Categories: Статті

Соціальний Я. Про вплив соцмереж на нас і наше життя

Замість сніданку – стрічка новин у Facebook, замість розмов за обіднім столом – фото в Instagram. І до речі, обід туди ж. Як то кажуть: не сфоткав – не з’їв. За останні десять років наше життя круто змінилося. І сьогодні, напевно, вже у кожного є своя сторінка в соціальних мережах. І не одна: тих нині багато. Навіть жарти на кшталт «зайшов на п’ять хвилин, а вийшов о четвертій ранку» стали бородатими.

Кажуть, залежність від соціальних мереж не слабкіше, ніж у курця від сигарет. У Штатах навіть придумали спеціальний термін – Facebook addiction disorder, що перекладається приблизно так: «розлад Facebook-залежності». Втім, у кого як: замість Facebook може бути будь-яка інша соціальна мережа.

Завдяки Інтернету та соцмережам ми практично миттєво отримуємо інформацію. І її багато. Дуже багато. І здорово, що ми живемо у такий дивний час, коли можемо постійно бути на зв’язку та дізнаватися про життя друзів і близьких з їх постів у соціальних мережах. Але усе має зворотний бік. Це теж обговоримо.

Сьогодні розбираємося у тому, як ми перетворюємо своє життя на велику рекламну кампанію в соцмережах, та чому немає сенсу мріяти про бездоганне тіло (а чи дійсно воно таке?), як у, наприклад, «тієї з Беверлі-Хілз», або про машину на кшталт тачки однокласника, якою він любить похвалитися на своїй сторінці. Подивимося, як соціальні мережі впливають на суспільство й кожного з нас окремо, що вони можуть дати, а що – забрати. Ну і як ними користуватися, щоб витягти для себе максимум користі: усе ж таки без них у XXI столітті, погодьтеся, зовсім ніяк.

Зміст

  1. Цікаві факти про соцмережі
  2. Феномен соціальних мереж, або Хочу бути не гірше
  3. Перфекціонізм і соціальні мережі
  4. Вплив соціальних мереж. Про мінуси
  5. Вплив соціальних мереж. Про плюси
  6. Як визначити залежність від соцмереж
  7. Як витягти із соцмереж користь, а не просто вбивати в них час
  8. Резюме

Для тих, хто любить Instagram:

Цікаві факти про соцмережі

  • Вони реально підсаджують. Згідно зі статистикою, чверть користувачів заходять у них кожен день, сумарно проводячи там дві-три години

  • Кожен п’ятий користувач зареєстрований одразу в декількох соціальних мережах

  • Є такий термін, як мультиекранна присутність. Так, повідомляється, що кожен сьомий користувач соціальних мереж заходить у них одразу з декількох пристроїв: смартфона, планшета та ноутбука.

Кількість людей, що користуються електронною поштою, аською (є ще такі?) та SMS сьогодні різко зменшилася. Надіслати повідомлення або файл зручно прямо з соцмережі.

  • З кожним днем ​​збільшується кількість комунікацій, при цьому вони стають більш поверхневими. Обережно! Не перетворюйтеся у робота моделі «Привіт, як життя?»

  • Користувачі соціальних мереж краще працюють. Правда, перерви на спілкування у них повинні бути короткими

  • Соціальні мережі як підвищують самооцінку, так і знижують її. З одного боку, ви можете похвалитися фото з відмінної відпустки, своїми покупками, вигідними ракурсами, тобто показати світу, як у вас усе добре, які ви успішні та красиві. З іншого боку, ваші знімки можуть не полайкати. Ну або відмовити вам у дружбі при запиті. Згодні, що це не дуже приємно.

Феномен соціальних мереж, або Хочу бути не гірше

А ви помічали, що сьогодні стати умовним лідером думок може кожен? Для цього достатньо просто мати відеоблог або вдало вести свій аккаунт. Причому іноді людина сама собою цікава більше, ніж її діяльність та досягнення.

Багато хто вибирає життя на онлайн-сцені, буквально живуть у Мережі – для красивої картинки. А є ті, які стають постійними глядачами цих вистав. І їх інтерес досягає таких масштабів, що йому могли б позаздрити голлівудські зірки.

Сьогодні вікна наших будинків відчинилися, а стіни стали прозорими. І ми тепер знаємо, що на сніданок у подруги, яка живе на іншому кінці міста, як ростуть діти однокласниці, яка після школи покотила за кордон у пошуках кращого життя, оскільки вона себе приводить у форму за допомогою інноваційних та напевно дорогущих SPA-програм, про які навіть не доводилося чути. Знаємо, яка піжама у колеги, який ремонт у сусіда й так далі за усіма напрямами.

Але головне – не наша обізнаність у цьому, а авторитетність джерела інформації особисто для нас. І ось ми вже готуємо такі ж яйця пашот, теж віддаємо дітей на карате, гуглимо адреси салонів краси, які обіцяють моментально облагородити та зробити прекрасніше, оновлюємо гардероб та підклеюємо роздерті улюбленим котом шпалери. Одним словом, хочемо бути не гірше.Звичайно, у прагненні до досконалості немає нічого поганого, якщо знати міру й не страждати з приводу своєї, так би мовити, уявної неідеальності, грузнучи у заздрості та незадоволеності життям.

Перфекціонизм і соціальні мережі

Цікаво, що соціальні мережі, без яких сьогодні важко уявити наш світ, сприяють вирощуванню перфекціоністів. Ось дивіться. Повертається дівчина додому після типових офісних буднів, заварює улюблений чайок, включає ноутбук та дивиться, як там справи у Дашки-Наташки-Пашки із соцмережі.

Є думка, що мета перфекціоніста, це бути задоволеним собою. Але в дійсності його внутрішній голос весь час вторить: «Ти – недостатньо хороший. Недостатньо гарний/досвідчений/розумний!» Навіть тоді, коли усе складається легко й просто. Навіть коли ідеально. Соціальні мережі з їх «намальованим світом» активно сприяють вирощуванню патологічних перфекционістів.

А там – життя кипить: Даша полетіла на Мальдіви, ще й новим купальником хвалиться (!), Наташа – на якусь серйозну конференцію та отримала грант, Паша вечеряє у шикарному ресторані зі своєю пасією, від зовнішнього вигляду якої заздрісно смикається око… А у самої що? Життя проходить повз. Замкнуте коло – «дім-робота-дім», звичайні земні справи, які не «хочеться», а «треба». Ех, сіра миша! Так, справжня сіра миша. На жаль, такі порівняння – одна з поширених причин комплексу неповноцінності, за яким і стоїть вічне прагнення до недосяжного ідеалу та муки з приводу своєї, так би мовити, недостатньої гарності.

Але ж те, що нам показують соціальні мережі, аж ніяк не завжди відповідає дійсності. Ви й самі напевно знаєте, що за лаштунками – поза аккаунта – зовсім інше життя: теж з вічної суєтою та горою брудного посуду вечорами, ранковими розпатланим волоссям, стрілками на колготках, сварками й образами.

І ті «намальовані» ідеальні сім’ї та будинки, будні, в яких усі бадьоро виходять вранці на пробіжку у стильній спортивній формі та з навороченими навушниками у вухах, а вечорами займаються йогою, п’ють смузі, їдять капусту кале та інший суперфуд, зустрічаються з цікавими людьми; життя, в якому мрії збуваються, цілі досягаються, а шкарпетки не зношуються, – усе це картинка.

Якщо події які відбуваються у соціальних мережах вам здаються цікавіше тих, що у реальному житті, знайте, ви зіткнулися з «підміною реальності». Не всі й не завжди ведуть здоровий спосіб життя, регулярно бігаючи вранці з фітнес-браслетом на руці, харчуючись смузі та чистим білком (а добре б так!). Не всі регулярно подорожують: у кращому випадку пару раз на рік, старанно збираючи на тур гроші та підшукуючи доступні варіанти. І не кожен день приходять додому з оберемком троянд. Це все картинка, яку вам хочуть показати, щоб ви залишили свій лайк або захоплений коментар, щоб отримати схвалення та визнання, можливо, викликати заздрість. Є люди, яким це дійсно потрібно. Бути може, вам у тому числі. Будьте з собою відверті.

Навряд чи хтось захоче показувати, як він – втомлений, весь у милі – тягне додому важкі пакети «звичайних» продуктів з найближчого супермаркету, як драїть на вихідних плиту й пилососить килим. А то в робочі дні не знайшлося для цього часу! Мало хто зважиться зізнатися, що ті чудові пози з тренажерного залу, вигідно підкреслюють усі достоїнства фігури, підшукувалися не одну хвилину зі зміною ракурсів та освітлення. Може бути, на це навіть пішло усе тренування. Ще й фільтри використовувалися. Але хештег #nofilter треба поставити, щоб усе розставити по своїх місцях ій показати, що це життя – реальне. Справжнісіньке життя! І що момент спійманий випадково.

А усе це для того, щоб похвалитися, позлити аудиторію, мовляв: у мене усе чудово, куди там вам (на жаль, це є в людській природі, заперечувати безглуздо). Ну або хоча б отримати ваше схвалення, щоб підвищити самооцінку. Вам це знайомо?

Вплив соціальних мереж. Про мінуси

Фейсбук-депресія. Взаємозв’язок між депресивним станом та проведеним у Мережі часом вперше провів американський психолог Роберт Краут – у 1998 році.

Назвавши це парадоксом Інтернету, він був вражений, як технологія, яка повинна була дати нам, homo sapiens, свободу спілкування, привела до ізоляції користувачів. І це наслідок негативного досвіду спілкування у Мережі. Наприклад – буллінга (від англ. Bully – хуліган, насильник, забіяка), психологічного терору. І до нього, якщо вірити даним ірландських дослідників, схильне близько 25% користувачів соціальних мереж, велика частина яких є підлітками. У їх спільнотах інтернет-цькування поширене. Йому також піддаються люди, які активно висловлюють свою точку зору на політичні та остросоціальні теми. Рідко хто може уникнути агресивних та часто принизливих коментарів під своїми постами.

Спровокувати фейсбук-депресію може й невелика кількість лайків та коментарів. Адже вони, ці лайки, для багатьох є ототожненням власної важливості. Якщо їх багато – ти хороший, мало – вже можна переживати, чи подобаєшся ти світу.

У багатьох з нас є потреба в лайках, обумовлена тим, що ми, люди, не впевнені у власній спроможності. Лайки є найбільш простим способом отримати соціальну підтримку від знайомих та друзів, розвіяти свої сумніви. Ми викладаємо гарний знімок, бачимо лайки й захоплені коментарі – і забуваємо про проблему. На час. А потім знову і знову потрібно підкріплення власної важливості. Соціальні мережі стали легким способом роздобути увагу. У дитинстві, коли нам його не вистачало, ми плакали – і батьки одразу приходили на допомогу. З віком інструменти змінилися, але суть залишилася тією самою.

Низька самооцінка. Користувачі соціальних мереж рідко чесні з аудиторією, показуючи своє справжнє життя. Зазвичай створюється якийсь цифровий зліпок «ідеалу» з життям-мрією. Тому й здається, що стрічка новин в соцмережі – нескінченне свято на чужих вулицях, де море щасливих знімків з відпусток та весіль, слухняні й охайні діти, відмінна фігура, кар’єрні злети та досягнення, особисті успіхи, багато смачної та красивою їжі й шикарних букетів.

Чим довше ми переглядаємо стрічку новин френдів з фото, що ілюструють, як у них усе прекрасно, а у вас останнім часом, на жаль, зовсім не так, тим більше жалюгідними ми себе почуваємо: жалюгідними й нікчемними, відкинутими на узбіччя життя. Здається, що «цього всього» заслуговуєте саме ви. Так-так, і тур на Балі, і релакс у шикарному басейні там же, і брендову сумочку, і фігуру 90-60-90 з ідеальним засмагою або красиві рельєфи, і смачний десерт в дорогому ресторані, і ту посаду з, мабуть, відмінним окладом… Заздрість буквально роз’їдає, не дає дихати та насолоджуватися тим, що у вас є. А є, ми впевнені, усе: усе для того, щоб бути щасливими та радіти життю

І немає нічого дивного у тому, що 62% користувачів соціальних мереж свої досягнення та в цілому своє життя на тлі постів «друзів» оцінюють негативно. Про це говорять останні дослідження британських вчених. Постійне порівняння себе з іншими, у соцмережі – такими успішними й красивими, занижує самооцінку та змушує засумніватися у своїй привабливості.

Незадоволеність своєю зовнішністю. До речі, якщо говорити про привабливість. Соціальні мережі та підглядання за життям (таким ідеальним!) інших людей – це дуже агресивне середовище, що заважає приймати себе такими, які ми є.

У соціальних мережах ми бачимо лише певні моменти чиїхось життів, причому тільки ті, які нам бачити дозволили. А решту 23 години й 55 хвилин залишаються за кадром. І якщо той чи інший аккаунт змушує вас погано себе почувати у власному тілі, то найправильніше рішення – «відписатися» та жити далі. Відпочиньте від порожніх картинок та погоні за уявним ідеалом, в яку вони, ці картинки, норовлять вас втягнути

Впевнені, що й наші батьки до появи соціальних мереж мріяли скинути пару-трійку кілограмів або накачати біцепс. Вони теж оцінювали зовнішній вигляд друзів та колег, але при зустрічах. І фотографії були. Мало, але були. Більшість – вдалі, адже ті, що «не дуже», після проявлення просто не друкували.

У проблемах невдоволення своєю зовнішністю сьогодні звинувачують сучасний глянець та соцмережі. Фільтри й Photoshop творять чудеса. Без перебільшення. Воно, звичайно, зрозуміло, як голлівудським дівам вдається виглядати на всі сто, хоч одразу на обкладинку. Над їх образами трудяться провідні дієтологи, фітнес-тренери, хірурги, косметологи, візажисти та стилісти. Вони радять й мотивують, ріжуть та відкачують, доглядають за шкірою, роблять макіяж та одягають. І зіркам нічого іншого не залишається, як сяяти в усій красі.

Але ось як вдається так добре виглядати кращій подрузі. Ні, не в житті, а то в сучасній суєті суєт до зустрічей давно руки (або ноги) не доходять, а на фото в Instagram. Дивишся – й буквально не до чого прискіпатися!

А подруга-то знала, що її знімки будуть пильно розглядати. Вона й сама так робить. Тому й вибрала вдалу та багато раз випробувану позу, знайшла хороше світло й «багаті декорації», годинку-другу покорпела над вибором кращого кадру, пропустила його через фільтр – і вуаля, красива фоточка. І інша подруга так зробила. І третя. І ось усюди ідеальні люди з ідеальними тілами та важкими поглядами, медитують у красивих асанах та п’ють в лаунж-барах коктейлі з модними назвами.

Правда, є й такі користувачі, які показують у соцмережах реальну картинку (викриття ідеальних фігур), але таких небагато.

Більш того, сьогодні ми вже звикли до себе «інстаграмних». Перестало радувати реальне відображення у дзеркалі, адже звідти вранці на нас дивиться зовсім інша людина, без масок й фільтрів.

Здається, що акаунти фітнес-блогерів, відкрито показують світу зміст свого холодильника та контейнера для їжі, який неодмінно чекає свого часу у місткою спортивній сумці ЗСЖників, поки ті тренуються, можуть мотивувати стати краще й зробити тіло своєї мрії. І немає нічого поганого в їх чудових рельєфах, струнких ногах та прокатаних сідницях, але ось вам від цього тільки гірше: самооцінка страждає.

Крім того, багато психологів скептично ставляться до фото «до» та «після», які також стають причиною нездорового відношення до власного тіла.

Професор Маріки Тіггеман першим в історії Instagram спробував встановити вплив соцмережі на сприйняття людиною власного тіла. Якщо вірити опублікованим в журналі Body Image дослідженню, жінки, які щодня переглядали знімки фітнес-моделей у Instagram, у меншій мірі були задоволені своїм тілом, ніж ті, які милувалися постами про подорожі.

Прокрастинація. Ми знаємо її як банальне відкладання справ на потім. Й активні користувачі соціальних мереж схильні до цього, напевно, як ніхто інший.

У науковій літературі є спеціальний термін – «академічна прокрастинація». Так називають явище, при якому студенти починають готуватися до іспитів у самий останній момент. І соціальні мережі в цьому відіграють ключову роль.

Залежні від соціальних мереж люди проводять у них багато часу. Дуже багато: на шкоду навчанню, роботі та реальному спілкуванню. А головне джерело позитивних емоцій для них – реакція на їх онлайн-публікації, тоді як відсутність доступу до соціальних мереж супроводжується емоційним та навіть фізичним дискомфортом.

Формування залежності. До неї найчастіше схильні підлітки. Сьогодні говорять про так звані аддикції (англ. Addiction – залежність, звикання, пагубна звичка) – у широкому сенсі нав’язливою потреби людини здійснювати будь-яку діяльність. Та може бути пов’язана з будь-яким предметом або дією, починаючи від азартних ігор та закінчуючи, наприклад, поїданням солодощів.

80% користувачів соціальних мереж, опитаних дослідниками, зізналися, що не можуть не перевірити свою сторінку хоча б раз у день. А раптом є повідомлення? Або цікавий пост, який терміново потрібно лайкнути? Або друзі виставили багато свіжих фото? Також повідомляється, що третина опитаних приходить в жах від того, що може щось трапитися з їх членством, й дратується, якщо не має до нього доступу.

Аддикцію по відношенню до соціальних мереж пов’язують з тим, що для активних користувачів ті є одним із способів задоволення потреби у спілкуванні, причому основним. А це потреба базова, що підтверджується нейропсихологічними дослідженнями.

І виявляється, що при перегляді людиною своїх фотографій з великою кількістю лайків у мозку активуються зони, пов’язані з соціальним пізнанням й системою винагороди. Це й веде до формування звичок та залежностей. Тому вчені припускають, що підкріплення поста у вигляді великої кількості лайків грає ключову роль у формуванні адикції.

Підвищена сугестивність. Як показують дослідження, користувачі соціальних мереж, зокрема Facebook, «підлаштовуються» під своїх друзів та передплатників: постять те, що їм має бути цікаво, що свідомо отримає лайки й коментарі. Такий конформізм призводить до «спіралі мовчання» – феномену, коли користувач соцмережі взагалі не висловлює судження, яке не схвалює суспільство.

І те, як соціальні мережі видають поновлення: користувачі отримують контент у залежності від своїх інтересів та поглядів, – також цьому сприяє. Брак альтернативних переконань у стрічці робить уніполярної інформаційну картину, а наш світ, як відомо, дуже багатогранний

Вплив соціальних мереж. Про плюси

Цілковитого зла не існує. І вважати їм соціальні мережі абсурдно. У них є безліч плюсів та плюсиків, якщо, звичайно, не зависати там цілодобово, ігноруючи реальне життя.

Так, соцмережі здатні підвищити самооцінку. Вчені Університету Корнелла (Cornell University) першими змогли це довести. Після своїх досліджень вони прийшли до висновку, що перегляд особистої «стіни» у профілі з кращими фото та приємними коментарями здатний значно підвищити самооцінку. Ще б пак: ви подобаєтеся світу, адже він лайкає.

Дослідник Джефрі Хенкок (Jeffrey Hancock) стверджує, що соціальні мережі дозволяють поглянути на себе з кращого боку – на таких, якими ми хочемо себе бачити. На відміну від дзеркал, які відображують нас реальними.

Крім того, вчені говорять, що люди, які використовують соцмережі помірно та переважно для спілкування, частіше бувають задоволені собою та своїм життям у цілому, ніж ті, які взагалі їх ігнорують (є й такі). Комунікативні навички, напрацьовані й закріплені у соціальних мережах, дозволяють їм підтримувати відносини зі знайомими та друзями, а також швидше освоюватися у нових колективах.

Вочевидь, наявність «друзів» – це плюсик у скарбничку соціального капіталу. Коло знайомств розширюється і в той же час приходить усвідомлення власної значущості.

Крім того, соціальні мережі можуть стимулювати самостійну пізнавальну діяльність. Вони сприяють залученню користувачів у освітній процес та підштовхують до саморозвитку.

Занурюючись у тему, що цікавить, багато користувачів прагнуть домогтися визнання своєї експертності. Таке явище ще називають гик-навчанням. Якщо вірити американським ученим, активне використання соціальних мереж для спілкування змогло підвищити середній бал студентів старших курсів.

А ще соціальні мережі та віртуальні знайомства полегшують пошуки роботи, особливо людям, які мають певний статус у своїй професійній області.

Немало ейчарів, менеджерів з персоналу, перевіряють у соціальних мережах профілі кандидатів на вакансію, а деякі починають із соцмереж їх пошуки. І добре, якщо на вашій сторінці НЕ буде образливих постів та відвертих фото. Адже ваш профіль не тільки дозволяє перевірити достовірність наданої у резюме інформації, але й допомагає зробити висновки про вашу освіченість й соціальну культуру.

Фахівці Linkedin, соціальної мережі для пошуку та встановлення ділових контактів, впевнені, що успішність безпосередньо пов’язана з кількістю друзів на сторінці. Правда, мова про чоловіків. Стверджується, що вони вибудовують велику мережу контактів з друзів та знайомих своїх друзів, у той час як жінки зазвичай спілкуються з невеликим колом осіб, як правило, близько знайомих.

І якщо рекрутер вибирає з кількох однаково хороших резюме, то 500 віртуальних друзів буде плюсиком. Інакше кажучи, посада дістанеться самому товариському. І він щось точно буде знати, до кого звернутися за допомогою для вирішення поточних завдань.

Але не варто впадати у крайнощі. Наприклад, як одна дівчини з Нідерландів, яка вирішила набити тату з аватарками друзів. І «любимчиків» виявилося більше 150.

Деякі користувачі соціальних мереж настільки дорожать друзями, що набивають тату з їх аватарками. В однієї дівчини з Нідерландів їх на руці півтори сотні

Також вчені змогли довести, що соціальні мережі ще й допомагають полюбити свою роботу. Стверджується, що офісні співробітники які активно спілкуються у них ефективніше вирішують робочі питання. Так що комунікація у тому ж Facebook рекомендована для продуктивності.

Останні дослідження вчених не радять роботодавцям закривати в офісах доступ до соціальних мереж. Мовляв, 10-хвилинна перерва на балаканину у них покращує самопочуття та підвищує працездатність людини. Як показали результати, вона на 40% вище, ніж у тих, кому заборонили робити перерви у роботі, й на 16% вище в порівнянні з тими, кому не дозволяли виходити у соцмережі протягом дня. Тому такі короткі перерви «перезавантажують» мозок, дають йому можливість відпочити. Втім, експрес-прогулянка на свіжому повітрі не менш ефективна.

Крім того, вже є фактом те, що соціальні мережі допомагають влаштувати особисте життя. Не в останню чергу ідентифікує користувача його статус.

Більш того, соціальні мережі не тільки допомагають знайти свою другу половинку, але й підтримувати відносини. Переважна більшість пар переписуються у соціальних мережах протягом дня, частина їх виставляє загальні фото та афішує відносини «на стіні». І це їх зміцнює.

Вчені говорять про те, що такі публічні заяви програмують реальне життя. Інакше кажучи, люди, розповідаючи про особисте життя в Інтернеті, створюють образ своїх відносин й переносять його в життя.

Як визначити залежність від соцмереж

Американські психологи створили спеціальний тест на залежність від Facebook. Зазвичай нею страждають люди із заниженою самооцінкою. Саме вони намагаються виділитися за рахунок соцмереж, регулярно повідомляючи у світ про те, як спали, що їли та куди ходили. І після кожного поста в обов’язковому порядку перечитують коментарі, переглядають лайки, роблячи висновки про свою значущість.

Залежні від соцмереж люди не можуть не поділитися на своїй сторінці черговою новиною, після чого чекають коментарів – реакції світу.

Отже, у вас залежність від соціальних мереж, якщо:

  • Ви заходите в них на «п’ять хвилин», але стирчите там кілька годин
  • Ви відчуваєте постійну потребу заглянути на свою сторінку, відчуваєте дискомфорт, коли до неї немає доступу
  • Ви віддаєте перевагу онлайн реальному спілкуванню
  • Ви постійно оновлюєте статуси та прагнете «запротоколювати» кожен свій крок та дію

Помітили за собою таке? Тоді намагайся обмежити час, проведений у соціальних мережах, частіше виходьте на вулицю й зустрічайтеся з друзями, читайте книги, займайтеся спортом, пробуйте себе в нових напрямках.

Як витягти з соцмереж користь, а не просто вбивати в них час

Ми не закликаємо видаляти акаунти з соцмереж. Вони потрібні. І вони важливі у житті сучасних homo sapiens, адже у наш час «цифрове відлюдництво» неприйнятно.

Важливо навчитися отримувати з соцмереж максимум користі, не перестаючи при цьому бачити справжнє життя – те, яке поза екраном ноутбука або вашого гаджета.

Для цього, перш за все, варто фільтрувати контент. Актуально для користувачів Twitter та Facebook. Розділіть сторінки за типами контенту, тематиками, важливості для вас, мовним параметрам – й окремо переглядайте списки. Використовуйте тематичні групи та хештеги.

Крім того, підписуйтесь тільки на те, що вам дійсно цікаво. І не варто смітити лайками.

Також можна розділити типи контенту між соціальними мережами. Події у житті друзів можна відстежувати у Facebook, а новини – у Twitter. Цікава інфографіка є в Pinterest. З метою нових вражень та ідей для фото можна періодично відкривати Instagram. Для збору контенту з різних майданчиків сьогодні використовують сервіси-агрегатори.

Радикальний захід – установка плагіна, який обмежує використання соцмереж. І це точно допоможе зосередитися на роботі чи навчанні.

І вони завжди повинні бути на першому місці, якщо не хочете отримати прочухана. Починати свій день з читання новин у Facebook – не найкращий варіант. Там можна зависнути на одну годину. А ось у обідню перерву розслабитися дозволено, виділивши хвилин п’ятнадцять на спілкування з друзями у соціальних мережах. Заодно сплануєте свій вечір.

Також радимо навести порядок у списках друзів в соціальних мережах. Впевнені, що ви їх усіх знаєте та що вони усі вам цікаві?

Напевно в реальному житті ви дуже розбірливі у плані соціальних зв’язків та знайомств. Нехай і віртуальний простір буде чистим від фото собак, котів та салатів ледь знайомих людей.

Цікаво, що наше ставлення до чужого життя у соціальних мережах залежить і від того, чи знаємо ми цих людей, ну й наскільки добре. Так, згідно з дослідженнями, чим більше онлайн-друзів ви особисто знаєте, тим менше схильні думати, що ваше життя не таке цікаве та яскраве, як у них.

Цей феномен отримав назву «зсув відповідності». І він говорить про те, що людина робить висновки про життя інших людей лише по тому обмеженому обсягу даних з акаунтів, що вони надають. І якщо ви особисто знайомі, напевно розумієте, що їхнє життя, як і ваше, далеке від вічного свята, що воно складається не тільки з веселих вечірок, SPA та подорожей.

Соціальні мережі відкрито надають інформацію. Правда, іноді свідомо помилкову. Потрібно фільтрувати контент. І немає нічого поганого, якщо ви хочете перейняти досвід, наприклад, багатодітної матері-героїні, яка відкрито ділиться ним з аудиторією. Але подумайте декілька разів, чи дійсно її поради варті і чи допоможуть вони вам та вашим дітям.

А може, її пости – це прихована реклама якихось товарів для дітей. Може, вона сама їх, ці товари, жодного разу не купувала. Або ж аккаунт взагалі фейковий, і за ним стоїть не досвідчена жінка, а бородатий дядько, який представляє свої інтереси.

Те, що на любові до соціальних мереж заробляють, вже факт. Вони – потужний двигун торгівлі. Ви чули про нашумілу рекламну кампанію «Whopper Sacrifice» ресторану швидкого харчування Burger King? Нагадаємо. Він пропонував видалити десяток друзів з Facebook, за що отримати безкоштовно воппер – фірмовий бургер. І ви знаєте, в акції взяло участь більше 55 тисяч зрадників. Причому кожен кинутий ними друг отримав повідомлення, в якому роз’яснювалося, що його «проміняли на котлету».

І перед тим, як слідувати рекомендаціям популярних фітнес-блогерів, купувати їх тренувальні плани, тверезо оцініть їх профіль. Не усі мережеві знаменитості з точеними фігурами досить компетентні, щоб давати поради з харчування й тренувань, «вести» вас. І якщо у них вийшло скинути 10-15 кг і сформувати красиві рельєфи, це ще ні про що не говорить. «Раз мені допомогло, то і вам теж допоможе!» – не підхід профі з потрібними знаннями. Адже коли вам потрібна операція з видалення гланд, ви звертаєтеся до хірурга, а не до людини, якій їх вже видаляли.

А визначившись, віддавайте перевагу тому, що вам подобається. Щодо харчування. Підписуйтесь на багатообіцяючі програми від суперпопулярних блогерів тільки тоді, коли готові дотримуватися їх постійно, вміло вписавши у своє життя. Інакше велика ймовірність зриву або короткочасного результату.

На закінчення ще одна порада. Постарайтеся хоча б на вихідних та у відпустці влаштовувати собі дні без Інтернету, так званий цифровий детокс. Приділіть увагу собі й близьким, а не аватаркам у соцмережах.

Резюме

Можливо, в Instagram і Facebook багато награності й показухи, суцільні фільтри, хештеги й альтернативно заварена кава. Але так уже ми влаштовані, щодня продовжуємо створювати свою реальність, в якій наші тіла бездоганні, а помисли – чисті, в якій діти виключно #angelbaby, а ми слідуємо #healthylifestyle. І хочемо здаватися краще, ніж є насправді. Бути може, це дійсно мотивує вдосконалюватися й робить нас впевненішими й щасливішими. Ще б! Адже в соцмережах можна похвалитися новою зачіскою, покупкою, своїми перемогами і досягненнями, навіть відносинами. Й отримати схвалення!

Правда, так само легко й нарватися на негатив або бути зігнорованими аудиторією, що цілком може змусити похандрити. Хочете лайків і похвали, а реакції – нуль? Написали другу, а він не відповідає? Так, прикро. Згодні, але жити можна. А надмірне захоплення соціальними мережами взагалі може зробити з вас заздрісника і скиглія, навіть якщо за собою раніше ви такого не помічали.

Цікаво, що люди, спеціально створюють свій позитивний мережевий образ, викладають фотографії виключно щасливих моментів, які не пишуть про негатив, дійсно відчувають себе благополучними. Хоча психологи радять все ж іноді «падати з небес на землю»: бути чесними з аудиторією, особливо коли вам потрібна підтримка. Найімовірніше, близькі, з якими ви регулярно спілкуєтеся, її вам нададуть. Ну а частина користувачів, безумовно, позловтішаються. Це теж є в людській природі. Втім, ви навряд чи про це дізнаєтеся.

Отже, висновок такий: соціальні мережі – це добре, якщо ними не зловживати. Завдяки їм у нас є можливість ділитися досвідом, відкрито висловлювати свою думку, розповідати про своє життя, демонструючи себе у всій красі, обмінюватися інформацією, підтримувати зв’язки і знаходити нових друзів. Але при цьому потрібно ще не втрачати старих, приділяючи їм час у реальному житті.

Не замінюйте соцмережами живе спілкування, черпайте потрібну для вас інформацію і насолоджуйтеся цікавим контентом, пропускаючи «сміття». І не будьте категоричні, називаючи соціальні мережі абсолютним злом або добром.

Вони – ефективні інструменти у ваших руках. І при регламентованому проведенні часу у віртуальному просторі ви зможете отримати для себе максимум користі, чого вам, власне, і бажаємо.

Оксана Смiрнова

View Comments

Recent Posts

  • Акції та конкурси

Розіграш смартфона Samsung Galaxy S25 FE в Instagram

Беріть участь у розіграші смартфона Samsung Galaxy S25 FE 5G 8/128GB JETBLACKУмови розіграшу:Розіграш діє з 04.09.2025 р. по 12.09.2025 р.…

2 дні ago
  • Акції та конкурси

РОЗІГРАШ ігрової клавіатури Logitech G515 Lightspeed TKL

Бери участь у розіграші ігрової клавіатури Logitech G15 Lightspeed TKL (більше…)

3 дні ago
  • Статті

Pixel 9 Pro vs Pixel 9 Pro XL: повний огляд відмінностей

Вибір між двома крутими флагманами — це складний компроміс, проте справа, як завжди, в деталях. Смартфони Pixel відомі передовими камерами,…

4 дні ago
  • Акції та конкурси

РОЗІГРАШ сольової гвинтівки для полювання на комах Bug-A-Salt 3.0

Бери участь у розіграші сольової гвинтівки для полювання на комах Bug-A-Salt 3.0 (більше…)

4 дні ago
  • Акції та конкурси

РОЗІГРАШ геймерської могутності!

Бери участь у розіграші механічної клавіатури HATOR Rockfall 3 Mecha та ігрової миши HATOR Quasar 3 ULTRA – легка, швидка та…

5 днів ago
  • Статті

ТОП-20 фільмів на вечір: велика добірка на будь-який настрій

Ось нарешті знайшовся вільний вечір, ви зручно розташувалися на дивані та готові відпочити, але потім годинами гортаєте стрічки кіносервісів і…

1 тиждень ago