цій статті ми розповімо, як вибрати акумулятор для човнових електромоторів, а також про те, чим вони відрізняються й для чого призначені. Час прочитання — 4 хвилини.
Зміст
Акумуляторна батарея служить джерелом живлення для човнових електромоторів, які мають подібності з автомобільними. Деякі рибалки-любителі цим часто користуються, забуваючи, що така заміна швидко виводить автомобільні пристрої з ладу, оскільки вони не призначені для таких цілей. Тому, щоб ваше дозвілля не було зіпсоване, а, навпаки, було максимально комфортним і позбавленим неприємних сюрпризів, подбайте заздалегідь про правильно підібраний акумулятор.
Види акумуляторів
При виборі акумулятора потрібно визначитися з тим, яку роль він буде виконувати, оскільки вони бувають лише двох видів: одні призначені для старту двигуна, а другі — для постійного живлення електромотора.
Стартові
Стартові акумулятори призначені в основному для швидкого запуску двигуна внутрішнього згоряння. Цей вид акумуляторів відрізняється поганою стійкістю до великих навантажень і малим часом роботи. Стартові акумулятори більше підходять для дизельних або бензинових двигунів, чим для електромоторів, оскільки їх ефективність в умовах постійного живлення електромотора буде набагато нижче за тягові.

Вид | Свинцево-кислотний |
Номінальна напруга, В | 12 |
Ємність, Агод | 90 |
Пусковий струм, А | 800 |
Обслуговування | Малообслуговувані |
Розмір, см | 35,3×17,5×19 |
Маса, кг | 21,9 |
Тягові
Тягові акумулятори призначені для тривалої роботи під навантаженням і з високим рівнем струму. Він стійкий до постійних циклів розрядки та зарядки, що робить його «живучішим».

Вид | Свинцево-кислотний |
Номінальна напруга, В | 12 |
Ємність, Агод | 80 |
Обслуговування | Малообслуговувані |
Розмір, см | 27,8×17,5×19 |
Маса, кг | 25 |
Типи акумуляторів
Акумулятори розрізняють за внутрішньою структурою та принципом роботи. Такі пристрої діляться на гелеві, свинцево-кислотні та AGM.
Гелеві
До складу гелевих акумуляторів додані сполуки кремнію, які забезпечують гелевидний стан електроліту. Додавання сірчаної кислоти й двоокису кремнію допомогли досягти повної герметичності цього типу батареї. Акумулятори влаштовані таким чином, щоб гази, які з’являються при експлуатації, залишалися в гелі. Завдяки повній герметичності та знаходженню у зв’язаному стані, електроліт не буде випаровуватись, а значить, пластини не окисляться й зможуть прослужити довше.
Гелеві акумулятори мають високу стійкість до повного розряду, а ще вони витриваліші за звичайні. Тому такі акумулятори можна експлуатувати навіть в умовах глибокого розряду-заряду досить тривалий час.
Переваги:
- не потребує постійного обслуговування;
- працює в будь-яких положеннях;
- продовжує працювати навіть при пошкодженні корпусу;
- має високе число циклів заряду-розряду;
- має високий пусковий струм.
Недоліки:
- необхідний контроль за процесом заряду, оскільки пристрій боїться перезарядження;
- нестійка працездатність при низьких температурах;
- висока ціна.

Тип | Гелевий |
Номінальна напруга, В | 12 |
Ємність, Агод | 100 |
Максимально допустимий розряд, В | 10,6 |
Обслуговування | Необслуговуваний |
Розмір, см | 33×17,3×21,7 |
Маса, кг | 31 |
Свинцево-кислотні
Свинцево-кислотні акумулятори вважаються найпоширенішими на сьогоднішній день хімічними джерелами струму для човнових електромоторів. Принцип їх роботи заснований на електрохімічній реакції свинцю та діоксиду свинцю в кислотному середовищі. Корпус акумуляторів ділиться на відсіки, які заповнюються електролітом. У нього й занурюються пластини.
Переваги:
- дуже низький саморозряд;
- вимагає мінімального обслуговування;
- відсутній ефект пам’яті;
- за необхідністю може видавати високий вихідний струм;
- дешевий.
Недоліки:
- не можна зберігати в розрядженому вигляді;
- важкий та об’ємний;
- чутливий до мінусової температури;
- небезпечний для навколишнього середовища;
- має обмежене число циклів заряду/розряду.

Тип | Свинцево-кислотний |
Номінальна напруга, В | 12 |
Ємність, Агод | 80 |
Обслуговування | Малообслуговувані |
Розмір, см | 35,3×17,5×19 |
Маса, кг | 18,8 |
AGM
В акумуляторах типу AGM застосовується пористий заповнювач зі скловолокна, який просочений електролітом. За допомогою такої конструкції електроліт утримується всередині пір і повністю виключає можливість його витікання назовні, що дозволяє зберігати працездатність акумулятора навіть при пошкодженнях корпусу. Такий тип акумуляторів відмінно підходить для човнових електромоторів.
Переваги:
- не вимагається обслуговування;
- герметичний;
- не відбувається корозія контактів;
- працює за температури понад 30ºС;
- працює в умовах сильної вібрації;
- стійкий до глибокої розрядки.
Недоліки:
- важкий;
- обмежене число циклів заряд/розряд;
- чутливий до перезарядки;
- небезпечний для навколишнього середовища.

Тип | AGM |
Номінальна напруга, В | 12 |
Ємність, Агод | 90 |
Обслуговування | Необслуговуваний |
Розмір, см | 40,7×17,4×20,9 |
Маса, кг | 29 |
Емність акумулятора
Ємність — один із головних показників акумулятора, який позначає, скільки часу він зможе живити човновий електромотор при напрузі у 12 В, якщо буде повністю заряджений. За ємністю акумулятори можна умовно розділити на низькоємнісні, середньоємнісні та високоємнісні.
Низькоємнісні
Низькоємнісні акумулятори характеризуються малою ємністю батарей, яка не перевищує 20 Агод.

Тип | AGM |
Номінальна напруга, В | 12 |
Ємність, Агод | 12 |
Обслуговування | Необслуговуваний |
Розмір, см | 15×10×9,7 |
Маса, кг | 3 |
Середньоємнісні
Ємність таких акумуляторів знаходиться в діапазоні від 20 до 80 Агод.

Вид | Стартовий |
Тип | Свинцево-кислотний |
Номінальна напруга, В | 12 |
Ємність, Агод | 64 |
Пусковий струм, А | 540 |
Обслуговування | Малообслуговуваний |
Розмір, см | 24,2×17,5×19 |
Маса, кг | 15,1 |
Високоємнісні
Високоємнісні — це найзатребуваніші акумулятори. Одного заряду такого пристрою вистачить на тривале живлення човнового електромотора. Ємність цих акумуляторів починається від 80 Агод і може досягати або навіть перевищувати 120 Агод.

Тип | AGM |
Номінальна напруга, В | 12 |
Ємність, Агод | 120 |
Обслуговування | Необслуговуваний |
Розмір, см | 40,7×17,4×20,9 |
Маса, кг | 34 |
Рекомендації при експлуатації
- Не допускайте глибокого розряду акумулятора.
- Не робіть ніяких маніпуляцій з акумулятором до відключення електромотора.
- Контролюйте надійність кріплень всіх з’єднань, щоб уникнути короткого замикання.
- Заряджайте акумулятор лише зарядним пристроєм, який іде в комплекті або тим, який підходить для нього й ви в цьому впевнені.
А який акумулятор для човнових електромоторів використовуєте ви? Поділіться в коментарях.
Також за темою: