Про Xiaomi зараз багато говорять, пишуть, обговорюють, купують їх смартфони, фітнес-браслети та багато іншого. Але ще зовсім недавно про цю китайську компанію було більше чуток, ніж правди. Я розповім трохи про історію заснування Xiaomi, про її злети й падіння, успіхи й невдачі.
Ні для кого не секрет, що компанію Xiaomi часто називають “китайським” Apple. Адже вона пройшла шлях від нікому невідомого китайського бренду до компанії, яка зуміла роздобути численну армію відданих шанувальників. Xiaomi зуміла переконати всіх, що її продукція може бути якісною за прийнятну ціну. Зараз компанія Xiaomi випускає все: від смартфонів до продуктів харчування. Але давайте познайомимося з нею ближче. Поговоримо про її успіхи та невдачі, спробуємо трохи зрозуміти,у чому причини її популярності.
Зміст
- Ти пам’ятаєш, як усе починалося?
- Насамперед, насамперед MIUI, а смартфони потім
- А тепер можна й смартфони випускати
- А ось і Хьюго Барра…
- Є рекорд!
- І залізо ржа з’їдає
- У чому сіль, брат?
Ти пам’ятаєш, як усе починалося?
Історія IT-індустрії привчила нас до того, що більшість великих корпорацій починалися з якихось розробок у гаражах і напівпідвальних приміщеннях. Але це ніяк не відноситься до компанії Xiaomi.
Ще батьки-засновники на момент реєстрації нової компанії вже були досить відомими особистостями в китайській IT-індустрії, брали участь і навіть керували деякими проектами в таких великих корпораціях, як Google і Microsoft.
Та й сам ідейний натхненник і зараз беззмінний керівник Xiaomi Лей Цзюнь (Lei Jun) на той період очолював компанію Kingsoft, де починав працювати рядовим інженером, після чого пройшов шлях аж до президента компанії і становлення мільярдером.
Іншими словами, прийшов до компанії зі своїми ідеями, досвідом роботи в IT і вже пристойною сумою грошей.
Спочатку Лей Цзюнь хотів назвати компанію Red Star – «червона зірка», але така компанія вже існувала. Може воно й на краще, бо ще невідомо, як би сприйняли користувачі таку назву. Хоча символ компанії – кролик у вушанці – усе ж зберіг червону зірку на своїй шапці.
Варто відзначити, що сама назва компанії – Xiaomi – з китайської мови перекладається як “зернятко рису”, що в китайській культурі є символом скромності й працьовитості. І компанія довела надалі, що гідна цього імені.
У нашому інтернет-просторі досі точаться палкі суперечки про те, як правильно вимовляти назву компанії. Більшість експертів вважає, що правильним буде вимовляти Xiaomi як “Сяомі”, хоча самі китайці вимовляють як “Шяомі”. Так що вирішувати саме вам, як простіше вимовляти.
Ідея компанії була досить проста й зрозуміла. У джерел Xiaomi стояла компанія однодумців, які мріяли випустити смартфон з привабливими технічними характеристиками та низькою вартістю. Штаб-квартира компанії Xiaomi знаходиться в столиці Китаю – місті Пекіні.
Ключовими фігурами Xiaomi стали Лей Цзюнь (Lei Jun) і Лін Бін (Lin Bin), причому Лей Цзюня досить часто порівнюють зі Стівом Джоббсом. У Xiaomi він є не просто CEO, а також натхненником та ідеологом, що створює концепцію продуктів цього бренду. Сам Цзюнь таке порівняння вважає не зовсім коректним, хоча й не приховує, що саме Стів надихнув його на багато рішень. До речі, презентації CEO Xiaomi вважає за краще проводити в джинсах, але замість водолазки одягає футболку або сорочку. Ще один цікавий факт: Лей Цзюнь відрізняється відмінною працездатністю. Його звичний робочий графік – 12 годин, 6 днів на тиждень. І саме такий графік він рекомендує іншим топ-менеджерам Xiaomi.
Основними інвесторами виступили такі гіганти Східної Азії: китайські «венчурні капітали» IDG Capital і Qiming Venture Partners, і найбільша в регіоні інвестиційна компанія Temasek Holdings, що належить державі Сінгапур. Усе це говорило про те, що намічається дуже цікава гра. Як показав час, саме так усе й сталося. З повною упевненістю можна зараз заявити, що компанія Xiaomi стала символом національної економіки та предметом гордощів китайців.
Насамперед, насамперед MIUI, а смартфони потім
Для більшості користувачів компанія Xiaomi є в основному виробником смартфонів, але свій тернистий шлях на вершину слави вона не починала з випуску смартфона. Незабаром після свого заснування компанія випускає власну прошивку MIUI, засновану на Android.
Канонічної розшифровки перших двох букв у назві прошивки немає. Дехто каже, що MI можна визначити, як просте поєднання «Mobile Internet», інші, що потрібно розшифровувати як амбітніше – «Mission Impossible» (Місія нездійсненна), як позначення труднощів, яким кинула виклик компанія Xiaomi. Але є й безліч інших трактувань. У другій половині назви – UI – немає інтриги – це User Interface.
Над першими версіями системи MIUI працювали всього три людини. Її розробляли на основі Android 2.2 Froyo. Оскільки у Xiaomi ще не було своїх смартфонів, то їх система ставилася на пристрої сторонніх виробників – першим став Google Nexus One.
Основною метою розробки прошивки MIUI було створення мобільної системи з аналогами сервісів Google, які на той момент не працювали в Китаї. Але варто визнати, що сама прошивка більше нагадувала iOS, ніж Android, що дало привід недоброзичливцям відразу ж звинуватити компанію в спробі копіювати Apple, розбавивши її відкритістю та широкими можливостями з кастомізації, властивими Android. Шанувальники компанії стверджують, що й бачення Apple, і підхід Android були повністю переосмислені, що дозволило створити третій, досконаліший продукт.
У певній мірі вони праві. Істотною відмінністю MIUI від оболонок інших компаній є відмова від кнопки застосунків. Замість цього, застосунки розташовуються на багатоекранному призначеному для користувача робочому столі в схожій з iOS концепції. MIUI має цілий ряд унікальних можливостей, які характеризують її, як дуже зручну оболонку, серед яких: багатофункціональний локскрін, потужний музичний плеєр, розумні та інформативні іконки застосунків, можливість створювати чорний список контактів, вбудоване блокування реклами й антивірус, розширений моніторинг інтернет-трафіку, запис дзвінків і безліч інших. І, можливо, найголовніше – щотижневий випуск оновлень для системи з виправленнями різного характеру.
Самі версії прошивки діляться на два типи. Стабільні, які виходять приблизно раз на місяць, і версії для розробників, що виходять раз на тиждень. Варто відзначити, що керівництво Xiaomi ніколи не планувало прив’язувати прошивку до своїх пристроїв, а готове було дати можливість стороннім виробникам використовувати її у своїх пристроях. Таким чином, кількість телефонів, на які можна встановити різні версії MIUI, обчислюється сотнями.
З власного досвіду можу сказати, що саме простота й зручність привабили мене в MIUI. Зараз я з великим задоволенням використовую в якості основного смартфона Xiaomi Mi 6.
А тепер можна й смартфони випускати
Коли розробка та випуск перших версій прошивки MIUI були завершені, вирішили спробувати випустити й свій смартфон. Оскільки одним з інвесторів компанії Xiaomi був знаменитий розробник процесорів – компанія Qualcomm, то й проблем з начинкою не могло бути.
Вже 18 серпня 2011 з’явився на світ смартфон власної розробки – Xiaomi Mi One, який отримав 2-ядерний процесор Qualcomm Snapdragon з частотою 1.5 ГГц, 1 ГБ оперативної і 4 ГБ постійної пам’яті, 8 Мп камеру та 4-дюймовий екран. За часів повної відсутності в Китаї продукції Apple цей смартфон став справжнім проривом. Смартфон викликав справжній фурор, тому що не поступався за продуктивністю iPhone або флагманам Android-ринку, виявився майже у два рази дешевшим. На батьківщині телефон був зустрінутий дуже тепло, за 12 хвилин було продано 150 000 примірників. Xiaomi зарекомендувала себе, як відмінний виробник з майже ідеальним співвідношенням ціни (смартфон коштував усього 1999 юанів ($310)), якості та продуктивності.
Але найцікавіше полягало в тому, що обраний спосіб продажів був дуже відповідним для ситуації, що склалася. Компанія набирала попередні замовлення на смартфони та замовляла виготовлення на найбільших заводах, не маючи власного виробництва. Його відсутність дозволяла повністю сконцентруватися на розробці, а робота за попереднім замовленням дозволяла звести до нуля ризики не розпродати партію. А ці ризики теж треба було закласти у вартість. Оскільки їх не було, то й ціну можна було сміливо знижувати, адже виробництво та доставка вже були оплачені клієнтами, які оформили попереднє замовлення.
Про смартфон і саму компаніюXiaomi заговорили у світі, як про справжнє китайське диво, прорив у світовій IT-індустрії.
Окрилена успіхом першого телефону, Xiaomi випускає кілька варіацій свого флагмана: Mi 1Youth, Mi 1S, Mi 1S Youth. Мимохідь, компанія набирає обертів, а містер Лей Цзюнь, відповідно, багатіє. Одночасно компанія набирає обертів: починає випускати периферійні девайси, розвивати власну прошивку та інтернет-сервіси.
У компанії зрозуміли, що знаходяться на правильному шляху. Буквально менш ніж як за рік світу був представлений новий смартфон – Xiaomi Mi2, який шанувальники вже з нетерпінням чекали. Телефон працював під управлінням чотирьохядерного Snapdragon S4 Pro від Qualcomm з частотою 1,5 ГГц, мав 2 ГБ оперативної пам’яті та графічний процесор Adreno 320. Коштував він не більше попередника, що дуже порадувало фанатів марки. Смартфон викликав небачений ажіотаж серед користувачів. Перша партія, розміром у 50 тис. смартфонів, була продана за 2 хвилини 51 секунду. Увесь світ заговорив про феномен Xiaomi. Експерти обговорювали, лаялися й сперечалися про перспективи компанії, користувачі шукали спосіб роздобути бажаний смартфон. За перші 11 місяців продажів компанії Xiaomi вдалося продати 10 млн смартфонів, а Xiaomi стала відома на ринках Австралії, США, Нової Зеландії і, звичайно, Європи. Це, безсумнівно, був приголомшливий успіх. До того ж, незабаром після анонсу журнал Forbes називає новинку «великим китайським смартфоном».
Увесь світ, затамувавши подих, чекав від компанії новинок. І Xiaomi кожен раз дивувала, шокувала, змушувала про себе говорити. Хоча смартфони від компанії Xiaomi призначалися для китайського ринку, їх популярність в інших країнах зростала в геометричній прогресії. Армія шанувальників бренду росла й ширилася. Користувачі замовляли смартфони в китайських інтернет-магазинах часом з китайською локацією. Але це нікого не лякало, оскільки знаходилися умільці, які вносили зміни в прошивку (благо Android це дозволяє), міняли мову інтерфейсу, додавали необхідні сервіси та інше. Я не хочу зараз докладно розповідати про всі випущені компанією смартфони, про це постараюся написати в наступних статтях, але про одну важливу сторінку історії Xiaomi все ж хочу розповісти.
А ось і Хьюго Барра…
У 2013 році до компанії Xiaomi переходить Хьюго Барра, який до цього протягом п’яти років працював у Google на посаді прес-аташе підрозділу Android. Інтернет-простір шумів плітками, що причиною відходу Барра з Google був конфлікт із Сергієм Бріном, який, нібито, приділив занадто багато уваги дівчині, яку Хьюго привів до компанії. Так чи інакше, Xiaomi отримала у своє розпорядження досить відому особистість на той час. Деякі експерти якраз із Хьюго Барром пов’язують подальший успіх компанії. І з цим важко не погодиться, адже стрімке зростання популярності компанії і розширення географії її присутності припали якраз на час його перебування в компанії. Своєю харизмою та вмінням представити новинку, Хього Барра здобув загальну любов серед фанатів бренду.
Щоправда, у 2017 році Барра вирішив повернутися до Кремнієвої долини. Це був один з найскладніших періодів у житті компанії. Експерти навіть заговорили про згасаючу зірку на ім’я Xiaomi, пророкуючи їй захід колишньої слави. Але, як показав час, це не так. У компанії зуміли впоратися з відходом Барра, зробили певні висновки, роботу над помилками й продовжили свій шлях до підкорення світу.
Є рекорд!
В історії Xiaomi дуже багато фактів, але одним з найцікавіших є потрапляння компанії до Книги рекордів Гіннеса. Погодьтеся, не кожній компанії це вдавалося.
А сталося це під час святкування свого 5-річного ювілею. Справа в тому, що свято супроводжувалося масштабними продажами всіляких гаджетів компанії, і всього за добу, у рамках одного заходу, Xiaomi примудрилася позбутися рекордного числа у 2,12 млн смартфонів, що й було зафіксовано в Книзі рекордів Гіннеса.
Хоча, якщо бути точним, то рекорд Xiaomi виглядає ще більш вражаючим, ніж описано в Книзі. Адже на досягнення такого результату у компанії пішла не доба, а всього 12 годин. Крім того, за час 12-годинного фестивалю Xiaomi продала 38 600 смарт-телевізорів, 79 тис. роутерів Xiaomi Mi Router, 403 тис. акумуляторів Xiaomi PowerBank, 336 тис. навушників Xiaomi Piston, 209 тис. браслетів Mi Band і 3,12 млн очищувачів повітря Xiaomi Air Purifier. За цілий день компанія зуміла заробити в загальному рахунку $432 млн. Це був приголомшливий успіх!!! Фанати були в захваті, експерти чекали новинок у передчутті нових ідей.
І залізо ржа з’їдає
Якщо ви дочитали до цього місця, то, впевнений, що склалося враження про те, що проблем і падінь у компанії Xiaomi зовсім не було. А вони були й досить великі.
У 2015 році Xiaomi планувала заробити не менше $14 млрд, але досягти цілей так і не вдалося, з тих пір компанія більше не ділилася даними про продажі. Згідно з оцінкою дослідницької компанії Counterpoint, у 2016 році частка Xiaomi на китайському ринку знизилася з 14,9% до 10,9% (за даними IDC, продажі впали на 40%).
«Найгірше позаду. Ми росли швидше, ніж інші в новітній історії бізнесу, і дещо випустили з уваги, тому зараз нам потрібно пригальмувати й розібрати допущені помилки», – написав Лей Цзюнь у новорічному зверненні до співробітників.
Головною помилкою в стратегії компанії Лей Цзюнь вважає те, що компанія занадто сильно залежить від продажів через свій сайт. Зараз ця модель вже не така успішна, адже її почали практикувати й конкуренти (зокрема, проект OnePlus, який розвиває BBK). Інша проблема Xiaomi – невдачі на зовнішніх ринках. Компанія так і не вийшла на ринки США та Європи через відсутність патентів, на відміну від Huawei та BBK.
Патентний конфлікт за участю Ericsson затримав вихід Xiaomi в Індію. Тільки минулого року компанії вдалося працювати там на повну силу. «Для Xiaomi 2016 рік виявився винятковим і незабутнім – у багатьох відношеннях це був приголомшливий рік», – написав у своєму новорічному зверненні Лей Цзюнь. Дехто припускав, що 2016 запам’ятається засновнику Xiaomi тим, що він мав шанс змінити чорну смугу на білу. І це виявилося правдою. У компанії зробили правильні висновки й зуміли виправити ситуацію.
У чому сіль, брат?
Про популярність компанії Xiaomi каже її величезна армія шанувальників. Можна скільки завгодно говорити про успіхи або невдачі, злети й падіння компанії, але те, що вона зуміла за 8 років міцно увійти в історію IT-індустрії, з цим не посперечаєшся.
Так у чому ж секрет її успіху? Що вона робить краще за все? Відповіді на ці питання у кожного свої і кожен по-своєму матиме рацію.
Хтось скаже, що головним критерієм успіху є геніальна ідея робити високотехнологічні пристрої і просити за них прийнятну ціну. Також варто відзначити вміння розробників компанії відчувати свого покупця, передбачати його побажання. Компанія Xiaomi навчилася жити й працювати для своїх шанувальників, нехай іноді й у збиток або на межі збитку самій собі. Вона зуміла здобути народну любов у шанувальників і визнання у покупців.
Перша та основна причина зростаючої популярності Xiaomi – чудове співвідношення ціни та якості, що дозволяє просто витісняти конкурентів з ринку.
Але також не варто забувати й про роль особистості в історії. Сьогодні багато хто порівнює Лея Цзюня зі Стівом Джобсом, відзначаючи подібність не тільки в побудові компанії, але й у поведінці та манері одягатися. Але, як й у випадку з оболонкою MIUI, Цзюнь, скоріше, не скопіював спадкування Apple, а переосмислив його.
Наприклад, ставка на масовість і дешевизну не завадила Xiaomi сформувати власну впізнавану екосистему. Але, на відміну від Apple, екосистема Xiaomi не зачинена, і це йде їй лише на користь. У цій екосистемі кожен користувач, по суті, є піарником компанії. Xiaomi взагалі не доводиться рекламувати свої продукти – кращою рекламою є відгуки армії фанатів.
У наступних статтях я постараюся ближче познайомити вас з екосистемою Xiaomi, детальніше розібратися в її перевагах і недоліках.