Останнім часом про китайську компанію ZTE багато говорять, пишуть і сперечаються. Але що ви знаєте про неї? Що цікавого про компанію ми чули? Чим вона нас здивувала?
Зміст
- Що було на початку?
- Вихід на світові ринки
- CDMA стає привабливим
- Олімпійські ігри в Афінах
- Основний упор на 3G і LTE-обладнання
- Телефони і смартфони ZTE
- Санкції проти ZTE
- Підведемо підсумки
Ми сьогодні хочемо розповісти трохи про історію компанії, про її успіхи та невдачі, інноваційні проекти й скандали. Звичайно ж, розповімо про деякі цікаві смартфони ZTE. Виявляється, на відміну від таких китайських компаній, як Huawei, Xiaomi та інших, які зовсім нещодавно були створені, компанія ZTE вже дуже давно на ринку. Про все по черзі.
Що було на початку?
А все почалося з невеликої фірми Zhongxing Semiconductor Co. Ltd., яка була створена в далекому 1985 році в невеликому на той час містечку Шеньчжені. Компанія була невелика зі статутним капіталом усього-то 2,8 млн юанів. Основне завдання компанії зводилося до забезпечення китайської армії засобами зв’язку, а також деякими іншими типами електроніки. Нехай вас це не дивує, тому що компанія заснована групою інвесторів, пов’язаних з китайським міністерством аерокосмонавтики. Насправді ZTE і тоді, і зараз, виконує масу державних замовлень, проте зробити собі ім’я їй вдалося на реалізації громадянських проектів, до числа яких спочатку входили: електронний годинник, дротяні телефони та деякі види нескладної техніки.
У наступному 1986 році у компанії з’являється власний центр досліджень і розробок (R&D). У недалекому майбутньому цей відділ дозволив випустити електронний годинник, провідний телефон і деякі інші цивільні продукти. Спочатку число співробітників цього центру становило всього 8 осіб. Але все ж у 1987 році в компанії вирішили, що основною сферою діяльності стане телекомунікаційне обладнання. Як показала подальша історія, це було правильне рішення. Підприємство випускає 68-канальну аналогову офісну АТС. Станція отримала найменування ZX-60, управлялася вбудованим комп’ютером, і саме цей продукт визначив подальший розвиток компанії в телекомунікаційній галузі. Саме вона стала першим кроком компанії на телекомунікаційному ринку.
У 1989 році була розроблена перша китайська цифрова АТС – ZX500, при виробництві якої не використовувався ані практичний, ані теоретичний досвід зарубіжних виробників. Це вже був крок уперед не тільки для компанії, але й для всієї країни.
Я не буду детально зупинятися на початковому етапі діяльності компанії і тодішньої її продукції. Погодьтеся, телефонні станції 1980-х і 1990-х зараз цікаві лише фахівцям вузьких галузей і то більше з історичної точки зору.
Аналоговими й цифровими АТС компанія займалася дуже довго. До речі, сучасну назву ZTE отримала після 1993 року, коли була заснована Zhongxing New Telecommunication Equipment Co., Ltd з державною участю. Статутний капітал на той момент складав 3 млн юанів. Підприємство стало наполовину державним, наполовину приватним. Незважаючи на зв’язки з державою, компанії вдається провести первинне публічне розміщення акцій на фондовій біржі Шеньчженя.
Вихід на світові ринки
У 1995 році відбувається ключова подія в історії компанії ZTE. Вона отримує сертифікат ISO9001, що позитивно позначилося на її можливостях щодо виходу на міжнародний ринок.
До цього моменту у компанії вже також був власний науково-дослідний інститут у Шанхаї, який займається бездротовими технологіями та пристроями, що забезпечують доступ до інформаційних мереж.
Варто зазначити, що вже тоді в компанії намітили концепцію свого розвитку. Вона включає в себе: розвиток комплексних продуктів, операторського і абонентського обладнання, забезпечення зв’язком внутрішнього ринку, вихід на зовнішній ринок. Останній напрям якраз і став пріоритетним і, як виявилося, дуже успішним.Компанія дуже вдало розпочинає співпрацю зі світовими компаніями та країнами. Так, у 1998 році компанія ZTE постачає в Пакистан телекомунікаційне обладнання вартістю $95 млн. Це був перший закордонний контракт і успіх, який дозволив китайській компанії заявити про себе на світовому ринку. У 1999 році в столиці Пакистану, місті Ісламабад, відкрилося перше іноземне представництво ZTE. Незабаром з’явився американський підрозділ та інші. Компанія почала своє тріумфальне підкорення ринку телекомунікаційного обладнання. ZTE все активніше розвиває напрямок “вихід на зовнішній ринок”, укладаючи все нові контракти на поставки, виграючи масштабні тендери, відкриваючи представництва й дослідницькі центри за межами Китаю.
CDMA стає привабливим
Дослідницькі центри компанії не дарма їли свій хліб. У 1998 році. Тепер вони відкриваються не тільки на батьківщині, але й за кордоном. Першим таким R&D-інститутом став американський – цей центр зайнявся розробками, пов’язаними з технологією CDMA2000. Компанія ZTE зрозуміла, що CDMA-ринок може бути привабливим і дозволить непогано заробити, а також зміцнити свої позиції на світовому технологічному ринку.
Так, у тому ж 1998 році з конвеєра китайської компанії сходить перший китайський двохдіапазонний телефон ZTE 189, який не був копією якогось іншого зарубіжного пристрою. Незабаром компанія підписує контракт з China Telecom, що дозволяє збільшити кількість виробляються мобільних телефонів. А в наступному 2000 році відбулася знакова подія не лише для компанії ZTE, але й для всього світового ринку. Світ побачив перший CDMA-телефон із знімною SIM-картою. Це зараз для нас звичайна справа, а в ті роки ця подія була дуже важливою та революційною. Компанія та її дослідні центри довели всьому світу, що вміють працювати й виробляти продукцію світового рівня. Так, у 2001 році успішно проведені випробування базової станції стандарту CDMA2000 1x. Розпочато будівництво першої в Піднебесній CDMA-мережі, ємність якої склала 1,1 млн абонентів. Це була неймовірна цифра на той момент. Контракти укладалися по всьому світу, усі горіли бажанням співпрацювати з успішним гравцем ринку. Компанія виграє тендер на поставку великої кількості CDMA-обладнання для операторів Алжиру та Індії. Саме з цього моменту починається стабільне зростання кількості міжнародних контактів.
Це не пройшло повз увагу на ринку. На 2001 рік компанія активно працювала з китайськими операторами стільникового зв’язку (China Unicom, China Netcom), створюючи для них мережі та обладнання. У 2001-2002 роках прибуток зростав на 30% щорічно, а ZTE вважалася лідером відповідної індустрії у Китаї. Ну й для нас найважливіше: у січні 2002 року був створений мобільний підрозділ компанії, який зайнявся розробкою телефонів для роботи в мережах GSM, CDMA і PHS.
Олімпійські ігри в Афінах
Олімпійські ігри – прекрасне місце, де можна про себе заявити. У компанії ZTE це прекрасно розуміють. Було прийнято рішення стати партнером Олімпійських ігор в Афінах у 2004 році, поставляючи своє обладнання для олімпійських об’єктів. Китайська компанія забезпечує зв’язком 16 спортивних об’єктів, які брали Олімпійські ігри. Усе проходить на вищому рівні, без збоїв і будь-яких нюансів. Це благотворно позначилося на іміджі китайського виробника.
Справи йдуть чудово. Компанія отримує світове визнання, виходить на торги акціями на Гонконгську фондову біржу. Зароблені гроші пішли на поліпшення дослідних центрів, а також на розвиток зарубіжних продажів. До 2005 року компанію вже визнавали однією з топ-100 міжнародних підприємств у сфері телекомунікацій. Не дивно, адже, наприклад, у Китаї ZTE вже була лідером у сфері бездротових комунікацій, а у 2004 році було продано 10 млн телефонів.
У 2006 році курс на інтернаціоналізацію бізнесу триває, ZTE проводить реорганізацію корпоративної структури й укладає відразу два великих договори на поставку обладнання. Партнерами ZTE тоді стали Telus і France Telecom – найбільші канадський і французький оператори зв’язку.
2007 рік приносить нові партнерства, тепер з абонентським обладнанням від ZTE працюють такі відомі оператори, як Vodafone, Telefonica і Hutchison. Успішно розвивався і ринок операторського обладнання – так, згідно зі статистикою 2006-2007 років, ZTE стала лідером в області поставки CDMA-обладнання та зійшла на вершину топа постачальників GSM-обладнання. У 2007 році дохід від зовнішніх контрактів склав 60% загальної виручки компанії, і це було вперше, коли зовнішній ринок приніс прибутку більше, ніж внутрішній. Хоча це не означає, що ZTE зосередилася на просуванні на міжнародній арені – на внутрішньому ринку їй також належала добра частка – 51%.
2008 рік став ще більш вражаючим – продукти ZTE застосовують уже 51 зі 100 найбільших світових операторів, а за обсягом поставок абонентського обладнання компанія виходить на 6 місце у світі.
Основний упор на 3G та LTE-обладнання
У нашій країні 3G-зв’язок активно почав впроваджуватися тільки нещодавно, але в усьому світі ним користуються вже більше десяти років. Так, у 2004 році в Тунісі був здійснений перший комерційний 3G-дзвінок. У цьому випадку, як можна здогадатися, використовувалося обладнання китайської компанії ZTE в стандарті UMTS. А того ж ркуі була укладена, напевно, найголовніша угода на той час для китайської компанії. Я маю на увазі початок спільної роботи з компанією Intel над 3G-обладнанням стандартів UMTS і CDMA. Це не пройшло повз увагу у великих операторів зв’язку. Тому до 2007 року компанія домагається 40% частки на ринку обладнання стандарту CDMA, її GSM-обладнання користується популярністю. Так, серед клієнтів були великі оператори, як-от Vodafone, Telefonica і Hutchison, Telus (Канада) і France Telecom (Франція), а у 2008 році список операторів, що користуються обладнанням ZTE, складався з 500 найменувань, включаючи половину найбільших операторів світу. У 2009 році третина продаваного в світі обладнання GSM вироблялося під брендом ZTE.
Компанія стає третім за величиною постачальником телекомунікаційного обладнання. Близько 20% усіх передач даних через стандарт GSM здійснюються за допомогою техніки китайського виробника.
Важливою подією для китайської компанії у 2009 році стала угода з компанією Qualcomm, яка дозволила почати розробки з LTE-рішення. 2010 рік і компанія стає найбільшим виробником абонентського обладнання в Китаї, розгортається мережа комерційних мереж формату LTE. Крім того, постійно проводяться випробування LTE-мереж в Європі, Америці, на Близькому Сході та Азіатсько-Тихоокеанському регіоні.
Справи начебто йшли добре, компанія розвивалася та завойовувала все нові й нові ринки, проте 2012 став для компанії не дуже вдалим: і якщо в першій половині року було відзначено просто падіння доходу, то до кінця другої половини збитки ZTE налічували $300 млн. У чому ж була причина такого різкого спаду? Головні причини крилися у зростаючій конкуренції на ринку, припинення контрактів з декількома європейськими операторами, а також “застої” деяких проектів по будівництву мобільних мереж в африканських країнах
У 2013 році ZTE робить головну ставку на розвиток LTE-мереж. Зокрема, розгортається масштабне будівництво власної LTE-мережі, зростає число замовлень на LTE-обладнання, а також мобільні пристрої з підтримкою цієї технології.
Телефони та смартфони ZTE
Я вже писав вище, що основну увагу спочатку компанія приділяла CDMA-ринку. Але пізніше все ж звернула увагу й на мобільні телефони. І варто зауважити, що зуміла досягти непоганих успіхів. Справи ZTE на ринку мобільних телефонів ішли досить непогано й хоч частка невелика – 6%, компанія поступалася лише трьом гігантам – Samsung, Apple, Nokia. Однак на ринку смартфонів справи йшли дещо гірше. Компанія спочатку пробувала різні платформи, але після провалу ZTE Tania на Windows Phone, було вирішено зупинитися на найпопулярнішій операційній платформі для мобільних пристроїв – Android.Так, у 2010 році на світ з’являється ZTE Blade.
Це був перший смартфон компанії, який став популярний не тільки на території Китаю, але й у деяких інших країнах. Апарат функціонував під управлінням Android 2.1 і мав по 512 МБ оперативної і постійної пам’яті. Роздільна здатність 3,5-дюймового AMOLED-екрану складає 480×800 точок. Досить непогано як для того часу.
Другий смартфон ZTE Blade 2 вже був набагато кращим. На апарат була встановлена операційна система Android 4.2. Під корпусом пристрою переховувався двоядерний чіпсет MediaTek MT6572, а також 4 ГБ постійної і 512 МБ оперативної пам’яті. 4,5-дюймовий дисплей виконаний за технологією IPS і має роздільну здатність 480×854 точки. Також девайс радував підтримкою 3G, Bluetooth 4.0 і Wi-Fi 802.11n.У 2012 році ZTE створила суббренд Nubia. Справа в тому, що ZTE спеціально для топ-класу пристроїв створила новий бренд, який співзвучний з іншим відомим брендом – Lumia (від Nokia). Чи хотіли китайці таку схожість – невідомо, хоча саме слово на давньоєгипетському означає “золото”. І все начебто мало б бути добре, але… Надалі ситуація стала менш райдужною. Зростання конкуренції, насиченість ринків, припинення дії деяких контрактів вплинули на те, що прибуток компанії зменшився. Що стосується споживчої електроніки, то, за підсумками, наприклад, 2017 року, ZTE разом з Nubia замикає першу п’ятірку китайських компаній з відвантаження смартфонів. Балом правлять успішніші Huawei, Oppo, Vivo, Xiaomi. Загалом, не змогла компанія увійти в трійку світових лідерів, хоча планувала. Втім, телекомунікаційне обладнання для операторів усе одно приносить хороші гроші, та й періодично виходять цікаві пристрої, які користуються попитом. Давайте познайомимося з деякими знаковими смартфонами китайської компанії ZTE/Nubia.
ZTE Grand S II
Вельми цікавий смартфон для любителів великих діагоналей, який з’явився у квітні 2014 року. На той момент він був досить цікавий в плані технічного оснащення. Посудіть самі: флагманський чіп Snapdragon 801, 2/16 ГБ або 2/32 ГБ пам’яті чотири роки тому виглядали привабливо, а екран 5,5 дюйма FHD порадував любителів великих смартфонів. Коштував смартфон $270 або $400 у залежності від версії. У Китаї та Індії смартфон ZTE Grand S II користувався великою популярністю.
ZTE Nubia N1
Насамперед цей смартфон запам’ятався більшості акумулятором з ємністю 5000 мА*год і щільністю енергії 694Wh/L. Цей довгограючий девайс викликав тоді інтерес у експертів і користувачів. Смартфон міг похвалитися досить тонким металевим корпусом, усередині якого ховається восьміядерний 64-бітний Helio P10, відеоприскорювач Mali-T860, 3 ГБ оперативної пам’яті і внутрішній накопичувач з 64 ГБ вільного простору. На лицьовій поверхні розташувався 5,5-дюймовий FullHD-дисплей і камера. Основний 13 Мп модуль з фазовим автофокусом і діафрагмою f/2.2 облюбував собі тильну сторону ZTE Nubia N1, а також тут знайшлося місце й сканеру відбитків пальців. Оцінили своє творіння ZTE Nubia N1 виробники у $255.
ZTE Axon 7
Вихід ZTE Axon 7 у 2016 році користувачі сприйняли дуже тепло і багато хто оцінив зусилля компанії по створенню потужного флагмана з акцентом на гарний звук.
Нагадаємо, що це флагманський пристрій був представлений у травні 2016 року. Екран має діагональ 5,5 дюймів, а роздільна здатність 2K – дуже добре для потреб VR. Snapdragon 820, 4 або 6 ГБ RAM, 64 або 128 ГБ вбудованої пам’яті, основна камера 20 Мп з оптичною стабілізацією, передня камера 8 Мп, аудіочіп, фронтальні стереодинаміки, швидка зарядка. Погодьтеся, що досить непоганий набір, але й по кишені не всім – від $440 до $660 на старті продажів. Хоча смартфон досить непогано продавався. Варто також зауважити, що поки це останній флагман серії ZTE Axon.
Nubia Red Magic
Я довго гадав, який зі смартфонів суббренда Nubia розмістити у своїй статті, але все ж віддав перевагу першому геймерської смартфону компанії ZTE. Він був представлений у квітні 2018 року.
Смартфон виконаний у яскравому агресивному дизайні, натхненний бойовими кораблями, який відразу вказує на позиціонування моделі. Якщо чорного або червоного забарвлення, незвичайного силуету задньої панелі з рядом додаткових елементів комусь здасться недостатньо, то д справи вступить RGB-смужка по центру спинки.
Nubia Red Magic отримав 5,99-дюймовий екран із співвідношенням сторін 18:9, роздільною здатністю 2160×1080 пікселів (403 PPI) і рівнем контрастності 1500:1. Матриця захищена склом NEG T2X-1 з 2,5D-ефектом, габарити смартфона становлять 158,1×74,9×9,5 мм, маса – 185 г. Ємність акумулятора дорівнює 3800 мА*год, за даними виробника цього достатньо на 7 годин безперервної гри в Arena of Valor або іншу гру з аналогічними апаратними вимогами.
У якості апаратної платформи виробник вибрав процесор Qualcomm Snapdragon 835, який містить вісім ядер Kryo 280 з максимальною частотою 2,45 ГГц і графіку Adreno 540. У залежності від модифікації, Nubia Red Magic може бути укомплектований 6 ГБ або 8 ГБ (LPDDR4X) оперативної пам’яті й сховищем даних на 64 ГБ або 128 ГБ (UFS2.1).
Працює смартфон під управлінням Android 8.1 Oreo з фірмовою оболонкою Nubia Red Magic OS. Модель буде доступна для всіх бажаючих на платформі Indiegogo з 26 квітня за ціною від $399, а в Китаї попередні замовлення можна буде залишати починаючи з 25 квітня, модель у конфігурації 6/64 ГБ оцінили в ті ж $399 (2499 юанів), а більш просунуту на 8/128 ГБ – у $479 (2999 юанів).
ZTE Axon M
Наприкінці листопада 2017 року побачила світ найцікавіша розробка компанії ZTE – розкладний смартфон з двома екранами ZTE Axon M.
Смартфон виконаний у форм-факторі «розкладачка» з двома екранами, при розкритті якої виходить невеликий планшет.
ZTE Axon M оснащений двома 5,2-дюймовими дисплеями формату Full HD (1920×1080). Обидва вони розташовані на зовнішній частині смартфона, а в розкладеному стані перетворюються в один 6,75-дюймовий екран з роздільною здатністю 1920×2160 пікселів.
Axon M працює в трьох режимах. Dual mode передбачає використання кожного режиму окремо, Extended – використовує два дисплеї як єдиний екран для перегляду відео, Mirror – призначений для колективного перегляду, коли один екран повністю дублює другий.
В іншому ZTE Axon M – це звичайний смартфон з непоганими характеристиками. Апаратною основою виступає 4-ядерний процесор Snapdragon 821, 4 ГБ оперативної пам’яті і 64 ГБ флеш-пам’яті з можливістю розширення картками формату microSD. Камера у смартфона тільки одна і має роздільну здатність 20 Мп. Акумулятор з Quick Charge 3.0 володіє ємністю 3180 мА*год.
Але сам форм-фактор викликав найбільший інтерес. Можливо, з часом ми будемо говорити, що саме ZTE стали законодавцями моди на такі типи смартфонів.
ZTE Hawkeye (Project CSX)
Розповідати про компанію ZTE і не згадати цей проект було б неправильним кроком. У рамках проекту Project CSX виробник збирав гадки спільноти про те, який продукт варто випустити. Найбільше голосів було за смартфон з можливістю керування поглядом і приклеюватися до вертикальних і похилих поверхонь чохлом.
Так, у січні 2017 року був запущений краудфандінг смартфона Hawkeye, але в підсумку він мало кого зацікавив через средненьке «залізо»: Snapdragon 625, 3/32 ГБ, акумулятор 3000 мА*год. Заплатити $199 за таке виявилося не так багато охочих.
Найголовніше, що виникало багато питань по його роботі. З рухами очей все більш-менш зрозуміло: фронтальна камера стежить за обличчям, а додатковий сканер райдужної оболонки бачить переміщення очних яблук. Після обробки драйвером, інформація потрапляє в Android у вигляді звичайних команд-жестів: «перегорнути вліво», «прокрутити вниз» і т. д.
З прилипанням усе дещо складніше. В принципі, вчені зуміли вирішити проблему матеріалу (точніше, поверхні), який прилипає до всього й не залишає слідів після відклеювання. Надихалися вони, звичайно, живими зразками – гекконами. Але прилипання планується реалізувати за допомогою вхідного в комплект спеціального чохла, частково виготовленого з полімеру, який сам клеїться. Одягнувши такий чохол на смартфон, його можна буде “вішати” на стіни та інші тверді поверхні. Тут виникає теж кілька питань. А як відклеїти від стіни жорсткий смартфон? Спробуєш вигнути – зламаєш. Спробуєш відірвати – відірвеш чохол. Загалом, проект трохи завис у своєму просуванні, та й компанія трохи втратила до нього інтерес, тому тепер доля проекту під питанням.
Санкції проти ZTE
Останнім часом у компанії ZTE величезні проблеми на американському ринку, оскільки на неї були накладені санкції Міністерством торгівлі США. Варто зауважити, що ZTE потрапила в опалу не просто так. Минулого року компанія зізналася, що брала участь у нелегальній міжнародної торгівлі. Вона перепродавала американські технології в Іран і Північну Корею, порушуючи режим санкцій щодо цих країн. Серед поставок були роутери, мікропроцесори, серверне обладнання. Компанія виплатила штрафів на $890 млн.
У квітні 2018 року представники адміністрації Трампа виступили з новими звинуваченнями ZTE у брехні. Виробник заявив, що винні керівники отримали письмові догани і зменшені бонусні виплати за 2016 рік. Насправді, за версією уряду, багато менеджерів отримали повні бонуси. Письмові повідомлення теж приходили тільки з початку 2018 року, коли про схеми дізналися в адміністрації.
Тому влада США оштрафувала китайського виробника електроніки і комунікаційного устаткування ZTE на $1,2 млрд за порушення режиму санкцій відносно Ірану і Північної Кореї. Також компанії заборонили будь-яку діяльність на американському ринку. Під заборону потрапили угоди з Qualcomm, Broadcom Inc., Intel Corp., Acacia Communications і Oclaro Inc., а також з Google. За оцінками експертів, частка американських комплектуючих і ПЗ у продукції ZTE становить 25 – 30%. Існування самої компанії виявилося під загрозою.
Ситуацію спробували врегулювати навіть на найвищому державному рівні. Президент США Дональд Трамп не раз повідомляв, що особисто працює над відновленням роботи китайської телекомунікаційної компанії ZTE. Політик вів переговори з президентом Китаю Сі Цзіньпіном про врегулювання конфлікту. І в перші дні червня 2018 року ситуація змінилася на краще. З’явилася інформація, що США можуть зняти санкції з китайської компанії ZTE. Іншими словами, історія з санкціями може мати щасливий кінець.
Підведемо підсумки
Не хотілося б, щоб з карти високотехнологічної індустрії зникла компанія з такою історією. Адже за 33 роки свого існування компанія ZTE довела, що є одним з ключових гравців на ринку телекомунікаційних послуг, була в авангарді поширення інноваційних рішень, зуміла закріпитися на ринку смартфонів, маючи своїх фанатів і шанувальників, дивуючи нас своїми новинками й часом революційними проектами.
Історія компанії ZTE може бути наочним прикладом того, як отримати величезну популярність за рахунок випуску якісного телекомунікаційного обладнання на ринку. Китайська компанія зуміла довести, що їй можна довіряти, з нею можна вести справи й тісно співпрацювати.