Кілька років тому Верховна Рада України прийняла закон про перехід на безготівкову оплату проїзду в комунальному транспорті. За два з гаком роки багато хто з регіональних транспортних відомств поставився до цього з ентузіазмом, і жителі багатьох міст вже з комфортом оплачують проїзд за допомогою банківської картки, смартфона або електронного квитка. Але деякі міста тільки готуються до переходу на нову систему, а інші – зовсім не поспішають і поки роздумує, чи потрібна вона їм.
Ми вирішили зробити невеликий аналіз того, як в Україні йдуть справи з оплатою проїзду за безготівковим розрахунком сьогодні. Які способи оплати існують, які міста «у тренді» і що говорить з цього приводу статистика.
Зміст
З кожним днем світ усе ближче до того, щоб повністю перейти від паперових грошей до електронних. Безготівково ми розраховуємося в магазинах, робимо покупки в Інтернеті, розплачуємося за комунальні послуги й робимо ще величезну кількість фінансових операцій. Тобто, вийшовши з дому, не маючи жодної готівкової гривні в гаманці, але маючи банківську картку, сьогодні можна вирішити масу завдань. Однак довгий час це не стосувалася оплати в транспорті, через що, хочеш не хочеш, а при собі потрібно мати готівку.
Але, якби справа стосувалася тільки зручності пасажирів або бажання України уславитися передовою державою й не відставати від країн, де е-квитки вже існують роками, то такого спритного розвитку це питання б не отримало. Безготівкова оплата проїзду вирішує дві важливі проблеми – дозволяє скоротити штат працівників міського транспорту за рахунок відмови від кондукторів (хоча багато які транспортні підприємства переводять своїх співробітників на інші посади) і заощадити кошти, а також дозволяє вести облік пасажиропотоку, збір статистичних даних з навантаження на різні маршрути в різний час дня і, звичайно ж, забезпечує потрапляння кожної оплаченої гривні в бюджет.
Мабуть, це й стало «чарівним стусаном» для того, щоб прийняти рішення на перехід до безналу в транспорті на законодавчому рівні. Але закон прийняли, а стандартів не вказали. Тому міським транспортним управлінням, так чи інакше, дали карт-бланш у питанні реалізації систем оплати. Хочете – укладайте контракти з банками на надання обладнання та послуг, хочете – домовляйтеся з операторами мобільного зв’язку й приймайте оплату з мобільних рахунків абонентів. І через це виникає деяка плутанина. Навіть у рамках одного міста системи оплати (або їх поєднання) можуть бути різними.
Націмовірніше, у майбутньому ми прийдемо до єдиного рішення цього питання. А поки нам доводиться тримати ніса за вітром і враховувати особливості оплати в різних видах громадського транспорту у своєму місті.
Деякі міськради щедро вкладають бюджетні кошти в обладнання й програмне забезпечення. Інші ж ідуть шляхом найменшого опору, використовуючи для оплати смартфони пасажирів. Одні рішення здаються цілком зручними, інші – не дуже. Чим взагалі, залежно від регіону, сьогодні можна оплатити проїзд у транспорті?
Це, мабуть, один з найпростіших способів для українського пасажира, оскільки з розрахунками за допомогою картки він напевно знайомий і не потрібно розбиратися в інших способах оплати та слідувати поетапній інструкції. Для того, щоб здійснювати оплату карткою, у громадському транспорті повинен бути встановлений валідатор – пристрій, що зчитує, який у простолюдді називається терміналом. Багато з них підтримують картки з магнітною стрічкою, з чипом або безконтактні картки з NFC. Підтримуються картки будь-якого банку.
Чим зручно: оплата карткою зрозуміла й зручна переважній більшості пасажирів, немає прив’язки до якогось конкретного банку.
Не завжди обов’язково мати банківську картку із собою, щоб розплатитися за проїзд. Для цього вам знадобиться модуль NFC на вашому смартфоні або смарт-годиннику й «прив’язка» банківської картки до сервісу Apple Pay або Google Pay. Для оплати досить прикласти смартфон або годинник до спеціальної позначки на безконтактному валідаторі.
Чим зручно: це швидко й не потрібно лізти в гаманець за карткою, оскільки годинник – на руці, а смартфон – завжди під рукою.
Сьогодні оплата за допомогою QR-кодів в основному застосовується для клієнтів ПриватБанку. Працює це таким чином. Вам знадобиться смартфон із встановленим застосунком Приват24. Для початку в салоні транспорту потрібно знайти плакат з QR-кодом. Відкриваємо програму та скануємо код, після чого завантажиться вкладка «Квиток». Тут вибираємо тип проїзного («стандарт» або «студентський»), вказуємо кількість квитків, вибираємо картку, з якої будуть списані кошти, і підтверджуємо покупку. Останнім кроком буде віртуальне «компостування» квитка в застосунку.
Чим зручно: оплата відбувається без використання стороннього обладнання, найпростіший спосіб підтвердити свою оплату контролерам.
У Львові, Івано-Франківську, Вінниці та Житомирі розрахуватися за проїзд можна з мобільного рахунку. Але доступний такий тип оплати тільки для користувачів передплаченого зв’язку. У цих містах укладений контракт із «великою трійкою» мобільних операторів – «Vodafone», «Lifecell» і «Kyivstar». Так само, як й у випадку з QR-кодом, пасажиру потрібно знайти в салоні транспорту покрокову інструкцію. У ній можна побачити номер, на який потрібно відправити SMS-повідомлення, а також реквізит маршруту й тип квитка – пільговий або повний. Кошти знімаються з вашого мобільного рахунку (без плати за послугу SMS, тільки тариф перевізника) і у відповідь вам прийде підтвердження оплати та обраний тип квитка. При покупці денного абонемента або на проїзд із пересадкою (термін дії – 90 хвилин), можна заощадити.
Чим зручно: для оплати проїзду підходять навіть звичайні мобільні телефони, які не “смарт”.
У тих містах, в яких реалізована система транспортних карток, вона є найзатребуванішою. Єдина картка дає можливість користуватися всіма видами транспорту: трамваями, тролейбусами, автобусами, метро, а в деяких містах – міськими електричками та фунікулерами. Картка купується один раз, а потім поповнюється через термінали або онлайн-банкінг на певну кількість поїздок. У разі втрати картки її можна заблокувати, а решту коштів перевести на нову. Є в цій ї системі великий плюс для тих, хто користується громадським транспортом на постійній основі – чим більше поїздок за раз ви купуєте, тим дешевше виходить їх вартість. У Києві, наприклад, проїзд коштує 8 грн, але якщо ви купуєте відразу 20-29 поїздок, його ціна знижується до 7,4 грн, якщо від 50 – то до 6,5 грн. Користуватися карткою просто – оскільки картка оснащена чипом, треба просто піднести її до валідатора. У разі успіху загориться зелена “пташка”, а якщо коштів недостатньо або стався збій – червоний хрестик. Перевірка сплаченого проїзду здійснюється контролерами за допомогою спеціального обладнання.
Чим зручно: одна картка – весь транспорт, можна заощадити на проїзді, купуючи відразу багато поїздок.
Такі квитки купуються в спеціальних терміналах (а в деяких містах – як і раніше, в касах) і дають можливість покататися на громадському транспорті один раз. Ця система найчастіше застосовується в метро та особливо зручна для приїжджих або тих, хто користується електротранспортом рідко. На квитку може бути штрих- або QR-код, який зчитується спеціальним пристроєм або вставляється в приймач квитків. Поки така оплата розглядається, як допоміжна й тимчасова, але цілком імовірно, що її залишать на триваліший термін.
Чим зручно: якщо ви рідко користуєтеся громадським транспортом і розбиратися з усіма новими технологіями не хочеться.
Безготівкова оплата проїзду успішно використовується українцями вже більше двох років. Згідно даних ПриватБанку, який запустив технологію оплати проїзду по QR-коду в 2017 році, і за яким закріплена оплата за допомогою банківських карт, в більшості випадків з кожним роком кількість транзакцій в містах помітно збільшується.
Місто |
Коли запровадили систему |
2017 |
2018 |
2019 (початок жовтня) |
Львів |
Січень 2017 |
569 640 |
2 389 560 |
3 315 547 |
Херсон |
Березень 2017 |
7 920 |
31 819 |
53 730 |
Івано-Франківськ |
Березень 2017 |
4 142 |
15 112 |
27 197 |
Чернігів |
Березень 2017 |
21 851 |
24 010 |
15 425 |
Дніпро |
Березень 2017 |
138 620 |
478 855 |
798 955 |
Конотоп |
Березень 2017 |
491 |
– |
– |
Біла Церква |
Квітень 2017 |
325 |
71 |
28 |
Суми |
Квітень 2017 |
22 799 |
67 537 |
60 382 |
Хмельницький |
Квітень 2017 |
9 897 |
12 566 |
23 925 |
Черкаси |
Червень 2017 |
24 686 |
34 662 |
36 451 |
Олександрія |
Липень 2017 |
279 |
165 |
191 |
Миколаїв |
Липень 2017 |
76 981 |
216 173 |
261 053 |
Краматорськ |
Липень 2017 |
150 |
36 |
42 |
Дружківка |
Липень 2017 |
378 |
284 |
348 |
Кременчук |
Липень 2017 |
10 814 |
25 776 |
61 365 |
Житомир |
Вересень 2017 |
7 259 |
21 972 |
29 444 |
Кривий Ріг |
Вересень 2017 |
3 666 |
51 028 |
85 152 |
Маріуполь |
Жовтень 2017 |
5 117 |
32 287 |
59 311 |
Сєвєродонецьк |
Берещнь 2018 |
– |
9 052 |
12 426 |
Знам’янка |
Червень 2018 |
– |
401 |
174 |
Запоріжжя |
Вересень 2018 |
– |
115 |
259 |
Вінниця |
Січень 2019 |
– |
– |
1 001 972 |
Кам’янське |
Серпень 2019 |
– |
– |
2 597 |
Всього поїздок |
– |
927 600 |
3 409 860 |
5 845 816 |
Звичайно, це не повна картина по всіх містах України. Але, виходячи з цих даних, лідером за кількістю скоєних поїздок є Львів. А найпотужніший ривок назустріч новим технологіям зробило місто Вінниця, в якому за неповний рік кількість «безготівкових проїздів» перевалила за мільйон. У цілому основна частина міст показує позитивну динаміку. Однак у невеликих населених пунктах у деяких випадках спостерігається зворотна тенденція. Можливо, це пов’язане з переходом на інші системи оплати, а може це просто людський фактор, і цій технології поки важко «ужитися» у тому чи іншому місті. Ймовiрно, необхідна робота над популяризацією методу оплати.
Якщо комунальний транспорт поступово повністю перейде на систему безготівкової оплати, то, що стосується маршруток та автобусів приватних перевізників, поки все не так однозначно. Державні транспортні відомства постійно ведуть переговори з приватними АТП з приводу впровадження автоматичних систем оплати. Однак далеко не всі приватники в цьому зацікавлені.
По-перше, ця затія вимагає чималих інвестицій. Якщо ми говоримо про комунальний транспорт, то впровадження обладнання обходиться за рахунок бюджету. А приватним підприємствам, імовірніше, доведеться вкладатися в це за свій рахунок, але, можливо, з деякими пільгами з боку держави. По-друге, використання е-квитка означає, що весь свій обіг доведеться вивести з тіні й звітувати перед податковою за реальний пасажиропотік. Як ви розумієте, поки не всі перевізники готові до такого повороту, тому в більшості маршруток усе ще будуть лунати фрази: «За двох, будь ласка», «Водій, передайте решту з двадцятки» і «А у вас дрібніші є?».
Незважаючи на те, що тіньова економіка в Україні поки розквітає, хочеться вірити, що в майбутньому будуть створені сприятливіші для платників податків умови й приховувати свій реальний прибуток буде нецікаво. Але навіть сьогодні багато хто з приватних перевізників вже перейшов або готується до переходу на безготівковий розрахунок.
За два роки Україна виконала велику роботу над тим, щоб піти від готівкового розрахунку в транспорті до безготівкового. Зараз у деяких містах все ще можна побачити кондукторів або купити квиток/жетон через касу, оскільки не всі комунальники встигають швидко перейти на нову систему. Але стає зрозуміло, що рано чи пізно до безготівкової оплати проїзду прийдуть усі міста та «як раніше» уже не буде.
Чи користуєтеся ви безготівковою оплатою? Якщо так, то який спосіб вам здається найзручнішим? Чи виникали у вас якісь проблеми з оплатою проїзду? Чекаємо на ваші відповіді в коментарях.
Беріть участь у розіграші смартфона Samsung Galaxy S25 FE 5G 8/128GB JETBLACKУмови розіграшу:Розіграш діє з 04.09.2025 р. по 12.09.2025 р.…
Бери участь у розіграші ігрової клавіатури Logitech G15 Lightspeed TKL (більше…)
Вибір між двома крутими флагманами — це складний компроміс, проте справа, як завжди, в деталях. Смартфони Pixel відомі передовими камерами,…
Бери участь у розіграші сольової гвинтівки для полювання на комах Bug-A-Salt 3.0 (більше…)
Бери участь у розіграші механічної клавіатури HATOR Rockfall 3 Mecha та ігрової миши HATOR Quasar 3 ULTRA – легка, швидка та…
Ось нарешті знайшовся вільний вечір, ви зручно розташувалися на дивані та готові відпочити, але потім годинами гортаєте стрічки кіносервісів і…
View Comments
Популяризуйте застосунок Kyiv Smart City. У ньому можна придбати квиток, провалідувати його на валідаторі, і спокійно їхати у транспорті Київпастранс. Це економить папір (не треба купувати одноразовий паперовий квиток), а також компостувати його. Також можна навіть не спілкуватися з кондуктором :) Який дуже часто може надурити покупця квитка, продавжи вже прокомпостований чужий квиток, заробивши на цьому грошей до своєї кишені. З Київсмартсіті все прозоро) І легко.