Замість сніданку – стрічка новин у Facebook, замість розмов за обіднім столом – фото в Instagram. І до речі, обід туди ж. Як то кажуть: не сфоткав – не з’їв. За останні десять років наше життя круто змінилося. І сьогодні, напевно, вже у кожного є своя сторінка в соціальних мережах. І не одна: тих нині багато. Навіть жарти на кшталт «зайшов на п’ять хвилин, а вийшов о четвертій ранку» стали бородатими.
Кажуть, залежність від соціальних мереж не слабкіше, ніж у курця від сигарет. У Штатах навіть придумали спеціальний термін – Facebook addiction disorder, що перекладається приблизно так: «розлад Facebook-залежності». Втім, у кого як: замість Facebook може бути будь-яка інша соціальна мережа.
Сьогодні розбираємося у тому, як ми перетворюємо своє життя на велику рекламну кампанію в соцмережах, та чому немає сенсу мріяти про бездоганне тіло (а чи дійсно воно таке?), як у, наприклад, «тієї з Беверлі-Хілз», або про машину на кшталт тачки однокласника, якою він любить похвалитися на своїй сторінці. Подивимося, як соціальні мережі впливають на суспільство й кожного з нас окремо, що вони можуть дати, а що – забрати. Ну і як ними користуватися, щоб витягти для себе максимум користі: усе ж таки без них у XXI столітті, погодьтеся, зовсім ніяк.
Для тих, хто любить Instagram:
Вони реально підсаджують. Згідно зі статистикою, чверть користувачів заходять у них кожен день, сумарно проводячи там дві-три години
Кожен п’ятий користувач зареєстрований одразу в декількох соціальних мережах
Є такий термін, як мультиекранна присутність. Так, повідомляється, що кожен сьомий користувач соціальних мереж заходить у них одразу з декількох пристроїв: смартфона, планшета та ноутбука.
З кожним днем збільшується кількість комунікацій, при цьому вони стають більш поверхневими. Обережно! Не перетворюйтеся у робота моделі «Привіт, як життя?»
Користувачі соціальних мереж краще працюють. Правда, перерви на спілкування у них повинні бути короткими
Соціальні мережі як підвищують самооцінку, так і знижують її. З одного боку, ви можете похвалитися фото з відмінної відпустки, своїми покупками, вигідними ракурсами, тобто показати світу, як у вас усе добре, які ви успішні та красиві. З іншого боку, ваші знімки можуть не полайкати. Ну або відмовити вам у дружбі при запиті. Згодні, що це не дуже приємно.
Сьогодні вікна наших будинків відчинилися, а стіни стали прозорими. І ми тепер знаємо, що на сніданок у подруги, яка живе на іншому кінці міста, як ростуть діти однокласниці, яка після школи покотила за кордон у пошуках кращого життя, оскільки вона себе приводить у форму за допомогою інноваційних та напевно дорогущих SPA-програм, про які навіть не доводилося чути. Знаємо, яка піжама у колеги, який ремонт у сусіда й так далі за усіма напрямами.
Але головне – не наша обізнаність у цьому, а авторитетність джерела інформації особисто для нас. І ось ми вже готуємо такі ж яйця пашот, теж віддаємо дітей на карате, гуглимо адреси салонів краси, які обіцяють моментально облагородити та зробити прекрасніше, оновлюємо гардероб та підклеюємо роздерті улюбленим котом шпалери. Одним словом, хочемо бути не гірше.
Цікаво, що соціальні мережі, без яких сьогодні важко уявити наш світ, сприяють вирощуванню перфекціоністів. Ось дивіться. Повертається дівчина додому після типових офісних буднів, заварює улюблений чайок, включає ноутбук та дивиться, як там справи у Дашки-Наташки-Пашки із соцмережі.
А там – життя кипить: Даша полетіла на Мальдіви, ще й новим купальником хвалиться (!), Наташа – на якусь серйозну конференцію та отримала грант, Паша вечеряє у шикарному ресторані зі своєю пасією, від зовнішнього вигляду якої заздрісно смикається око… А у самої що? Життя проходить повз. Замкнуте коло – «дім-робота-дім», звичайні земні справи, які не «хочеться», а «треба». Ех, сіра миша! Так, справжня сіра миша. На жаль, такі порівняння – одна з поширених причин комплексу неповноцінності, за яким і стоїть вічне прагнення до недосяжного ідеалу та муки з приводу своєї, так би мовити, недостатньої гарності.
Навряд чи хтось захоче показувати, як він – втомлений, весь у милі – тягне додому важкі пакети «звичайних» продуктів з найближчого супермаркету, як драїть на вихідних плиту й пилососить килим. А то в робочі дні не знайшлося для цього часу! Мало хто зважиться зізнатися, що ті чудові пози з тренажерного залу, вигідно підкреслюють усі достоїнства фігури, підшукувалися не одну хвилину зі зміною ракурсів та освітлення. Може бути, на це навіть пішло усе тренування. Ще й фільтри використовувалися. Але хештег #nofilter треба поставити, щоб усе розставити по своїх місцях ій показати, що це життя – реальне. Справжнісіньке життя! І що момент спійманий випадково.
Спровокувати фейсбук-депресію може й невелика кількість лайків та коментарів. Адже вони, ці лайки, для багатьох є ототожненням власної важливості. Якщо їх багато – ти хороший, мало – вже можна переживати, чи подобаєшся ти світу.
Низька самооцінка. Користувачі соціальних мереж рідко чесні з аудиторією, показуючи своє справжнє життя. Зазвичай створюється якийсь цифровий зліпок «ідеалу» з життям-мрією. Тому й здається, що стрічка новин в соцмережі – нескінченне свято на чужих вулицях, де море щасливих знімків з відпусток та весіль, слухняні й охайні діти, відмінна фігура, кар’єрні злети та досягнення, особисті успіхи, багато смачної та красивою їжі й шикарних букетів.
І немає нічого дивного у тому, що 62% користувачів соціальних мереж свої досягнення та в цілому своє життя на тлі постів «друзів» оцінюють негативно. Про це говорять останні дослідження британських вчених. Постійне порівняння себе з іншими, у соцмережі – такими успішними й красивими, занижує самооцінку та змушує засумніватися у своїй привабливості.
Незадоволеність своєю зовнішністю. До речі, якщо говорити про привабливість. Соціальні мережі та підглядання за життям (таким ідеальним!) інших людей – це дуже агресивне середовище, що заважає приймати себе такими, які ми є.
Впевнені, що й наші батьки до появи соціальних мереж мріяли скинути пару-трійку кілограмів або накачати біцепс. Вони теж оцінювали зовнішній вигляд друзів та колег, але при зустрічах. І фотографії були. Мало, але були. Більшість – вдалі, адже ті, що «не дуже», після проявлення просто не друкували.
У проблемах невдоволення своєю зовнішністю сьогодні звинувачують сучасний глянець та соцмережі. Фільтри й Photoshop творять чудеса. Без перебільшення. Воно, звичайно, зрозуміло, як голлівудським дівам вдається виглядати на всі сто, хоч одразу на обкладинку. Над їх образами трудяться провідні дієтологи, фітнес-тренери, хірурги, косметологи, візажисти та стилісти. Вони радять й мотивують, ріжуть та відкачують, доглядають за шкірою, роблять макіяж та одягають. І зіркам нічого іншого не залишається, як сяяти в усій красі.
А подруга-то знала, що її знімки будуть пильно розглядати. Вона й сама так робить. Тому й вибрала вдалу та багато раз випробувану позу, знайшла хороше світло й «багаті декорації», годинку-другу покорпела над вибором кращого кадру, пропустила його через фільтр – і вуаля, красива фоточка. І інша подруга так зробила. І третя. І ось усюди ідеальні люди з ідеальними тілами та важкими поглядами, медитують у красивих асанах та п’ють в лаунж-барах коктейлі з модними назвами.
Крім того, багато психологів скептично ставляться до фото «до» та «після», які також стають причиною нездорового відношення до власного тіла.
Професор Маріки Тіггеман першим в історії Instagram спробував встановити вплив соцмережі на сприйняття людиною власного тіла. Якщо вірити опублікованим в журналі Body Image дослідженню, жінки, які щодня переглядали знімки фітнес-моделей у Instagram, у меншій мірі були задоволені своїм тілом, ніж ті, які милувалися постами про подорожі.
Прокрастинація. Ми знаємо її як банальне відкладання справ на потім. Й активні користувачі соціальних мереж схильні до цього, напевно, як ніхто інший.
Аддикцію по відношенню до соціальних мереж пов’язують з тим, що для активних користувачів ті є одним із способів задоволення потреби у спілкуванні, причому основним. А це потреба базова, що підтверджується нейропсихологічними дослідженнями.
І виявляється, що при перегляді людиною своїх фотографій з великою кількістю лайків у мозку активуються зони, пов’язані з соціальним пізнанням й системою винагороди. Це й веде до формування звичок та залежностей. Тому вчені припускають, що підкріплення поста у вигляді великої кількості лайків грає ключову роль у формуванні адикції.
І те, як соціальні мережі видають поновлення: користувачі отримують контент у залежності від своїх інтересів та поглядів, – також цьому сприяє. Брак альтернативних переконань у стрічці робить уніполярної інформаційну картину, а наш світ, як відомо, дуже багатогранний
Так, соцмережі здатні підвищити самооцінку. Вчені Університету Корнелла (Cornell University) першими змогли це довести. Після своїх досліджень вони прийшли до висновку, що перегляд особистої «стіни» у профілі з кращими фото та приємними коментарями здатний значно підвищити самооцінку. Ще б пак: ви подобаєтеся світу, адже він лайкає.
Крім того, вчені говорять, що люди, які використовують соцмережі помірно та переважно для спілкування, частіше бувають задоволені собою та своїм життям у цілому, ніж ті, які взагалі їх ігнорують (є й такі). Комунікативні навички, напрацьовані й закріплені у соціальних мережах, дозволяють їм підтримувати відносини зі знайомими та друзями, а також швидше освоюватися у нових колективах.
Крім того, соціальні мережі можуть стимулювати самостійну пізнавальну діяльність. Вони сприяють залученню користувачів у освітній процес та підштовхують до саморозвитку.
А ще соціальні мережі та віртуальні знайомства полегшують пошуки роботи, особливо людям, які мають певний статус у своїй професійній області.
Фахівці Linkedin, соціальної мережі для пошуку та встановлення ділових контактів, впевнені, що успішність безпосередньо пов’язана з кількістю друзів на сторінці. Правда, мова про чоловіків. Стверджується, що вони вибудовують велику мережу контактів з друзів та знайомих своїх друзів, у той час як жінки зазвичай спілкуються з невеликим колом осіб, як правило, близько знайомих.
Але не варто впадати у крайнощі. Наприклад, як одна дівчини з Нідерландів, яка вирішила набити тату з аватарками друзів. І «любимчиків» виявилося більше 150.
Також вчені змогли довести, що соціальні мережі ще й допомагають полюбити свою роботу. Стверджується, що офісні співробітники які активно спілкуються у них ефективніше вирішують робочі питання. Так що комунікація у тому ж Facebook рекомендована для продуктивності.
Отже, у вас залежність від соціальних мереж, якщо:
Помітили за собою таке? Тоді намагайся обмежити час, проведений у соціальних мережах, частіше виходьте на вулицю й зустрічайтеся з друзями, читайте книги, займайтеся спортом, пробуйте себе в нових напрямках.
Ми не закликаємо видаляти акаунти з соцмереж. Вони потрібні. І вони важливі у житті сучасних homo sapiens, адже у наш час «цифрове відлюдництво» неприйнятно.
Важливо навчитися отримувати з соцмереж максимум користі, не перестаючи при цьому бачити справжнє життя – те, яке поза екраном ноутбука або вашого гаджета.
Для цього, перш за все, варто фільтрувати контент. Актуально для користувачів Twitter та Facebook. Розділіть сторінки за типами контенту, тематиками, важливості для вас, мовним параметрам – й окремо переглядайте списки. Використовуйте тематичні групи та хештеги.
Крім того, підписуйтесь тільки на те, що вам дійсно цікаво. І не варто смітити лайками.
Також можна розділити типи контенту між соціальними мережами. Події у житті друзів можна відстежувати у Facebook, а новини – у Twitter. Цікава інфографіка є в Pinterest. З метою нових вражень та ідей для фото можна періодично відкривати Instagram. Для збору контенту з різних майданчиків сьогодні використовують сервіси-агрегатори.
Радикальний захід – установка плагіна, який обмежує використання соцмереж. І це точно допоможе зосередитися на роботі чи навчанні.
Також радимо навести порядок у списках друзів в соціальних мережах. Впевнені, що ви їх усіх знаєте та що вони усі вам цікаві?
Цікаво, що наше ставлення до чужого життя у соціальних мережах залежить і від того, чи знаємо ми цих людей, ну й наскільки добре. Так, згідно з дослідженнями, чим більше онлайн-друзів ви особисто знаєте, тим менше схильні думати, що ваше життя не таке цікаве та яскраве, як у них.
Соціальні мережі відкрито надають інформацію. Правда, іноді свідомо помилкову. Потрібно фільтрувати контент. І немає нічого поганого, якщо ви хочете перейняти досвід, наприклад, багатодітної матері-героїні, яка відкрито ділиться ним з аудиторією. Але подумайте декілька разів, чи дійсно її поради варті і чи допоможуть вони вам та вашим дітям.
І перед тим, як слідувати рекомендаціям популярних фітнес-блогерів, купувати їх тренувальні плани, тверезо оцініть їх профіль. Не усі мережеві знаменитості з точеними фігурами досить компетентні, щоб давати поради з харчування й тренувань, «вести» вас. І якщо у них вийшло скинути 10-15 кг і сформувати красиві рельєфи, це ще ні про що не говорить. «Раз мені допомогло, то і вам теж допоможе!» – не підхід профі з потрібними знаннями. Адже коли вам потрібна операція з видалення гланд, ви звертаєтеся до хірурга, а не до людини, якій їх вже видаляли.
А визначившись, віддавайте перевагу тому, що вам подобається. Щодо харчування. Підписуйтесь на багатообіцяючі програми від суперпопулярних блогерів тільки тоді, коли готові дотримуватися їх постійно, вміло вписавши у своє життя. Інакше велика ймовірність зриву або короткочасного результату.
Цікаво, що люди, спеціально створюють свій позитивний мережевий образ, викладають фотографії виключно щасливих моментів, які не пишуть про негатив, дійсно відчувають себе благополучними. Хоча психологи радять все ж іноді «падати з небес на землю»: бути чесними з аудиторією, особливо коли вам потрібна підтримка. Найімовірніше, близькі, з якими ви регулярно спілкуєтеся, її вам нададуть. Ну а частина користувачів, безумовно, позловтішаються. Це теж є в людській природі. Втім, ви навряд чи про це дізнаєтеся.
Отже, висновок такий: соціальні мережі – це добре, якщо ними не зловживати. Завдяки їм у нас є можливість ділитися досвідом, відкрито висловлювати свою думку, розповідати про своє життя, демонструючи себе у всій красі, обмінюватися інформацією, підтримувати зв’язки і знаходити нових друзів. Але при цьому потрібно ще не втрачати старих, приділяючи їм час у реальному житті.
Беріть участь у розіграші смартфона Samsung Galaxy S25 FE 5G 8/128GB JETBLACKУмови розіграшу:Розіграш діє з 04.09.2025 р. по 12.09.2025 р.…
Бери участь у розіграші ігрової клавіатури Logitech G15 Lightspeed TKL (більше…)
Вибір між двома крутими флагманами — це складний компроміс, проте справа, як завжди, в деталях. Смартфони Pixel відомі передовими камерами,…
Бери участь у розіграші сольової гвинтівки для полювання на комах Bug-A-Salt 3.0 (більше…)
Бери участь у розіграші механічної клавіатури HATOR Rockfall 3 Mecha та ігрової миши HATOR Quasar 3 ULTRA – легка, швидка та…
Ось нарешті знайшовся вільний вечір, ви зручно розташувалися на дивані та готові відпочити, але потім годинами гортаєте стрічки кіносервісів і…
View Comments
Однозначно, соцмережі це джерело інформації. І треба дбати щоб вона була якісною і корисною. А в цій статті вчать як писати хороші тексти
https://www.bizmaster.xyz/2019/10/tak-vy-mozhete-napysaty-tekst-yakyi-sam-rozletytsya-socmerezhamy.html