Електромобілі – екологічний транспорт. В Україні до 2028 року їх частку планують довести до 25%. І все до цього іде: продажі електрокарів щорічно зростають, у тому числі й у нашій країні. Пропонуємо розібратися в причинах такого попиту, а також факторах, що стримують покупки «чистого» авто.
Інакше кажучи, до чого слід бути готовим, купуючи електромобіль (а ви вже самі вирішите, де в реченні «купити не можна збирати» поставити кому). Ну й про свіженькі новинки та технології не забудемо. Це завжди цікаво!

Зміст
- Рекордне зростання продажів електрокарів в Україні
- Хто в Україні поїде далі усіх
- Електроніка та механіка електромобілів, ресурс та інші аспекти експлуатації
- Дизайн – справа смаку
- За електромобілями – майбутнє. Приємні бонуси покупцям електрокарів і враження
Рекомендуємо:
- 10 інноваційних технологій 2018 року
- Що рік 2018 нам готує
- З точки зору науки: найгучніші наукові відкриття
- Яким буде наше майбутнє: прогнози футурологів і наукові відкриття
Рекордне зростання продажів електрокарів в Україні
Ера вуглеводнів закінчується. Популярна останніми роками фраза, схоже, починає ставати реальністю. Незважаючи на економічні проблеми, Україна істотно просунулася у світовому рейтингу країн-споживачів електромобілів. Сьогодні ми входимо до першої десятки країн за активним розвитком ринку електрокарів.
Тільки за перші три місяці цього року число зареєстрованих електрокарів в Україні зросло у два рази в порівнянні з аналогічним періодом минулого року. Це підтверджують статистичні дані сервісних центрів МВС України – державного органу реєстрації автомобільного транспорту. Так, у січні-лютому 2017 року на облік був поставлений 401 електромобіль, за цей же період поточного року – 801. Станом на кінець березня кількість транспортних засобів на електричному двигуні, що легально курсують дорогами України та належать громадянам нашої країни, склала 6 558. І ця цифра, поза всякими сумнівами, до кінця року значно зросте.

Порівняйте, наприклад, з даними за 2016 рік від Oxygen Group – компанії, що займається продажем та обслуговуванням електромобілів і зарядних станцій для них.

Причин такого сплеску інтересу до електрокарів декілька. Одна з них – довгоочікувані зміни в податковому та митному законодавстві. Ідеться про звільнення від сплати ПДВ та акцизного збору операцій з ввезення на територію України транспортних засобів, оснащених електричними двигунами. Вони набули чинності 1 січня 2018 року. Спочатку був встановлений термін податкових пільг 5 років. Проте, після внесення поправки його скоротили до року, тобто до 1 січня 2019 року. Втім, при прийнятті «бюджетних» законів на наступний рік він може бути продовжений.

З урахуванням попередніх законодавчих ініціатив, а два роки тому було повністю скасоване ввізне мито на електромобілі, можна стверджувати, що держава створює сприятливі умови для розвитку ринку електромобілів.
Якщо від слів перейти до цифр, то зниження податкового навантаження виглядає так: ПДВ (20% вартості), фіксована акцизна ставка (€109). Настільки електрокари стали дешевшими для українського споживача з 1 січня 2018 року. У разі самостійного ввезення авто в Україну, на плечі власника ляжуть звичні витрати: транспортування, сертифікація, послуги митного брокера, обов’язковий платіж до Пенсійного фонду (3-5%, у залежності від ціни авто), оформлення технічного паспорта та номерного знака.
За даними МВС України, статистика «вікових» уподобань українців щодо електромобілів така: як і раніше залишаються популярними автомобілі 3-х років (17%), 4-річні (32%) і 5-річні (36%). Пов’язане це, насамперед, з більш низькою – у порівнянні з новими – ціною.
І дані автобазару AUTO.RIA говорять про те, що сьогодні електрокари з пробігом цікавлять українців набагато більше, ніж нові електрокари та гібриди. Лідер продажів з великим відривом за підсумками першого кварталу 2018 року – Nissan Leaf. За три місяці цього року на AUTO.RIA були придбані 436 автомобілів цієї моделі. Це майже половина від усіх проданих електрокарів і гібридів з пробігом. Зауважимо, що роком раніше за аналогічний період на AUTO.RIA купили 265 Nissan Leaf.
Ціна авто з пробігом сьогодні стартує від $10 000, нового – від $27 500. До речі, у плани Nissan входить продаж мільйона електромобілів до 2020 року.
Цікаво, що найпопулярнішою електрифікованою моделлю в Штатах, за підсумками першого кварталу 2018 року, став новий седан Tesla Model 3.
Днями стало відомо, що Tesla тимчасово призупиняє роботу заводу у Фрімонті (Каліфорнія) – того самого, який майже повністю автоматизували, віддавши більшу частину робіт роботам. І за останні кілька місяців це вже друга пауза.
- Збиток Tesla в 2017 році склав $2,24 млрд
- Електричні вантажівки Tesla можуть бути ще більш економічними, ніж очікувалося
Якщо казати про регіони-лідери за кількістю зареєстрованих авто з електродвигуном, зведення МВС України стверджує, що ними є:
- м. Київ і Київська область (2033)
- Одеська область (1111)
- Харківська (956)
- Дніпропетровська (522)
- Львівська (373)
Першість цих областей пояснюється близькістю до кордонів країн ЄС (Львівська область), зручним морським сполученням (Одеська область), а також більш високим рівнем розвитку відповідної інфраструктури в зазначених регіонах.
Що стосується популярності марок електрокарів, ситуація на внутрішньому ринку наступна: пальма першості, як і раніше, належить Nissan Leaf. Частка авто становить 78% від загальної кількості зареєстрованих електромобілів. По 3% мають Ford Focus Electric, Tesla Model S, BMW i3.
За типом кузова популярні серед українців електромобілі ставляться до таких:
- хетчбеки класу С – Nissan Leaf і Ford Focus Electric
- ліфтбек представницького класу F – Tesla Model S
- хетчбек класу B – BMW i3
«Різношерстість» моделей, на думку експертів, пояснюється відсутністю конкурентного середовища на українському ринку. Ми ще не маємо широкого вибору і змушені орієнтуватися на вартість і легкість процесу вибору / покупки / реєстрації авто. Як тільки ринок подасть чіткий сигнал про зростання затребуваності, виробники моделей одного класу будуть змушені боротися за покупця, використовуючи для цього всі відомі інструменти, як-то: дизайн, технічні характеристики, оснащення та маркетингові прийоми.
Сьогодні Китай інтенсивно нарощує виробничі потужності для випуску автомобілів майбутнього. За підсумками 2017 року Піднебесна стала лідером, випустивши з конвеєра 794 тис. Одиниць автомобільної техніки з електродвигуном. Значна її частина – 777 тис. – успішно продана. У число провідних автомобільних компаній Китаю увійшла Geely.
А днями Китай представив бюджетний електрокар Baojun E100, назвавши його найдешевшим у світі ($5 300).

У червні в Україні стартують продажі недорогих китайських надкомпактних електрокарів Quick 2000, здатних розвивати максимальну швидкість 45 км/год і проїжджати на одному заряді батареї 70 км.
Європейські компанії теж розуміють неминучість переходу на електромобілі. Але особливості формування собівартості товарів, вироблених в Європі (висока оплата праці, дотримання податкових зобов’язань, вимоги екологів і так далі), ускладнюють задачу. Без державної підтримки автовиробникам не обійтися. Наприклад, компанія «Єврокар», що випускає автомобілі Skoda, наполегливо домагається державних дотацій, бажаючи зайняти гідне місце на ринку. До речі, стало відомо, що з середини березня для українського ринку «Єврокар» збирає кросовер Skoda Karoq.
Україна не може претендувати на статус «законодавця мод», але реанімувати свій автопром нам під силу. Для цього потрібна програма розвитку галузі та залучення масштабних інвестицій. Це допоможе стати «європейським Китаєм» і наситити внутрішній і східно-європейський ринки пристойними електромобілями власного складання.
XXI століття з його новітніми технологіями диктує свої правила. Зростання кількості авто з електричною силовою установкою неминуче. Уже зараз в Україні спостерігається розвиток інфраструктури електричних заправок.

За даними сайту electrocars.ua, мережа електрозаправок за 2016-2017 роки зросла з 153 до 577. Ці дані відповідають статистиці «Рено Україна»: за станом на липень 2017 року в Україна функціонувало замалим не 600 станцій зарядки. Найбільша українська мережа «АвтоЕнтерпрайз» у березні 2018 року «розрослася» до 1417 зарядних станцій, з них 161 – швидкої зарядки (стандарт CHAdeMO, 20-40 кВт). Але більшість станцій – 1256 – звичайні з портами SAE J1772 (10-30 кВт). І щоб зарядити той же популярний Nissan Leaf, доведеться виділити близько чотирьох годин.
Наприкінці березня офіційний дистриб’ютор Mitsubishi Motors в Україні повідомив про початок розвитку мережі зарядних станцій ABB’s Terra 53 CJ. А у квітні офіційні дилерські центри Renault отримали право на продаж та обслуговування електромобілів Renault Kangoo Z.E і Renault ZOE в Україні.

Якщо вірити словам керівника проектного офісу з розвитку інфраструктури ДТЕК Ігоря Ковальова, створення мережі швидких зарядних станцій дозволить скоротити час зарядки електрокарів до 15 хвилин, а це вже можна порівняти із заправкою паливом.
Хто в Україні поїде далі усіх
На електромобілі далеко не заїдеш. Без дозаправки. Інакше кажучи, головний недолік електрокарів у порівнянні з традиційними автомобілями з ДВЗ – пробіг на одній зарядці. І правильно, що автолюбителів насамперед цікавить саме він. Дальність пробігу на одній зарядці є конкурентною перевагою окремо взятих моделей.
Виробники з гучним ім’ям декларують значні для електромобілів відстані:
- Faradey Future – 700 км
- Volkswagen ID – 600 км
- Jaguar i-Pace – 500 км
- Mercedes-Benz EQ – 500 км
- Mitsubishi eX SUV – 400 км
Але ми знаємо, що левову частку експлуатованих в Україні електромобілів складають 3-5-річні Nissan Leaf першого покоління. Бігають нашими містами Ford Focus, Tesla Model S, BMW i3, Fiat 500e, Toyota RAV4 EV. Зрідка зустрічаються Nissan e-NV200, VW e-Golf, Mercedes-Benz B-Class electric, Mitsubishi i-Miev, Kia Soul EV. Набуває популярність Chevrolet Volt, Opel Ampera, Renault ZOE. Нагадаємо, що в Україні вже розпочався офіційний продаж електромобілів Renault.
Те, наскільки тривалість їх однозарядного пробігу відрізняється від світових лідерів, зручніше розглядати на підставі заводських характеристик. Отже, своєрідний рейтинг дальності пробігу виглядає наступним чином:
- 400–500 км – Chevrolet Volt (Opel Ampera), Renault ZOEз новою батареєю 41 кВт·год
- 250–300 км – BMW i3, Tesla Model S, Hyundai Ioniq
- 180–200 км – Mercedes-Benz Electric Drive, VW e-Golf, Ford Focus electric
- 120–180 км – Nissan e-NV200, Nissan Leaf , Toyota RAV4 EV, Kia Soul EV, Fiat 500e, Mitsubishi i-Miev
- Менш ніж 120 км – smart Electric drive
Запас ходу, заявлений виробником, розуміє кілометраж, який електрокар може проїхати на одному заряді акумулятора. Цей показник при виборі моделі є одним з визначальних: чим запас ходу більше, тим більше причин її купити.
Технічні характеристики зазначених вище моделей свідчать про те, що навіть найскромніших запасів енергії (120 км на одній зарядці) цілком достатньо для міських поїздок протягом дня. Однак є нюанси, про які слід пам’ятати.
По-перше, автомобілі, експлуатовані кілька років, у порівнянні з новими, мають менший запас ходу.
По-друге, у холодну пору року він скорочується, причому істотно.
Критерієм оцінки транспортних засобів, оснащених електричними двигунами, є час повної зарядки батареї.
Залежно від джерела, потужності, стану акумуляторної батареї процес займає від 30 хвилин до 20-40 годин. Наприклад, зарядка в домашніх умовах займе 15-20 годин. Використання пристрою прискореної зарядки на спеціалізованих станціях скорочує час до півгодини.
Електроніка та механіка електромобілів, ресурс та інші аспекти експлуатації
Автомобілі, оснащені двигуном внутрішнього згоряння, мають безліч механізмів з обмеженим ресурсом. У «зону постійної уваги» потрапляють масляний і повітряний фільтри, свічки запалювання, клапани, ремені, ланцюги газорозподільного механізму та інші комплектуючі, які потребують періодичної заміни.
У електромобілів цей «набір» відсутній, тому традиційне сервісне обслуговування не потрібне.
І термін служби гальм у електромобіля вдвічі довший за рахунок рекуперативного гальмування (енергія, що виробляється при гальмуванні, повертається в мережу та заряджає батарею).
Менша – в порівнянні з бензиновим авто – маса електромотора знижує навантаження на передню почіпку, що позитивно відбивається на стані ходової.
Загалом, ще раз: електромобіль не вимагає стандартного для автомобіля на бензині ТО (один раз на 20 тисяч кілометрів). Досить регулярних профілактичних оглядів.
Серед інших плюсів електрокара: двигун не потребує прогріванні. За рахунок електрообігрівача, схожого з феном для сушіння волосся, температура повітря в салоні стає комфортною за лічені хвилини.
Багато хто з автомобілістів, що починають своє знайомство з електрокарами, головні ризики експлуатації пов’язують з акумуляторною батареєю (АКБ). Є думка, що вона, так би мовити, «слабка ланка» електромобіля. Це відбувається через нестачу або спотворення інформації.
Отже, що собою являє батарея електрокара. Це знімний модуль, найчастіше літій-іонний, циліндричної, пакетної або призматичної форми.

Вартість батареї – значна. У деяких моделях вона складає половину ціни автомобіля.
Батарея знімається. Процес заміни займає до півтори години. Справа в тому, що заміна батареї в авто – це не заміна батарейок у побутових приладах. Вона проводиться тільки фахівцями. У той же час діагностика стану батареї не вимагає від власника спеціальних знань і навичок. Досвідчений водій відразу побачить ознаки зносу й низької продуктивності.

Для сучасних батарей є можливість апгрейду, тобто удосконалення. Мета – домогтися більшої місткості АКБ.
Слід зазначити, що висока вартість акумулятора компенсується низькою ціною зарядки. Вона в рази менша вартості палива, необхідного для подолання тієї ж відстані. За словами Ігоря Ковальова, керівника проектного офісу з розвитку інфраструктури ДТЕК: «Повний заряд до 200-210 км обходиться в 50-70 грн. У цей же час еквівалент бензину на цю ж відстань становить близько 600 грн».
До того ж спостерігається стійка тенденція до зниження ціни на АКБ. І очевидно, що нерозв’язних проблем цей – ключовий – елемент електромобіля не створить.

Особливість електромобілів – складність електрообладнання. Їх пристрій можна порівняти з «начинкою» кількох з’єднаних в одне ціле ноутбуків. Але ноутбук зазвичай не викликає побоювань, а електромобіль часом вводить автолюбителя мало не в ступор. Звичайно, важко сперечатися з тим, що покупка автомобіля та ноутбука – непорівнянні за ціною й ступенем відповідальності придбання. Але заперечувати той факт, що електроніка електрокара не менш надійна, ніж електроніка сучасного ноутбука, погодьтеся, нерозумно.
Головна відмінність електромобіля від звичних для нас авто – відсутність двигуна внутрішнього згоряння. Мотор електрокара – це два підшипника та редуктор, що передає потужність на провідні колеса, які поміщені в спеціальний короб. Власне кажучи, це стійка до зносу конструкція, здатна працювати десятки років без серйозних поломок.
Ходова частина авто з тяговим електродвигуном ідентична їй в звичайних автомобілях. Її технічний стан залежить не стільки від моделі, скільки від культури водіння та якості дорожнього покриття, яке в Україні, на жаль, потребує багато кращого. Окремі елементи й запчастини підлягають ремонту.
Висновок очевидний: будова електромобіля досить проста, він не потребує серйозних вкладень у сервісне та технічне обслуговування. І за умови дотримання рекомендацій виробника таке авто буде катати вас довгі роки, не доставляючи проблем.
Дизайн – справа смаку
Ну а дизайн – справа смаку. У квітні стало відомо про створення чеським стартапом MW Motors ретроелектромобіля Luka EV з чотирма електродвигунами в колесах і пристойним запасом ходу в 300 км.
Ціна моделі стартує від €30 000.
У Нью-Йорку на мотор-шоу розсекретили ще один ретроелектрокар – MINI Electric, натхненний класичною моделлю першого покоління.
У ці ж дні на Нью-Йоркському автосалоні відбувся дебютний показ концепт-кара електричного купе Essentia.
Стріловидна кабіна, довгий капот і дах, розташований на відстані півметра від рівня землі, роблять його схожим на Gran Turismo.
З’явилася й електрична версія Kia Niro, представлена на січневій виставці CES-2018 (Лас-Вегас, Лос-Анджелес).

- Електрокроссовер Byton представлений офіційно [CES-2018]
- Представлений процесор NVIDIA Xavier для самоврядних автомобілів [CES-2018]
А в новому Kia Soul EV 2018 року збільшили запас ходу з 150 до 179 км.
По-спортивному виглядає електричний гіперкар Tomahawk від канадського автовиробника Dubuc Motors. На цей рік запланований серійний випуск моделі.
Серед її особливостей: рідинне охолодження, регульована пневматична підвіска із змінним дорожнім просвітом, панорамний дах і ламбо-двері. Запас ходу – 600 км.
За електромобілями – майбутнє. Приємні бонуси покупцям електрокарів і враження
За електромобілями – майбутнє. Це очевидно з багатьох причин: відсутність шкідливих викидів в атмосферу, використання «чистої» енергії, що надолужується, незалежність від коливань ціни на паливо на внутрішньому і зовнішньому ринках. І цей перелік можна продовжувати.
Стимулюючи автолюбителів, держави не скупляться на бонуси: спеціальні паркувальні місця, безкоштовна зарядка, дозвіл на в’їзд до центральних – історичних – районів великих міст, субсидії при купівлі автомобіля з електродвигуном, нульові ставки податків при проходженні митних процедур.
Як довго триватиме цей «рай» для власників електрокарів, правда, ніхто не скаже. Роль держави важлива на етапі популяризації цього екологічно чистого транспорту. З моменту, коли він стане масовим, «пундики» закінчаться, і ситуація прийме свої звичайні форми у вигляді, наприклад, податків на ємність батареї або сумарний пробіг за рік. Майбутнє покаже варіанти фінансових зобов’язань перед державою при експлуатації електрокарів.
Уже зараз екологи наполягають на особливих способах утилізації батарей і безпечної для навколишнього середовища переробки відпрацьованих хімічних компонентів. Норма «Євро» діє в ЄС.
Які ще сюрпризи чекають автомобілістів, на жаль чи, можливо, на щастя, ми не знаємо. Але можна з упевненістю стверджувати одне: навіть не отримуючи грошових преференцій при переході на електромобілі, громадяни отримають інший бонус – чисте повітря, що не забруднене небезпечними для здоров’я продуктами згоряння палива. Хіба цього мало?
А ще можна взяти участь у перегонах. На початку цього року головним органом, який регулює світовий автоспорт, тобто FIA, перегони електромобілів – Electric Production Car Series (EPCS) – були санкціоновані.
У квітні в Андоррі пройшли перші у світі аматорські перегони міських електромобілів на снігу – Eco Grand Prix. Причому серед звичайних міських електрокарів, як-то: Tesla Model S P85, BMW i3, Smart Fortwo Electric Drive, Hyundai Ioniq Electric, Nissan Leaf і Volkswagen eGolf. Мета Eco Grand Prix – довести, що електромобілі можуть працювати в самих різних умовах.
Андоррські перегони стали потужним п’ятигодинним випробуванням на витривалість. Переможцем визнаний Алан Фуертс за кермом Tesla Model S P85, який проїхав 62 кола. Друге та третє місце поділили між собою Hyundai Ioniq і друга Model S.
Відомо, що наступні перегони Eco GP відбудеться 15 вересня в Іспанії. Крім того, організатори планують провести цього року ряд змагань у Німеччині, Чехії та Франції. Взяти участь може кожен. Для цього потрібно мати електрокар і заплатити членські внески.
А Formula E цього року запам’яталася перегонами боліда Spark SRT_01E, яким керував бельгієць Жером Д’Амброзіо, і двох літаків компанії Qatar Airways в аеропорту катарської Дохи.
У рамках перегонового вікенду Formula E ми побачимо й новий електромобіль Audi E-tron Vision Gran Turismo потужністю 815 кінських сил у ролі Race Taxi.
Варто сказати, що E-tron Vision Gran Turismo компанія спочатку задумувала для віртуального світу Sony PlayStation 4.
Таким чином хлопці з Audi долучилися до Formula E у форматі заводської команди й підтримали сімейство майбутніх електрокарів Audi E-tron.
Кажуть, що на створення реальної версії електромобіля E-tron Vision Gran Turismo пішло менше року.
Повідомляється, що електромобіль буде на усіх європейських етапах Formula E, щоб усі бажаючі змогли покататися з вітерцем трасою гоночного чемпіонату, щоправда, тільки в ролі пасажира.
Audi E-tron Vision Gran Turismo (відео)
А виграв Formula E в Римі пілот Virgin Сем Берд. Сезон перегонів електрокарів продовжиться 28 квітня в Парижі.
Інфографіка і статистика маркетингового агентства IRS Group, Oxygen Group, Fansite, InfoCar.ua, AUTO-Consulting, AUTO.RIA, ElectroCars, «Рено Україна», HEvCars.