Канни. Коли ми чуємо цю назву, мимоволі виникає асоціативний ряд: Лазурний берег, набережна Круазетт, червона доріжка, кінофестиваль… Канни – курортне місто на півдні Франції – славний, насамперед, Канським міжнародним кінофестивалем (фр. Festival international du film de Cannes) , що є справжнім законодавцем кінематографічної моди. У цьому році він – вже в 71-й раз – пройде з 8 по 19 травня.
Пропонуємо дізнатися, як кінофестиваль з’явився, яка його конкурсна програма та що ми, власне, побачимо цього року, а також про найяскравіші події в історії Канн.
Що подивитися:
Каннський кінофестиваль вважається одним з найпрестижніших і найстаріших. Своїм «віком» він поступається лише Венеціанському (італ. Mostra Internazionale d’Arte Cinematografica), заснованому в 1932 році.
Історія починається саме в 1932 році. Тоді у Венеції з ініціативи дуче Беніто Муссоліні вперше був проведений Міжнародний кінематографічний форум. Наступні роки охарактеризувалися укоріненням фашистського режиму в Італії і Німеччині. Для свого становлення він використовував потужну зброю – пропаганду. І Венеціанський кінофестиваль – як дуже яскрава подія – наприкінці 30-х років минулого століття перетворився на майданчик для нацистської пропаганди.
Досить сказати, що в 1938 році призером кінофестивалю став фільм «Олімпія» Лені Ріфеншталь – німецького режисера, танцівниці, актриси й активної пропагандистки Третього рейху. Але багато хто вважає «Олімпію» найбільшою кінокартиною про спорт усіх часів і народів.
Як би там не було, а захід завершився скандалом: протестуючи проти ймовірного втручання в його роботу адміністрації Гітлера, делегації США і Великобританії покинули фестиваль.
Франція прийняла рішення заснувати – на противагу Венеціанському – власний кінофестиваль.
Але історія розпорядилася по-своєму: фестиваль закінчився, так і не встигнувши початися. 1 вересня відбувся показ фільму «Горбань із Нотр-Дама» німецького режисера Вільяма Дітерле, який покинув Німеччину на початку 30-х років XX століття. Цього ж дня почалося вторгнення фашистської Німеччини до Польщі, і фестиваль був скасований.
Його друге народження відбулося вже після закінчення Другої світової війни, восени 1946 року.
Фестиваль 1946 року вважається першим Канським кінофестивалем.
У різні роки головною його нагородою були: Гран-прі (фр. Grand Prix du Festival International du Film – великий приз) – 1939-1954, 1964-1974, «Золота пальмова гілка» (фр. Palme d’Or) – 1955- 1963 1975 і по теперішній час. Тимчасове повернення вищої нагороди Гран-прі було викликано проблемами з авторським правом.
Цікавий факт. «Золота пальмова гілка» 1939 року (скасованого кінофестивалю) все-таки була вручена – у 2002 році. Її володарем став американський художній фільм «Юніон Пасифік», знятий в жанрі вестерн (режисер Сесіл Блаунт ДеМілля).
І цікаво, що за всю історію кінофестивалю ніхто не зміг удостоїтися головного призу тричі. А єдиною жінкою-режисером, яка має їм, стала Джейн Кемпіон за фільм «Піаніно».
До речі, цього року в рамках кінофестивалю ми побачимо картину дворазового володаря каннського призу журі – міський вестерн «Догмен» від харизматичного італійця Маттео Гарроне.
Якщо говорити про премії заходу, з подачі американських журналістів ще існує так звана «Пальмова собака». Вона присуджується кращій собаці у фільмі. Серед відомих лауреатів: Мопс з «Марії Антуанетти», Уггі з «Артиста», Мойсей з «Догвіля», Люсі з «Венді і Люсі», Неллі з «Патерсона».
У заходах такого рівня завжди цікавить закулісся, то, які стрічки й за якими критеріями відбираються для конкурсної програми, і хто взагалі вирішує долю претендентів.
До кінця 1970-х років минулого століття кінокартини для участі в програмі фестивалю визначали самі країни-учасниці. Сьогодні порядок інший: фільми-учасники конкурсних програм відбирає спеціальна комісія, що складається з представників громадських людей, тісно пов’язаних з кіноіндустрією. Це стосується офіційних програм кінофестивалю, а саме:
Для східноєвропейських кіновиробників першим відбірковим «ситом» виступає Жоель Шапрон – консультант Каннського фестивалю, віце-директор французької організації UniFrance. Він переглядає тисячі повнометражних фільмів, знятих у регіоні, і шукає, за його словами, «кіно, а не сюжети»: «Сюжети для Каннського фестивалю – це другорядне. Те, що ми шукаємо, це справжнє кіно, це – хороша робота режисера, хороший акторський ансамбль, хороша робота оператора. А про що фільм – другорядне. Це кінофестиваль, тому ми орієнтуємося на кіно».
Про те, чого чекають від фестивального кіно та які фільми мають шанси потрапити на конкурс, він розповів виданню «Сноб» ще перед 66-м Канським кінофестивалем: «Коли фільм суто місцевий, посилається на місцеві реалії, незрозумілий взагалі нікому, це мінус. Це означає, що, якщо ти знімаєш про свої обряди, ти повинен знімати так, щоб це було зрозуміло всім, перетворювалося на універсальну історію».
Втім шанси потрапити до фестивальної програми є не тільки у фільмів, відібраних консультантами, а й тих, що відправлені до оргкомітету через сайт фестивалю. Адже головною вимогою до картинам є саме художня цінність, незвичайний погляд на світ, яскрава індивідуальність. Це те, що ламає стереотипи тацінується у творчому середовищі.
І все ж долю претендентів вирішує програмний директор. Майже чверть століття цей пост займав легендарний Жиль Жакоб, який віддав фестивалю сорок років свого життя. Він пов’язаний з Каннами з 1964 року, коли тільки починав журналістом і простим працівником кінофестивалю. У 1978 році його призначили генеральним директором.
В оцінці фільмів Жиль Жакоб дотримувався двох критеріїв. По-перше, він звертав увагу на те, чи виникає бажання переглянути цю картину. По-друге, на «здатність фільму завоювати світ». «Коли бачиш каннські зали, де сидять люди з усього світу, що реагують однаково – будь то їх сльози, страх або сміх, – то розумієш, що картина, що викликає такі емоції, по-справжньому людяна». (L’Express, 2002 спеціальний канський номер)
У 2007 році його змінив Тьєррі Фремо, який займав тоді пост художнього керівника Каннського фестивалю.
Фремо – інтелектуал, щирий сінефіл, впевнений у тому, що «кіно може змінити світ, у всякому разі – змусити його рухатися вперед».
Персональний склад журі Каннського кінофестивалю визначають люди, які формують конкурсні програми. Існує думка, що цей вибір – усвідомлений, спрямований на підбір журі під особливості картин, відібраних для показів. Правда, час від часу в пресі періодично гуляють чутки про кризу каннського журі, про необгрунтовані преференції при розподілі призів, про випадки принципових розбіжностей в оцінці робіт між журі та авторитетними кінокритиками. Без цього ніяк.
Популярність їй принесли ролі у фільмах «Єлизавета», «Володар кілець» і «Авіатор».
Президент Каннського кінофестивалю П’єр Лескюр разом з програмним директором Тьєррі Фремо називають її унікальною і тою, чиї «талант і переконання покращують те, що показують і на екрані, і на сцені». Вони так прокоментували її призначення: «Вона буде відданим президентом журі, палкої жінкоюта великодушним глядачем».
Днями організатори оголосили повний склад журі. Цього року до нього увійшли «четверо чоловіків і п’ять жінок семи національностей і з п’яти континентів». Це:
Журі «Особливого погляду» очолить американський актор Бенісіо Дель Торо.
Програма Каннського кінофестивалю включає конкурсну та позаконкурсну програми. Основна конкурсна програма, учасники якої претендують на «Золоту пальмову гілку», складається з повнометражних художніх фільмів. До переліку претендентів потрапляють роботи, що відповідають обов’язковим конкурсним вимогам. Отже, фільм:
Найчастіше на конкурс потрапляють роботи визнаних режисерів, а також фільми менш відомих майстрів, чиї імена були відзначені відбірниками раніше, а роботи брали участь у минулих фестивалях. Дебютантам складно пробитися в основну програму. Виняток, за словами Тьєррі Фремо, складають «артхаусні фільми, здатні привернути увагу широкої аудиторії».
Програма «Особливий погляд», заснована в 1978 році, є другою за значимістю частиною офіційного конкурсу. Її призер має підтримку у французькому прокаті. Для участі відбираються «сміливі» картини, виконані в оригінальній естетичної манері. Найчастіше це фільми режисерів-дебютантів.
До речі, цього року в «Особливий погляд» увійде світова прем’єра українського фільму «Донбас» Сергія Лозниці (а анімаційний фільм «Годувальниця» українського сценариста став номінантом на «Оскар»).
Програма «Сінефондасьон» – студентські картини. На відміну від інших програм фестивалю, конкурсні вимоги не забороняють розміщення фільму в Інтернеті, але лімітують його тривалість – не більше однієї години.
Програма «Куточок короткого метра» (Short Film Corner) – ігрові та анімаційні стрічки максимальною тривалістю 35 хвилин. За умовами фестивалю, фільм повинен бути представлений одним з прямих правовласників з обов’язковою особистою присутністю на фестивалі. Один режисер може подати заявку на один фільм.
Програма Каннського фестивалю включає також позаконкурсні, опівнічні таспеціальні покази.
Також діють незалежні секції, що проходять одночасно з офіційною програмою. Вони не залежать від Каннського кінофестивалю, мають своїх кураторів і власне журі. У відборі учасників Канна консультанти не беруть участь. Найбільш відомі: «Двотижневик режисерів» та «Тиждень кінокритики». Відомо, що цього року в рамках програми «Тиждень критики» відбудеться прем’єра стрічки Бенедикта Ерлінгссона «Жінка на війні».
Что посмотреть (новинки и трейлеры):
Повідомляється, що у 2018 році торжество відкриє драматична стрічка Асгар Фархаді «Всі знають» (Todos lo saben).
В основній частині конкурсної програми кінофестивалю більше 40 фільмів, серед яких:
Хочеться коротко розповісти про деякі з них. Так, чорно-біле «Літо» Кирила Серебреннікова розповідає про складний любовний трикутник за участю молодого Віктора Цоя, рок-ветерана Майка Науменко та його дружини Наталії.
«Під Сілвер-Лейк» Девіда Роберта Мітчелла – це неординарний комедійний детектив, який розслідує раптове зникнення сусідки головного героя Сема.
А «Магазинні злодюжки» каннського улюбленця Хірокадзу Корееда – справжнісінька драма про бідну сім’ю шопліфтерів (тих, що «тихо» виносять товар з магазинів), яка наважилася взяти з вулиці маленьку замерзаючу дівчинку.
«Палаючий» Лі Чхан-дона – його перший фільм. І він уже має канський приз за кращий сценарій. Являє собою екранізацію оповідання Харукі Муракамі про трьох молодих людей – кур’єра, письменника і топ-модель – які опинилися втягнутими в один таємничий інцидент.
У «Особливому погляді», в журі якої Бенісіо Дель Торо, цього року представлені:
У рамках «Канської класики» планується показ фільму «Космічна Одіссея» Стенлі Кубрика. Її представить Крістофер Нолан.
Поза конкурсною програмою вперше покажуть один з найбільш очікуваних фільмів цього року – «Соло. Зоряні війни: Історії» Рона Ховарда, а також фільм «Ле-Гран Бан»Жиля Леллуша.
Що подивитися в кіно:
Цього року фільми виробництва стрімінгового сервісу Netflix відсторонили від участі в Каннському кінофестивалі. Повідомляється, що у 2018 році винятків для стрічок, які не виходять на великі екрани, більше робити не будуть.
Згідно з новими правилами, Netflix зможе показати свої стрічки поза конкурсом Каннського кінофестивалю.
А ще в Каннах ввели заборону на селфі на червоній доріжці.
І чому його вважають головною подією кіноіндустрії. Сьогодні він ототожнюється з респектабельністю і особливою естетикою.
Канни – фестиваль, який не ставить собі за мету відкрити світу комерційно успішне кіно. З цим завданням блискуче справляється Голлівуд. А мета Каннського форуму – задати тенденцію, подарувати любителям кіно ті фільми, які наділені іншими, більш значущими перевагами, нові режисерські рішення, які впливають на глядача за допомогою чарівної сили мистецтва. І це «по-справжньому людяні» картини, які роблять світ кращим.
Серед відомих: «Солодке життя» Федеріко Фелліні, «Апокаліпсис сьогодні» Френсіса Форда Копполи, «Таксист» Мартіна Скорсезе, «Шербурзькі парасольки» Жака Демі, «Летять журавлі» Михайла Калатозова, «Кримінальне чтиво» Квентіна Тарантіно. Кожен з них був нагороджений «Золотою пальмовою гілкою» та увійшов до золотого фонду кінематографа.
Сьогодні Каннський кінофестиваль продовжує слідувати власному стилю, залишаючись посередником між Художником і світом.
Нагадаємо, що цього року він пройде з 8 по 19 травня у Франції на Лазурному березі.
Що почити:
Що послухати:
У що пограти:
Беріть участь у розіграші смартфона Samsung Galaxy S25 FE 5G 8/128GB JETBLACKУмови розіграшу:Розіграш діє з 04.09.2025 р. по 12.09.2025 р.…
Бери участь у розіграші ігрової клавіатури Logitech G15 Lightspeed TKL (більше…)
Вибір між двома крутими флагманами — це складний компроміс, проте справа, як завжди, в деталях. Смартфони Pixel відомі передовими камерами,…
Бери участь у розіграші сольової гвинтівки для полювання на комах Bug-A-Salt 3.0 (більше…)
Бери участь у розіграші механічної клавіатури HATOR Rockfall 3 Mecha та ігрової миши HATOR Quasar 3 ULTRA – легка, швидка та…
Ось нарешті знайшовся вільний вечір, ви зручно розташувалися на дивані та готові відпочити, але потім годинами гортаєте стрічки кіносервісів і…