Навколо соціальної мережі Facebook останнім часом дуже багато розмов, скандалів. Що не так із Facebook? Як зберегти свої особисті дані в цій соціальній мережі? Про усе в цій статті.
Навряд чи ви знайдете в сучасному світі людину, яка б не знала про існування цієї соціальної мережі, яка налічує понад 2 мільярди користувачів. Для користувачів Facebook став майданчиком не тільки для спілкування, обговорення якихось подій, але й джерелом отримання інформації. Адже ми хочемо бути в курсі того, що відбувається у світі, у країні, у нашому місті або селі, а також дізнатися думку друзів і знайомих про це. Де, якщо не в соціальній мережі, можна цим займатися.
Для багатьох людей ранок починається з відвідин своєї сторінки у Facebook або Twitter. Природно, варто визнати, що соціальні мережі мають усі можливості не тільки давати інформацію про подію, а й маніпулювати громадською думкою. Останній скандал із соціальною мережею – яскравий тому приклад.
Як же використовувалися отримані дані? А принцип досить “простий” на перший погляд. Масив персональних даних допоміг компанії розробити індивідуальні психологічні профілі, які використовувалися для створення вузько націлених повідомлень, які повинні були схилити тих, хто сумнівається в користі кандидата. Простіше кажучи, вони “допомагали” тим, хто сумнівається в своєму виборі, проголосувати за потрібного кандидата, тобто, природно, Дональда Трампа.
Компанії Facebook 16 березня 2018 року припало визнати, що усе ж отримані Cambridge Analytica особисті дані 50 млн користувачів так і не були видалені, а фактично були використані для описаних мною вище цілей. І тут усі видання на перебій стали публікувати статті-розслідування на цю тему, обговорювати, гнівно обурюватися бездіяльністю Facebook.
Усі ці рухи журналістів та аналітиків, природно, призвели до падіння акцій на 12%, втрати $58 млрд ринкової капіталізації Facebook, а Марк Цукерберг збіднів на $6 млрд.
Усі вимагали пояснень, вибачень. Але в компанії Facebook довго мовчали, заперечували усе, а маховик був запущений. З’являлися усе нові й нові розслідування та скандальні викриття, що змусило Марка Цукерберга зрештою вибачитися перед користувачами своєї соціальної мережі за втрату особистих даних. Тим самим фактично визнав, що ця подія, пов’язана з безпекою інформації, мала місце. Марк Цукерберг перервав мовчання лише увечері в середу, змалювавши три кроки, за допомогою яких компанія має намір повернути довіру користувачів. По-перше, він пообіцяв аудит усіх застосунків, які мали доступ до бази даних соцмережі до 2014 року, коли цей доступ був посилений. Усіх девелоперів, яких спіймають на сумнівному використанні даних, чекає бан. По-друге, нові застосунки зможуть бачити тільки ваші ім’я, фото профілю та адресу електронної пошти, а для доступу до іншої персональної інформації доведеться отримувати згоду користувачів у вигляді невеликого договору. По-третє, скоро вгорі стрічки новин з’явиться спеціальний інструмент, що дозволяє швидко переглянути і, якщо треба, почистити список застосунків, у яких є доступ до ваших даних (втім, це можна зробити й сьогодні в налаштуванні).
Були дані обіцянки надалі більш ретельно з цим боротися. Здавалося б, треба, нарешті, зрозуміти й пробачити Facebook. Але де там.
Про видалення офіційних сторінок SpaceX і Tesla особливо багато писалося й говорилося в Інтернет-просторі. Когось схвалювали ці дії Ілона Маска, інші відверто не розуміли, навіщо він це зробив, адже обидві сторінки мали майже 5 мільйонів підписників. Відверто кажучи, я теж був у подиві від такого кроку відомого винахідника. Я розумію, що між Ілоном Маском і Марком Цукербергом давно вже пробігла чорна кішка (досить згадати невдалу спробу запуску супутника Facebook ракетою SpaceX, а також перепалку Ілона Маска й Марка Цукерберга з приводу штучного інтелекту), але не можна ж так піддаватися емоціям.
Так вже мене навчили мої викладачі з аналітики, що я завжди намагаюся зрозуміти, кому ж вигідна ситуація, що склалася? Хто найбільше в ній зацікавлений? Як люблять говорити мої колеги-журналісти: “А чи був хлопчик?”.
Поперше в цій ситуації зацікавлені конкуренти соціальної мережі Facebook, яким вже не перший рік не дає спокою її популярність. Хоча при цьому самі не зуміли зробити так, щоб потіснити Facebook, а, скоріше, навпаки. Насамперед на думку спадає Twitter, на просторах якого й був запущений флешмоб #DeleteFacebook. Twitter, звичайно, теж досить популярна соціальна мережа, але не настільки, як Facebook. Так, там багато “люблять тусити”, головне вміти підписатися на потрібних людей. Але простому користувачеві цього явно недостатньо, тому й аудиторія цих двох соціальних мереж різниться. У Facebook вона набагато більша, ніж у Twitter, тому проблеми першого явно радують другого. Мені також незрозуміла роль Брайана Актона в усій цій історії, оскільки саме він запустив знаменитий хештег. Імовірно, людину якось образили після продажу WhatsApp, можливо ми чогось не знаємо.
А тут головний конкурент на ринку реклами спіткнувся. Упевнений, що в компанії Google вже радісно потирають руки та сподіваються урвати більший шматок на цьому ринку. І для цього є усі підстави, оскільки деякі компанії вже не хочуть продовжувати рекламні контракти з Facebook, пояснюючи це викликаним скандалом.
У читача могло скластися враження, що я намагаюся яро захищати компанію Facebook, але, повірте, це точно не так. Мене теж обурює ця ситуація, тому що я не хочу, щоб мої особисті дані передавалися кому-небудь і використовувалися для певних цілей. Більш того, у мене у самого є аж 5 питань до компанії Facebook, на які хотів би отримати найближчим часом відповіді. Отже, про усе по порядку.
Чи буде у користувачів більше контролю над тим, як їх дані використовуються для реклами?
Зрозуміло, принципи конфіденційності нічого не говорять про рекламний бізнес, дохід якого становить кілька мільярдів доларів. Він з’являється тільки один раз у «Ми допомагаємо людям зрозуміти, як їх дані використовуються». Але нічого сказати про те, чи планує Facebook надавати користувачам більше контролю над тим, як їх дані поширюються серед рекламодавців соціальних мереж.
Чи можуть користувачі відмовитися від спільного використання інших належних Facebook послуг?
Ніяка конфіденційність також не згадується в політиці конфіденційності користувачів, які діляться з іншими службами, що належать Facebook, такими як WhatsApp або Instagram. І, за даними Electronic Frontier Foundation, це викликає ряд побоювань з приводу конфіденційності. Наприклад, інтегруючи дані Facebook і WhatsApp, Facebook може більше дізнатися про ваші особисті звички спілкування.
Чи вдасться мені повністю видалити облікові записи Facebook і призначені для користувача дані?
Користувачі Facebook завжди скаржилися на видалення облікових записів. І хоча процес більше не вимагає, щоб ви відправили лист співробітникові, який обслуговує клієнта, цей процес усе ще далекий від досконалості.
Facebook тепер пропонує онлайн-форму, щоб попросити вас видалити свій обліковий запис. Але він недоступний з програми Facebook, а це значить, що більшість людей мають доступ до служби. Крім того, Facebook не приховує, що дані користувача залишаються на своїх серверах протягом 90 днів з моменту запиту видалення.
Чи планує Facebook істотно змінити налаштування конфіденційності?
Чи буде Facebook застосовувати більш сувору політику конфіденційності (наприклад, ті, які використовуються для орієнтування реклами або розпізнавання осіб)? З’являться нові налаштування конфіденційності, які дозволять нам блокувати більше даних? Неясно, чи планує Facebook істотно змінити налаштування конфіденційності.
Прес-секретар Facebook сказав, що в найближчі місяці буде більше інформації, тому, очевидно, доведеться чекати.
Чи буде Facebook покращувати що-небудь або все це пил в очах через майбутній регулювання в ЄС?
Те, що зараз робить Facebook – це PR-кампанія, яка абсолютно не відповідає інтересам споживачів і майбутнього регулювання в ЄС. Якщо це не так, то чому компанія зараз робить ці дії? Тому принципи конфіденційності Facebook турбують. Навіть якщо Facebook має реальний інтерес до вирішення проблем споживачів щодо конфіденційності, він не повинен залучати регуляторів до участі в наборі щодо дрібних принципів, таких як «ми несемо відповідальність».
Ось коли компанія Facebook зможе відповісти на усі мої запитання, тоді можна з упевненістю стверджувати, що вона виправила усе, а до тих пір – тільки одні слова й обіцянки.
Перш за усе потрібно пам’ятати, що порятунок потопаючого справа рук самого потопаючого. Я спробую дати деякі рекомендації щодо захисту особистих даних у Facebook. Це суто мій особистий досвід і мої спостереження, деякі з них, можливо, є неприйнятними для вас, але це не означає, що їх не потрібно дотримуватися.
Насампред перевірте свої особисті дані на сторінці у Facebook. Іноді ми самі усе розповідаємо про себе, залишаючи номер телефону, електронну адресу та т. д. Коли я питаю своїх друзів і знайомих, навіщо вони залишають свої номери телефонів доступними на сторінці в Facebook, то в основному чую, що це по роботі потрібно. Але найголовніший аргумент – саме той, що я виніс у підзаголовок. Нічого, кажете, приховувати? Тоді готуйтеся до того, що одного прекрасного дня або пізно вночі вам подзвонить шахрай і спробує вас обдурити. Або на вашу поштову адресу прийде, у кращому випадку, спам-розсилка, а то й вірус, який може вивести з ладу ваш пристрій. А усього лише потрібно виставити в налаштуванні, кому ви хочете показувати свої дані. А краще й зовсім їх не писати на сторінці у Facebook. Кого зацікавить ваша послуга або товар, то сам напише й спробує дізнатися контакти.
Усе можна відредагувати в розділі Конфіденційність налаштувань вашої сторінки у Facebook. Тут зможете самі вирішити, кому будуть доступні ваші дані. Я ж порекомендував би вам дозволити доступ тільки друзям, правда, іноді ми не в усіх можемо бути на 100% впевнені, але це ж краще, ніж усім.
Одне мені не подобається, що, якщо вже написав свій номер або електронну пошту, то не можу заборонити усім їх бачити. Тобто, мені доведеться дозволити бачити цю інформацію або тільки друзям, або друзям друзів, або усім.
Я сам здивувався нещодавно деяким застосункам, у яких є дані про мене. Більшість з них я зовсім не знаю чи чув, але мигцем. А вони збирають про мене інформацію, стежать за мною, мають у своєму розпорядженні мої особисті дані. А все тому, що колись я пройшов якийсь жартівливий тест, узяв участь у конкурсі і т. д.
Простіше кажучи, ваші дані вже в чужих руках. Повне видалення займе багато часу й нервів. Так що, перш, ніж погодитися пройти невинний тест, подумайте, а чи варто воно того.
Як я вже писав вище, реклама є чи не головним джерелом доходу компанії Facebook. Простіше кажучи, ви не зможете позбавити себе від неї, цієї самої реклами. Але ви можете самі вирішити, яку бачити й читати рекламу.
Для цього перейдіть у розділ Реклама. Тут зможете заборонити деякі види реклами, подивитися свою категорію реклами (повірте, багато нового для себе дізнаєтеся), а також почитати, як працює реклама на Facebook.
Якщо ви використовуєте смартфон або планшет для спілкування у Facebook, то я б порекомендував заборонити Facebook відслідковувати ваше місце розташування. Ви запитаєте для чого це потрібно робити? При відключенні даних налаштувань у соціальній мережі і додатків менше шансів знати де ви перебуваєте, що робите на цей момент, що вважаєте за краще бачити й чути, яка їжа, одяг, музика і т. д. вам подобається. Тобто, ви не дозволяєте маніпулювати собою, нав’язувати вам чиюсь думку.
Відключити своє місце розташування дуже легко й просто. Заходьте в застосунок Facebook, відкриваєте розділ Налаштування.
Прочитавши заголовок, впевнений, багато хто здивувався йому. То я на протязі усієї статті переконував вас, що нічого страшного не сталося, а тут пропоную вам залишити назавжди Facebook. Знаєте, у кожного своє бачення цієї проблеми.
Якщо вам не сподобалася можлива перспектива передачі даних третім особам, видалення своєї сторінки є також одним із способів захистити особисті дані. Платформа пропонує процес, який слід пройти в кілька етапів.
За даними Facebook, процес видалення може тривати до 90 днів для того, щоб видалити усе, що людина публікувала. Правда, у такому випадку залишається незрозумілим, сторонні застосунки також видалять інформацію, отриману через платформу чи ні.
Але перш, ніж зважитися на такий кардинальний крок, подумайте, а чи варто це робити. Адже у Facebook вже є багато друзів і знайомих, є сайти і групи, де ви прекрасно спілкувалися, сперечалися, дізнавалися щось нове для себе. Усього цього вже не буде, на жаль. Звичайно ж, хтось скаже, що живе спілкування набагато краще віртуального й буде правий. Але, коли ваш друг на іншому кінці світу й зустрітися з ним немає можливості, то як раз Facebook допоможе вам бути на зв’язку.
Беріть участь у розіграші Конструктора LEGO® City Трамвай і вокзал у центрі містаУмови розіграшу:Розіграш діє з 21.10.2025 р. по 02.11.2025…
Бери участь у розіграші навушників Nothing headphone (1) Black (більше…)
Беріть участь у розіграші 1000 Алло ГрошейУмови розіграшу:Розіграш діє з 16.10.2025 р. по 23.10.2025 р.(включно) на території України, окрім тимчасово…
Бери участь у розіграші ігрової миші Dream Machines DM9 Skill USB Black та килимка для мишки Dream Machines DM Pad…
Беріть участь у розіграші 2-х мультипечей Xiaomi Air Fryer Essential 6L та очищувача повітря Xiaomi Smart Air Purifier 4Умови розіграшу:Розіграш…
Розглядаючи різноманітні кухонні прилади, пропонуємо дізнатися, як вибрати мультипіч, адже це багатофункціональна та зручна побутова техніка. Використовуючи її, ви зможете…