Компанія SpaceX запустила бангладешський супутник зв’язку Bangabandhu Satellite-1. Під час цього запуску SpaceX уперше використовувала модифікацію ракети Falcon 9 Block 5, яка використовує більш потужні двигуни, а також краще за попередні версії адаптована для багаторазового використання.
Як пройшов запуск Falcon 9?
11 травня SpaceX уперше запустила модифікацію Block 5 ракети Falcon 9, яку компанія удосконалила саме для багаторазового повторного використання. Корисним навантаженням для цього запуску став бангладешський геостаціонарній супутник Bangabandhu Satellite-1, який буде за допомогою передавачів у C- і Ku-діапазонах покривати сигналом сам Бангладеш і весь навколишній регіон, забезпечуючи їх зв’язком, телесигналом і доступом в Інтернет.
О 23:14 за київським часом ракета із супутником масою 3,7 тонни стартувала з майданчика LC-39A Космічного центру Кеннеді. Через дві з половиною хвилини відбувся поділ ступенів, а через вісім хвилин після старту перший ступінь приземлився на баржу «Of Course I Still Love You» в Атлантичному океані. Другий ступінь продовжив політ для виведення супутника на геоперехідну орбіту.
Трансляцію запуску можна подивитися за цим відео:
Як модернізували Falcon 9 Block 5?
Інженери SpaceX внесли безліч змін у конструкцію ракети в порівнянні з попередніми модифікаціями. Рама Octaweb, на яку кріпляться двигуни першого ступеня, у новій версії не приварюється до внутрішніх конструкцій ракети, а кріпиться болтами. Передбачається, що це спростить міжпольотне обслуговування рухового блоку. Крім того, фахівці SpaceX допрацювали й самі двигуни Merlin – тепер вони видають на вісім відсотків більшу тягу.
Також компанія виправила конструктивні недоліки, які NASA назвало неприпустимими для пілотованих польотів. По-перше, інженери переробили конструкцію баків наддуву високого тиску всередині бака з киснем. У 2016 році саме конструктивний недолік такого бака став причиною вибуху Falcon 9 на стартовому майданчику. По-друге, фахівці виправили проблему з утворення тріщин у турбіні двигуна Merlin, яку NASA також називала неприйнятною для польотів космонавтів на Falcon 9.
Нарешті, у новій версії ракети вдосконалений теплозахист багатьох елементів, а також застосовуються нові посадочні опори й аеродинамічні рулі з титану. Як заявляє SpaceX, усі ці зміни дозволять звести до мінімуму міжпольотне обслуговування першого ступеня й виробляти десять або більше запусків одного й того ж першого ступеня з мінімальною діагностикою систем і, якщо потрібно, ремонтом.
Falcon 9 єдиним
SpaceX називає Block 5 останнім істотним оновленням Falcon 9. Після його розробки інженери компанії сфокусуються на створенні надважкої ракети BFR. Вона буде повністю багаторазовою й у такій конфігурації зможе виводити на низьку навколоземну орбіту 150 тонн корисного навантаження. Компанія планує використовувати BFR для запусків не тільки на навколоземну орбіту, а й на Місяць і Марс, у тому числі пілотованих. У SpaceX вже є напрацювання по цьому проекту: у 2016 році вона випробувала метан-кисневий двигун Raptor, адаптований для багаторазового використання. Нещодавно Ілон Маск заявив, що в першій половині 2019 року компанія почне польотні випробування другого ступеня BFR, під час яких вона буде злітати з космодрому й незабаром приземлятися назад на своїх двигунах.
Так що компанія Ілона Маска цілеспрямовано готується до колонізації Марса.