Ідея про те, що техогляд авто з електроприводом не потребує сервісу — небезпечний міф. Хоча ТО для EV трансформувалося з механічного у переважно діагностичне, навіть його ігнорування може призвести до ремонту вартістю в половину машини. В цьому гайді розкриваємо, що, коли і як потрібно перевіряти, щоб електромобіль служив довго та не створював несподіваних проблем.
Читайте також: Як зарядити електромобіль: вдома, на роботі та в дорозі
З 2025 року в Україні змінюються правила гри для автовласників. Обов’язковий технічний огляд повертається для більшості транспортних засобів, і електромобілі — не виняток.
Основна зміна техогляду авто в Україні — поширення вимоги обов’язкового техогляду на приватні легкові автомобілі, включно з електрокарами, які раніше мали певні пільги. Процедура перевірки для електромобілів адаптована до їхньої конструкції. Замість вимірювання токсичності вихлопу та перевірки паливної системи, основна увага приділяється діагностиці ключових систем:
Для виконання цих завдань сертифіковані станції технічного обслуговування (СТО) проходять модернізацію й оснащуються спеціалізованим діагностичним обладнанням, здатним точно оцінити стан сучасних автомобілів.
Для більшості легкових автомобілів, включно з електромобілями, рекомендована періодичність проходження техогляду становить один раз на рік або кожні 15000 кілометрів пробігу.
Вартість процедури залежить від регіону та рівня сервісного центру. В середньому по Україні ціни коливаються в діапазоні від 1100 до 2500 гривень. Для проходження ТО необхідно підготувати стандартний пакет документів: свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу (техпаспорт) і документ, що посвідчує особу власника (наприклад, паспорт або водійське посвідчення).
Електромобіль — це принципово інший транспортний засіб, тому і підхід до його технічного огляду кардинально відрізняється. Тут немає двигуна внутрішнього згоряння, складної системи вихлопу та багатьох інших звичних для бензинових чи дизельних авто вузлів. Натомість на перший план виходить діагностика батареї, електроніки та програмного забезпечення.
Ключова відмінність технічного огляду автомобіля з електродвигуном полягає у відсутності потреби регулярної заміни моторного мастила, мастильних і паливних фільтрів, свічок запалювання, ременів ГРМ та інших компонентів, пов’язаних з ДВЗ. Це не лише спрощує процес, але й значно знижує його вартість.
Замість цього, основна увага приділяється комп’ютерній діагностиці високовольтної системи. Спеціалісти перевіряють стан тягової батареї, роботу силової електроніки, інвертора та контролерів. Також обов’язковим елементом ТО є перевірка та встановлення актуальних оновлень програмного забезпечення.
Тягова батарея — це найдорожчий і найважливіший компонент електромобіля. Її стан безпосередньо впливає на запас ходу, динаміку та загальний ресурс авто. Під час ТО обов’язково проводиться її діагностика, що включає перевірку:
Сучасний електромобіль — це, по суті, комп’ютер на колесах. Його роботою керує складне програмне забезпечення, яке виробники постійно вдосконалюють. Оновлення ПЗ, які часто надходять «по повітрю» (Over-the-Air, OTA), можуть виправляти помилки, покращувати ефективність використання енергії, оптимізувати роботу батареї та навіть додавати нові функції.
Ігнорування цих апдейтів може призвести до некоректної роботи систем, зниження запасу ходу та навіть до проблем з безпекою. Тому перевірка та встановлення останньої версії програмного забезпечення є важливою частиною якісного технічного обслуговування.
«Золоті правила» експлуатації прості: уникати регулярних зарядок до 100% та розрядів «в нуль». Для щоденного використання оптимальним є діапазон 20–80%. Також варто обмежувати заряджання від надшвидких DC-станцій, оскільки вони сильніше нагрівають батарею і прискорюють її деградацію.
Коли SoH акумулятора падає нижче 70–80%, вона завершує свою службу в автомобілі. Але такі батареї отримують «друге життя» як стаціонарні накопичувачі енергії для будинків або сонячних електростанцій. Щодо утилізації, то сучасні технології дозволяють переробляти до 95% матеріалів, повертаючи в обіг цінні метали, як-от літій, кобальт і нікель.
Читайте також: Типи зарядок для електромобілів: як обрати
Хоча електромобілі потребують менше уваги, ніж їхні бензинові аналоги, регулярне обслуговування залишається обов’язковим для підтримки їхньої надійності та безпеки.
Більшість виробників рекомендують проводити планове технічне обслуговування електромобіля щорічно або кожні 15000–20000 кілометрів пробігу, залежно від того, що настане раніше. Наприклад, Tesla рекомендує проводити повну діагностику кожні 20000 кілометрів, тоді як для Hyundai Kona Electric інтервал може бути дещо коротшим.
Варто враховувати, що інтенсивна експлуатація, особливо в складних кліматичних умовах (сильна спека або морози), а також агресивний стиль водіння можуть скорочувати рекомендовані інтервали обслуговування.
Стандартний плановий техогляд авто у 2026 включає наступні процедури:
Цей перелік може незначно відрізнятися залежно від моделі автомобіля та рекомендацій виробника.
Завдяки простішій конструкції, вартість володіння електромобілем у довгостроковій перспективі виявляється значно нижчою. Дослідження показують, що впродовж перших п’яти років експлуатації власник електрокара може заощадити від 30% до 50% на технічному обслуговуванні порівняно з аналогічним авто з ДВЗ.
Наприклад, порівняємо вартість володіння Volkswagen ID.4 та аналогічного за класом бензинового Volkswagen Tiguan на пробігу 100000 км. Витрати на планове ТО для ID.4 складуть приблизно 30000 грн. Для Tiguan за цей же пробіг доведеться витратити близько 75000 грн лише на регламентні роботи (заміна мастила, фільтрів, свічок тощо). Якщо додати сюди економію на «пальному», то загальна перевага електромобіля стає ще очевиднішою.
Безтурботність, породжена простотою експлуатації електромобіля, часто призводить до помилок, які можуть дорого коштувати. Розберемо, як уникнути непотрібних витрат і проблем.
Найбільша помилка у технічному огляді автомобіля — вірити у міф про «необслуговуваність». Пропуск щорічної діагностики батареї та її системи охолодження може призвести до перегріву, прискореної деградації та, як наслідок, до дорогої заміни акумулятора електрокара.
Спроба заощадити на сервісі, звернувшись до «гаражного» майстра, є вкрай ризикованою. Робота з високовольтними системами (напруга може сягати 400–800 вольт) вимагає спеціалізованих знань, допусків та обладнання. Некомпетентне втручання може призвести не лише до пошкодження дорогих компонентів, але і до ураження струмом або пожежі.
Відмова від встановлення останніх оновлень ПЗ — це як відмова від оновлень операційної системи на смартфоні. Автомобіль не лише втрачає доступ до нових функцій, але й може працювати менш ефективно та бути вразливішим до програмних збоїв.
Щоб процедура технічного огляду авто пройшла максимально швидко і без несподіванок, варто виконати кілька простих підготовчих кроків. Перед візитом на сервіс кожен власник може самостійно перевірити:
Після цього переконайтеся, що всі необхідні документи підготовлені заздалегідь. Це дозволить уникнути затримок і зайвої метушні безпосередньо на станції технічного обслуговування. Наявність повного пакета документів — запорука швидкого та успішного проходження процедури.
Регулярне ТО для електромобіля — це не формальність, а запорука його довговічності та вашої безпеки, що фокусується на діагностиці батареї, електроніки та профілактиці ходової частини. Головна порада — довіряйте обслуговування лише спеціалізованим сервісам, адже правильний догляд допоможе уникнути дорогих ремонтів у майбутньому.
А якщо ви лише придивляєтеся до нового авто, консультанти Алло допоможуть підібрати оптимальний електромобіль під ваші конкретні задачі. Замість того, щоб самостійно вивчати десятки моделей, ви можете отримати професійну консультацію, яка врахує всі ваші побажання. Це найпростіший спосіб знайти автомобіль, що ідеально вам пасуватиме.
Так, з 2025 року обов’язковий технічний огляд поширюється і на приватні легкові автомобілі, включно з електрокарами, які не використовуються з комерційною метою. Ця вимога введена для підвищення загального рівня безпеки на дорогах.
Більшість виробників рекомендують проводити планове технічне обслуговування раз на рік або кожні 15000–20000 кілометрів пробігу. Дотримання цього інтервалу є ключовим для підтримки гарантії та довговічності батареї.
Техогляд необхідно проходити виключно на сертифікованих пунктах технічного контролю, які мають відповідну акредитацію та обладнання для діагностики. Список таких пунктів доступний на офіційному сайті Головного сервісного центру МВС.
Електромобіль чи бензинове авто — вибір, що здатен знизити сукупну вартість володіння на 30–40% за п’ять років за умови нічного…
В пошуках рекомендацій, як вибрати ноутбук, легко загубитися поміж технічних термінів і маркетингових обіцянок. Адже асортимент пристроїв широкий, а кількість…
Беріть участь у розіграші конструкторів LEGO® Harry Potter Корінь мандрагори, LEGO® Harry Potter Гедвіґа на Тисовій вулиці, LEGO® Harry Potter…
Гібрид чи електромобіль: що вигідніше у 2025 році? Хоча вартість експлуатації електрокара в 3–4 рази нижча за кілометр пробігу порівняно…
Втрата 40–60% запасу ходу взимку електромобілем — такий показник може відлякати будь-якого потенційного власника. Зимові умови дійсно кидають виклик технологіям,…
Через те що з 1 січня 2026 року купівля нового електрокару в Україні може подорожчати на 20%, багато користувачів цікавиться,…