Ми знаємо чимало історій про успішних людей і компанії, які досягли величезних висот, проте нерідко буває так, що лідерство та успіх раптово змінюються провалом. Таких прикладів в історії було дуже багато, однак найбільш показовим з них є історія компанії Nokia, яка подолала безліч труднощів і зуміла стати лідером на ринку мобільних телефонів.
У період розквіту президент компанії і її ТОП-менеджери були впевнені в тому, що Nokia й далі буде залишатися незмінним лідером, через що допускали досить серйозні помилки, які призвели б багатьох виробників до банкрутства. В результаті безхмарне лідерство змінилося для Nokia чорною смугою, зійти з якою компанія вже не зуміла.
Зміст
- Історія успіху компанії Nokia
- Культові моделі мобільних телефонів Nokia
- Історія провалу компанії Nokia
- Висновок
Історія успіху компанії Nokia
Але як же компанії вдалося стати найбільшим у світі виробником мобільних телефонів? Ця історія почалася ще у 1865-му році, коли 12 травня фінський гірський інженер Фредерік Ідестам отримав дозвіл від влади на будівництво фабрики, що займається випуском деревної маси. Фабрика була побудована на річці Нокія, звідки й пішла назва компанії.
У ті роки у Фінляндії спостерігалося бурхливе зростання промисловості, а у всій Європі постійно росла потреба в папері. Компанія росла шаленими темпами і відкривала десятки нових офісів. Лише через декілька років Nokia стала досить великим комбінатом з випуску паперу. Незабаром на комбінаті стало працювати так багато співробітників, що навіть з’явилося однойменне місто – Нокія. До того моменту комбінат почав продавати свій папір в Англії, Франції і навіть Китаї. Справи йшли успішно, але своєї сировини комбінату не вистачало, тому компанія була змушена замовляти дерево в Росії і Швеції.
Тим часом у світі відбувалися інші не менш цікаві події. У 1839-му році в США інженер Чарльз Гудьер відкрив таку технологію, як вулканізація гуми, а через 59 років, у 1898-му році спритний підприємець Френк Сейберлінг заснував компанію Goodyear Tire and Rubber Company. У кінці XIX століття така гума почала з’являтися на ринках Європи й дійшла до Фінляндії. Плануючи знизити витрати, місцевий виробник шин, компанія Finnish Rubber Works, перенесла виробництво в сільську місцевість і за щасливим збігом обставин фабрика FRW виявилася по сусідству з Nokia. Надалі виробник гуми почав купувати в Nokia електроенергію, якої річка Нокіа давала целюлозному комбінату в надлишку. Так ці дві компанії стали партнерами.
У 1912 році в Гельсінкі відкрилася компанія Finnish Cable Works, що займалася виробництвом телеграфних і телефонних мереж, а через 8 років, у 1920 році FRW, FCW і Nokia об’єдналися в один холдинг – Nokia Group. Справи у холдинга йшли настільки добре, що в 20-30-і роки Nokia почала займатися навіть будівництвом електростанцій. Завдяки такій диверсифікації бізнесу компанія зуміла вижити в нелегкий для фінів період. Якщо згадати історію, Фінляндія пережила вторгнення СРСР, виплату репарацій Кремлю, Велику Депресію, й безліч інших катаклізмів, проте Nokia стала однією з небагатьох фінських компаній, яким вдалося все це пережити.
У 60-і роки Nokia продавала гуму, папір та електронну техніку, причому головним бізнесом залишалося саме виробництво гуми. У цей час далекоглядний президент Finnish Cable Works Бьерн Вестерлунд заснував відділ, який займався дослідженнями в області напівпровідників. Вестерлунд дружив з усіма головними університетами Фінляндії, що дозволило йому набрати в свій штат кращих вчених і студентів.
У 1990-му році в компанію прийшов Йорма Олліла, який очолив відділ мобільних телефонів. 1 липня 1991 року фінський прем’єр здійснив перший дзвінок через комерційну мережу GSM, і саме з цього почався розвиток GSM-галузі. У 1996 році телекомунікаційний бізнес став для корпорації Nokia основним. У серпні 1997-го року серед партнерів і клієнтів Nokia налічувалося 59 операторів зв’язку в 31 європейській країні. Такий успіх став результатом дуже сміливого рішення, яке було прийнято в 1992 році. Тоді у Фінляндії була дуже серйозна фінансова криза, і Nokia потрібно було скоротити витрати. Олліла прийняв рішення зосередити всі зусилля на телекомунікації, пожертвувавши всіма іншими відділеннями компанії. Сьогодні правильність цього рішення всім очевидна, але в той час ніякої ясності ні в кого не було, тому потрібно віддати належне новому керівнику Nokia, який проявив неординарну мужність і інтуїцію.
Що ж кардинально відрізняло компанію Nokia від її конкурентів?
По-перше, Nokia завжди вміла швидко переорієнтуватися на найбільш дохідні галузі. Саме вміння фінів ризикувати є першою причиною успіху компанії.
По-друге, Nokia – це перша фінська компанія, яка взяла курс на повний ланцюжок самозабезпечення: всередині компанії було налагоджено виробництво всіх комплектуючих, а також збірка апаратів; тут же займалися дослідженнями й впровадженням нових технологій; фахівці Nokia самі відповідали за продажі й маркетинг, не віддаючи нічого іншим виробникам.
По-третє, незважаючи на те, що більшість продаваних телефонів у 90-і роки реалізовувалися під брендом операторів стільникового зв’язку, Nokia взяла курс на просування власної торгової марки. Свого часу бренд Nokia займав 11-е місце за величиною в світі та знаходився між Marlboro й Mercedes Benz.
По-четверте, фінська компанія завжди була технологічним лідером галузі. Саме тут були придумані всі найдосконаліші технології передачі даних та програмні інтерфейси.
По-п’яте, у Nokia завжди приділяли велику увагу дизайну продукції. У 60-х, коли головним бізнесом компанії були гумові чоботи, тільки тут їх випускали в яскравих кольорах, тоді як у всіх інших виробників були тільки чорні чоботи й калоші.
Культові моделі мобільних телефонів Nokia
1992-й рік – перший портативний телефон Nokia 101, що працює в мережі стандарту GSM.
1999-й рік – перший мобільник із підтримкою WAP – Nokia 7110
2000-й рік – найбільш продавана в світі модель мобільного телефону – Nokia 3310. Розійшлася тиражем понад 120 млн примірників.
2002-й рік – перший телефон із вбудованою камерою – Nokia 7650
Історія провалу компанії Nokia
До 2007 року справи у компанії Nokia йшли настільки добре, що вона навіть потрапила на обкладинку журналу Forbes. На обкладинці було написано: «Один мільярд клієнтів – чи зможе хтось наздогнати короля стільникових телефонів?»
Але саме в 2007 році у компанії почалися перші проблеми, які були пов’язані з презентацією iPhone. Менеджери Nokia занадто пізно вловили потенціал великих сенсорних телефонів, позбавлених фізичних клавіатур, продовживши робити ставку на старі цінності. Однак вона не спрацювала, і фінська компанія вперше в своїй історії запізнилася з інноваціями.
Справи в компанії пішли дуже погано, і з кожним роком ситуація ще більше погіршувалася. У 2011 році фінський гігант повідомив про скорочення штату на 7 тис. чоловік, що склало 12% від загального числа співробітників.
Глава корпорації Стівен Елоп визнав: «Ми зробили цілу серію помилкових кроків. Ми не забезпечили швидке впровадження інновацій. Ми не змогли налагодити співпрацю всередині компанії. Nokia, наша платформа, охоплена вогнем».
У компанію перестали вірити аналітики. Агентство Moody’s оголосило про зниження кредитного рейтингу фінського виробника відразу на два пункти. Це означало, що інвестори зневірилися в тому, що компанії вдасться коли-небудь вийти з кризи. Продажі смартфонів і навіть звичайних дешевих мобільних телефонів Nokia різко знизилися. У другому кварталі 2011 року в світі було продано лише 16,7 млн фінських смартфонів – це на 34% менше, ніж рік тому.
У 2011 році Nokia втратила статус найбільшого в світі виробника смартфонів – її місце зайняла Apple.
Причин провалу компанії було декілька. По-перше, Nokia програла ринок операційних систем – причому не стільки дорогому й ультрамодному iPhone, скільки дешевим апаратам на Android, які особливо масово стали з’являтися на ринку в 2010-11 роках. По-друге, фінський гігант програв конкурентам гонку на ринку полімерів. Перші сенсорні екрани Nokia на тачфонах 5800 були огидні й не могли зрівнятися з «тактильним» відчуттям від роботи екрану з iPhone. По-третє, Nokia програла битву екосистем, оскільки занадто пізно зважилася на запуск інтернет-магазину OVi, який повинен був стати конкурентом iTunes.
У квітні 2011 року Nokia уклала договір про співпрацю з Microsoft, зробивши ставку на нову операційну систему Windows Phone 7. Серед її позитивних якостей експерти виділяли швидкодію і широкі можливості, проте в смартфонах під управлінням цієї операційної системи не було нічого, чого б не вміли iPhone або Android-смартфони, тому прорив не відбувся.
Главу корпорації Стівена Елопа звинуватили в тому, що він був «троянським конем» і навмисно знизив вартість Nokia для подальшої покупки компанією Microsoft. 3 вересня 2013 року Microsoft анонсувала покупку мобільного підрозділу Nokia за 5,4 млрд євро, а Елопа призначили віце-президентом Microsoft.
Незважаючи на всі спроби, Microsoft також не вдалося змінити ситуацію, оскільки смартфони під управлінням операційної системи Windows так і не змогли створити гідну конкуренцію пристроям на Android та iOS.
Висновок
Історія компанії Nokia є яскравим прикладом того, яка тонка нитка між успіхом і провалом. Щоб утриматися на п’єдесталі, лідери повинні постійно працювати над собою, удосконалюватися, впроваджувати інновації і не боятися ризикувати. Сьогодні місце Nokia зайняли компанії Apple та Samsung, однак чи залишаться вони лідерами ринку смартфонів? Або їх потіснять інші компанії? Життя – непередбачуване, і все буде залежати лише від того, чи зможуть нинішні лідери адаптуватися під сучасні реалії.