Нещодавно завершилися навчання Red Flag 19-1, в яких знову брали участь літаки п’ятого покоління F-35.
Перша їх участь у подібних навчаннях відбулася у 2017 році в Неваді. У процесі були досягнуті приголомшливі результати в помилкових повітряних атаках проти «агресорів». Станом на 3 лютого 2017 року був отриманий значний рахунок 15:1 на користь F-35 у навчальних повітряних боях з винищувачами Lockheed Martin F-16 з частин “агресорів”.
Три слова характеризують роль F-35A у цих навчаннях: скритність, інтеграція та гнучкість. Літак виступав одночасно як визначник цілі, платформа керування та як ударна одиниця. І все це в умовах постійно діючої загрози.
Та й рахунок 15:1, як виявилося, невірний. У подальшому в показаннях генерала-лейтенанта Джеррі Д. Харріса, віце-командира повітряного бойового командування, коефіцієнт ураження охарактеризований як 20:1, а це означає, що літак знищив 20 модельованих літаків противника.
Через два роки було повністю оновлене програмне забезпечення. У тритижневих навчаннях взяла участь ескадрилья, що складається з 12 літаків F-35s і більше 200 авіаційних спеціалістів – пілотів, які супроводжують, офіцерів розвідки, збройової бригади та допоміжного персоналу, включаючи резервістів з 419-го Fighter Wing.
- Lockheed Martin побудує для NASA тихий надзвуковий літак
- Вчені створили систему зв’язку між субмаринами та літаками
Тритижневі навчання підійшли до кінця. Як й очікувалося, деякі подробиці про результати, досягнуті F-35, почали з’являтися в публічних заявах та випусках новин.
«Коли я вперше потрапив на Red Flag у 2004 році, наша тактика була такою ж, як і з початку 1980-х років. Тепер же загроза та складність знаходяться на абсолютно іншому рівні», – сказав полковник Джошуа Вуд (Joshua Wood), командир 388-ї оперативної групи. – Більше не передбачається, що ми маємо та зберігаємо перевагу в повітрі. І це велике зрушення».
Це було сказано полковником, а ось коротка витримка про те, як це бачить пілот, який кілька разів брав участь у «Red Flag»:
“У 2002 році у нас була чітко визначена структура, ми знали, де знаходиться ворог, як він відреагує на нашу присутність, де були виявлені загрози та інще. У 2010 році ми зіткнулися зі сценарієм «прикордонної лінії» з ворожими елементами, вбудованими в дружні сили або цивільне населення, де оцінка побічної шкоди була надзвичайно важлива, де цільової VID (візуальна ідентифікація) або EOID (електрооптична ідентифікація) були основними фактори успіху в змодельованій повітряній кампанії”.
З кожним роком сценарій навчань змінюється – адаптується до постійно мінливих «бойових обставин».
Новий сценарій не тільки представив новітні та найскладніші, ефективні загрози, що вимагають зміни тактики, але й піднявся на вищий рівень, зосередивши увагу на важливості «керування інформацією на полі бою», свого роду «Завдання», яке багатообіцяючий літак п’ятого покоління F- 35 збирається освоїти.
Виконання сучасних бойових завдань вимагає об’єднання пілотів, сухопутних військ, аналітиків розвідки, кібероператоров і диспетчерів. У всіх учасників є тільки одна мета – спільна робота в режимі «Знайти, визначити, відстежити та нанести удар» противнику.
F-35, як і будь-який інший сучасний літальний апарат з аналогічною здатністю до злиття сенсорів з бортовими системами інших літаків, може доповнювати собою винищувачі 4-го покоління, обмінюючись інформацією з усіма «гравцями» на полі, забезпечуючи при цьому ще збільшення військової потужності всієї команди.
Тому участь F-35 в умовах з активною електронною боротьбою, перешкодами зв’язку та відмовою GPS незаперечна. F-35 грає роль координатора «поля битви», який може збирати, впорядковувати та обмінюватися розвідувальними даними, одночасно атакуючи цілі, а коли літак витратить усі свої боєприпаси, пілоти Lightning II можуть підтримувати решту команди, збираючи безпосередньо дані з поля бою та передаючи їх старшим винищувачам 4-го покоління через Link-16.
В останній вправі на навчаннях брали участь 13 пілотів, які раніше не пілотували F-35, а з них ще четверо тільки закінчили льотну школу. І ось як полковник Джошуа Вуд прокоментував це: «Я ніколи не бачив нічого подібного раніше. Це не та місія, в якій ви хочете полетіти з молодим пілотом. Мій ведений був новеньким пілотом F-35A, сім або вісім вильотів без підготовки. Він вмикається по радіо та розповідає досвідченому пілоту з нальотом у 3000 годин на дуже непоганому літаку четвертого покоління – “Ей, приятель, тобі потрібно розвернутися. Ти загинеш. У тебе на носі загроза”».
Молодий пілот потім збив ворожий літак, а потім ще три протягом години.
«Навіть у цій надзвичайно складній ситуації у F-35 не було особливих труднощів при виконанні своєї роботи, що є свідченням гарної підготовки пілота та можливостей літака».
Джерело: theaviationist